vatsalihasliikkeet kielletty raskauden aikana?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tuolla " kysymyksiä" -keskustelussa Fotini sanoi, että kätilö (ilmeisesti jossain " etelänmaassa" ) oli ehdottomasti kieltänyt vatsalihasliikkeet raskauden aikana ja vielä, että tämä olisi uusi juttu Suomessakin.



Siis mitä? Omassa neuvolassani on päinvastoin neuvottu tekemään vatsa- ja selkälihasliikkeitä selkävaivojen ehkäisemiseksi, enkä missään koskaan muuallakaan ole kuullut, että esim. jumpassa pitäisi jättää vatsalihakset tekemättä. Onko joku muu kuullut tällaisesta?



Tuntuu noin äkkiseltään aika kummalliselta kiellolta, kun jotenkin itse luotan siihen, että liikunnan suhteen se mikä tuntuu hyvältä, käy. Aerobicissa olen itse vähentänyt pomppimista mahan kasvaessa, koska rytke tuntuu ikävältä - ja kas, tämähän on ihan suositusten mukaista. Kunnes toisin todistetaan, pidän hätävarjelun liioitteluna. Kummallisia muoti-ilmiöitä äitiysneuvonnan suhteen esiintynee muuallakin kuin Suomessa...

Kommentit (11)

Vierailija

Ihan järkeenkäypiä argumentteja, etenkin kun menevät ainakin minulla aika hyvin yksiin tuon " mikä tuntuu hyvältä" -kriteerin kanssa. Jätän siis hyvällä omatunnolla istumaannousut, kahden jalan nostot ja staattiset pidot tekemättä. Ja jatkan niitä pienempiä rutistuksia, jotka reenaavat (myös) muita kuin pitkiä lihaksia...



Kiitos hyvistä kommenteista!

Vierailija

Totta on että suoriavatsalihaksia ei kannata treenata perustelu:

Kuvittele luola(emätin), jonka päällä on iso kivi(kohtu). Kuvittele sitten että joku ulkopuolinen voima painaa kiveä. Mitä tapahtuu? Kivi saattaa tipahtaa luollaan, vai mitä? Lantionpohja lihakset kannattelevat kohtua ja virtsarakkoa omilla paikoillaan. Jos treenaat kovasti suoriavatsalihaksia venytät tahtomattasi lantionpohjanlihaksistoa ja todellisuudessa aiheutatkin enemmän itsellesi haittaa kuin hyötyä. Vatsalihasia on syytä treenata, mutta keskity syviin vatsalihaksiin ja poikittaisiin. Samoin synnytyksen jälkeen on hyvä aloittaa suoranvatsalihaksen vahvistaminen vasta kun hallitsen lantion pohjalihakset hyvin ja syvävatsalihas on myös kunnossa. Kaikista tärkeintä on treenata lantionpohjalihaksia. Vahvat lihakset pitävät kohdun paikallaan ja ennalta ehkäisevät pissankarkailua, joka on hyvin yleistä, mutta siitä ei vain puhuta. Tuuli.net sivuilla on hyvää tietoa asiasta. Niin ammatiltani olen fysioterapeutti, joten mun ainakin pitäis tietää miten tämä on, mutta tosi asia on myös se, että tieto muuttuu kun tutkimuksia tehdään lisään. Jokainen voi tehdä kaikkea sitä mikä tuntuu hyvälle.

Vierailija

Mulle ja parille muulle kiinnostuneelle sanoi nimenomaan suomalainen kätilö tänä kesänä, että ' raskauden aikana älkää tehkö sitten missään nimessä AINUTTAKAAN vatsalihasliikettä' . Hän muuten sanoi myös että tämä on aika uusi juttu, jota kaikki ammattilaisetkaan eivät välttämättä tiedä. Ennenhän niiden tekemistä on päinvastoin pidetty hyvänä juttuna. Perusteluna oli mm. se, että vatsalihasten (suorien ilmeisesti?) tulisi väistyä sivummalle pyöristyvän mahan tieltä, jos niitä treenaa niin ne eivät väisty, seurauksena mm. lihakset voivat haljeta tms., verenkierto häiriintyy jne. tottapuhuen en kuunnellut seurauksia niin tarkkaan, koska asia ei ollut silloin vielä ajankohtainen. Täällä Kreikassa terveydenhoidon- ja liikunnan ammattilaiset pitävät myös ihan selviönä, että vatsalihasliikkeitä ei raskauden aikana tehdä keskenmeno vaaran takia, enkä ole esim. punttisalillani kenenkään raskaana olevan niitä nähnyt tekevänkään, vaikka muuten treenaavatkin. Suomessa yksi tuttuni sai keskenmenon tehdessään vatsalihasliikkeitä, mikä voi tietty olla sattumakin. (Täällä Kreikassa on kyllä minusta muutenkin suomea varovaisempi linja raskauden aikaisessa liikunnassa). Amerikkalaisessa ' What to expect when you' re expecting' kirjassa, (jota voin suositella lämpimästi) sanotaan seuraavaa (s. 200): ' certain traditional exercise activities are very risky in pregnancy. These include any that put you flat on your back after the forth month; that pull on the abdomen (such as full sit-ups or double leg lifts); that might force air into vagina (such as upside-down bicycling...' Eli sen mukaan siis neljännen kuukauden jälkeen ei saisi tehdä istumaan nousu liikettä, eikä sitä vatsalihasliikettä, jossa molempia jalkoja nostetaan yhtäaikaa. Jokainen tietty päättää itse mitä tekee tai jättää tekemättä :-)

Vierailija

MINÄ OLEN USEAMMAN LAPSEN ODOTUSAIKOINA JUMPANNUT PALJON. VATSA, SELKÄ JA JALKALIHAKSIA ETENKIN. EN OLE KOKENUT, ETTÄ OLISI HAITTAA OLLUT, PÄINVASTOIN. AJAN KUNTOPYTÖRÄLLÄ JUMPAN(30 MIN) PÄÄLLE VIELÄ (1T40 MIN TAI 2 T) 5-6 KRT VIIKOSSA. LISAKSI VEDÄN KUNTOPIIRIÄ MELKEIN LOPPUUN ASTI.

KOSKA KUNTONI ON HYVÄ, EDELLINEN SYNNYTYS OLI MM. LUOMYU SYNNYTYS. PELOTTI, KUN EN EHTINYT MITÄÄN LÄÄKITYSTÄ SAADA, MUTTA OLI HELPPO JA NOPEA, EI MONTA KIPEÄÄ SUPISTUSTA. KOK. AIKA OLI SYYNYTYKSELLÄ 2 T 5 MIN. JA TOIPUMINEN NOPEAA HYVÄN KUNNON JOHDOSTA.

MONET VANHEMMAT IHMISET KAUHISTELEVAT LIIKUMISEN MÄÄRÄÄNI, MUTTA KYLLÄ ITSE TIETÄÄ MIKÄ KELLEKIN SOPII JA MISSÄ RAJA MENEE.

MUKAVAA ODOTUKSEN JATKOA JA REIPPAITA JUMPPIA!

PS. 29 RV TÄYNNÄ.

Vierailija

Mulle opetettu, ettei

- saa osallistua pallojumppaan

- pilatekseen

- tai muuhun staattista pitoa vaativaan liikuntaan



Se on hieman sitä opetusta vastaan, että raskauden aikana keskivartalo on hyvä pitää niin timminä kuin mahis, jolloin hkäistään esim. selkäkipuja.



Olenkin ottanut sen linjan , että yksilö itse tuntee mikä tuntuu hyvälle.



Talvikin näkemyksiin voin ft / LO:na yhtyä.





Lisäksi liikuntalajien kohdalla on varsinainen irjo mielipiteitä. Ei ole hyväks liiallisesti mikään, luulen ma.



Vierailija

Mulla loppui vatsalihasten treenaus, kun sain niillä aikaan sellaisen krampin vatsaani, etten ole enää uskaltanut kokeilla. Kyseessä oli siis suht kevyiden sit uppien teko kävelylenkin jälkeen. Ensin kramppasi vain kevyesti ja pidin taukoa ja yritin uudelleen. Sitten iskikin kunnon kramppi, jota säikähdin tosissani ja mies luuli vieressä keskenmenon tulevan. Sattui kovasti ja kesti jonkin aikaa, että meni ohi. Olen harrastanut jumppaa säännöllisesti ennen raskautta, mutta ajattelin nyt siirtää ainakin vatsajumpat ensi vuodelle.



Sennuliini (tasan 25 vk kasassa)

Vierailija

että parempi että jättää vähemmälle noi vatsalihasliikkeet. Kuulemma niiden odottajien, joilla on timmit vatsalihakset, maha ei veny niin helposti kuin meidän joilla on " tavallisessa kunnossa" . Eli lihasrepeytymiä vissiin tarkoitti hänkin... Eikä mun ois ollu muutenkaan kauheen järkevää alkaa tehdä niitä, kun en ollu ennen raskauttakaan tehnyt. Mutta kaikkihan me olemme yksilöitä ja joillekin se varmasti sopii, kevennetyssä muodossa ainakin.



h.h. rv 22+6

Vierailija

En ole oikeasti asiasta huolissani, aloin vain ihmetellä, onko kielto yleisestikin voimassa ja millä perusteella - siis mitä voisi kieltäjien mielestä tapahtua?



Itsekin teen lähinnä noita rutistuksia, olen huomannut, että istumaannousut vaikeutuvat huomattavasti heti kun maha alkaa kasvaa ja omapäisesti muuttanut ne jumpassa rutistuksiksi. Muutkin " isot" vatsalihasliikkeet (jalkojen lasku suorana lattialle ja nosto tms.) ovat äkkiä alkaneet tuntua vaikeilta ja ikäviltä tehdä ja olen keventänyt niitä tai jättänyt tekemättä.



Jos joku siis tietää kiellolle perusteluja, olisi mielenkiintoista kuulla niitä!

Vierailija

Äsken vastasin tuonne toiseen ketjuun samasta asiasta, kun alkoi vaivaamaan tuo ehdoton kielto.



Siis tässä asiassa tuntuu olevan kahta koulukuntaa: toiset kieltävät vatsalihasliikkeet ehdottomasti, toisten mielestä vain istumaannousut on kiellettyjä (ja lienee loppuraskaudesta aika mahdottomiakin toteuttaa!?). Näiden jälkimmäisten (johon esim. Tuuli Matinsalo kuuluu) mielestä voit turvallisesti tehdä vatsoja, jos olet niitä ennen raskauttakin treenennut ja se ei tunnu pahalta.



Itse olen koko raskauden ajan fysioterapeutin ohjauksessa tehnyt " vatsarutistuksia" selällä maaten, eli siinä ei nousta liian ylös, mutta kuitenkin niin, että vatsa selvästi tekee työn eikä esim niska. Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin? Itse toivon, että tästä olisi apua sekä synnytyksessä että siitä palautumisesta. Minä en tunne ketään, joka on raskauden aikana vatsoja tällä tavalla treenailllut, että heille olisi siitä mitään haittaaa ollut!



Iloisia liikuntahetkiä toivoo Eeviliina rv tasan27

Vierailija

ainakin ehkäisee selkävaivoja raskausaikana?



Millä, talvikki, niitä syviä ja poikittaisia vatsalihaksia sitten treenaa?



Itse pitäisin mietona vatsa- ym.lihasharjoitteluna esim. punnerrusta seinää vasten. Samalla kun vähän saa rintalihaksille harjoitusta, tulee pidettyä vatsaakin tiukkana. Eikä mahan koko haittaa. Onko oikein järkeilty? Ja onhan niitä vatsaa treenaavia liikkeitä paljon muitakin kuin istumaannousut, jotka kai lienevät rankimmasta päästä?

Vierailija

Itse olisin kanssa edellisen raskauden myötä sitä mieltä, että jättäisin suorien vatsalihasten (päälimmäisten) harjoittamisen minimiin ja keskittyisin syviin ja poikittaisiin lihaksiin. Summersnow (?) taisi kysäistä, että miten noita sitten harjoitetaan. No, esim. konttausasennossa (synnytyksen jälkeen olen saanut ohjeen) pyrit pitämään selän keskiasennossa ja nostat toisen käden ylös eteen (siis keskivartalo ei saa liikkua) napa " tiukkana" . Selinmakuulla lantion nosto-harjoitus, " napa koko ajan tiukkana" .

Onhan noita harjoitteita lisääkin ja nämä ovat juuri niitä, joilla on vaikutusta selkäkipuihin ja hyvään ryhtiin. Niinkään " päällimmäisten" vatsalihasten hyvä voima/kestävyys ei helpota selkäkivuissa. Näissä harjoitteissa itse liikeet eivät niinkään ole suuria vaan tärkeintä on rauhallisesti tehty oikea oppinen suoritus.



Selkäkipuisille vinkki raskausajan jumppaohjeista:

http://www.selkaliitto.fi/

sieltä julkaisut ja tuotteet - ja sen jälkeen verkkojulkaisut

sen alta löytyykin sitten odottavan selkästartti ja siihen liittyvät ohjeet (esite internetissä kohdasta).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat