Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaiset

Vierailija

Miehen mummo on todella huonossa kunnossa ja odottevissa on pian hautajaiset.

Emme ole miehen kanssa olleet hautajaisissa paitsi ihan pienenä, joten nämä käytännön asiat ovat meille tuntemattomia.

Mistä saadaan kukat, jotka lasketaan haudalle? Kuka ne maksaa? Paljonko ne maksaa? Pitääkö kukkiin kirjoittaa joku värssy?

Entä adressi? Pitääkö sellainen antaa? Millainen se on, ja mistä niitä saa?

Miten pukeutuminen? Voiko laittaa muitakin värejä kuin mustaa? Miten pukea pieni lapsi?

Muuta olennaista mitä pitää tietää?

Kommentit (11)

Vierailija

Mistä saadaan kukat, jotka lasketaan haudalle? Kuka ne maksaa? Paljonko ne maksaa? Pitääkö kukkiin kirjoittaa joku värssy?

Miten pukeutuminen? Voiko laittaa muitakin värejä kuin mustaa? Miten pukea pieni lapsi?

Kukat saa kukkiamyyvästä kaupasta, siellä yleensä on malleja erilaisista kimpuista ja niistä voi valita mieluisensa.

Itse maksetaan ne kukat. Maksun suuruus riippuu ihan kimpusta. luulisin et jotain...öö...30,-???

Yleensä kukkiin kiinnitetään se värssy ja senkin voi valita kukkakaupassa jo.

Yleensä adressin antaa ne jotka ei pääse paikalle tai ei osta kimppua. Adresseja saa ihan norm. kaupastakin ja ne on sellaisia a4 kokoisia kortteja.

Yleensä pukeudutaan tummaan, mutta lapsen voi pukea mielestäni miten vaan, mutta siististi.

Kannattaa kysyä paikalla olijoilta, että missä järjestyksessä viette arkulle kukat jne...

Yleensä lähisukulaiset vie ensin ja sit muut sukulaiset ja sit ystävät jne....

Hyvin se menee usko pois!!

Vierailija

olimme vasta hautajaisissa toisella paikkakunnalla, tilasin seppeleen puhelimitse paikallisesta kukkakaupasta, kerroin mitä kukkia siihen haluan. Ja tietysti olin valinnut värssyn etukäteen. Tämä kukkakauppa toimitti kukkalaitteen suoraan kirkkoon. Kukkalaitteen hinta nauhoineen oli n. 60e. Mielestäni lähiomaisten tulee pukeutua täysin mustaan.

Vierailija

Ja kukin maksaa tietysti omat kukkansa. Eli tilatte haluamanne kukkalaitteen ja siihen kirjoitetaan haluamanne muistovärssy. Kukin menee vuorollaan laskemaan kukkalaitteensa (esim. sinä ja miehesi yhdessä) ja lukee muistovärssyn ja sen, keneltä se on. Kukkalaitteiden hinnat riippuu tietysti siitä, miten iso ja miten arvokkaita kukkia. Itse hankimme mummollemme sisarusteni kanssa yhteisen laitteen, meitä oli 6 sisarusta kimpassa ja kullekin tuli noin 10 euroa maksettavaa. Menimme kaikki eteen kun laite laskettiin ja yksi luki värssyn.

Adressin laittavat yleensä sellaiset, jotka eivät laita kukkalaitetta. Lähiomaiset eivät siis laita adressia, vaan kukat. Adressi osoitetaan vainajan omaisille, on siis osanotto suruun. Te kuitenkin olette juuri niitä omaisia, joten adressi ei ole teiltä tarpeen. Adresseja saa kukkakaupoista esim.

Pukeutumisessa suosisin aikuisilla tummaa ja hillittyä linjaa. Minusta tumman sininen ja harmaa ovat ihan ok värejä. Lapsilla riittää, kunhan on siistit ja arvokkaat vaatteet, ei siis tarvitse olla mustaa. Meillä 1,5v. poika oli harmaat suorat housut jalassa, valkoinen kauluspaita+kraka ja tumma neuletakki.

Vierailija

Mistä saadaan kukat, jotka lasketaan haudalle?

HAUTAUSTOIMISTOSTA TAI KUKKAKAUPASTA, PITÄÄ TILATA ITSE

Kuka ne maksaa? TE ITSE (JOSKUS KANNATTAA OSTAA SEPPELE PORUKALLA, ESIM. VELJEKSET SAMAAN TMS)

Paljonko ne maksaa? EN TIEDÄ

Pitääkö kukkiin kirjoittaa joku värssy? YLEENSÄ: VÄRSSY JA NIMET. HAUTAUSTOIMISTOISSA JA KUKKAKAUPOISSA ON NÄITÄ VÄRSSYKIRJOJA

Entä adressi? Pitääkö sellainen antaa? Millainen se on, ja mistä niitä saa? EI TARVITSE LAITTAA ADRESSIA, JOS MENETTE HAUTAJAISIIN. ADRESSEJA SAA EDELLEEN KUKKAKAUPOISTA JA NIITÄ SAA MYÖS TAVARATALOISTA.

Miten pukeutuminen? Voiko laittaa muitakin värejä kuin mustaa? Miten pukea pieni lapsi? MIEHELLE TUMMAPUKU JA YKSINKERTAINEN VÄRITÖN KRAVAATTI. NAISELLE MYÖS MUSTAA TAI TUMMAA, EI KIRJAVIA VAATTEITA, MUTTA MUUTEN TUMMAN ASUN ALLE KÄY MUN MIELESTÄ ESIM. RUSKEA/VIHREÄ TMS. TOPPI. joku voi korjata, jos neuvon väärin

LASTEN VAATETUS ON VÄHÄN NIIN JA NÄIN. HAUTAJAISIA VARTEN EI TARVITSE LÄHTEÄ LAPSELLE OSTAMAAN UUSIA VAATTEITA, JOTEN JOTAIN PLIISUJA VAATTEITA PÄÄLLE, ELI EI VÄRIKKÄINTÄ KUKKAMEKKOA TAI ORANSSINKIRKUVAA PAITAA.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Kukat esim. hautaustoimiston yhteydessä olevasta kukkakaupasta, ne valitaan sieltä yhdessä vaikka lähisukulaiset jottei kaikilla ole samanlaisia kukkavihkoja. Kyllä, siihen tulee värssy, siellä hautaustoimistossa on kirjoja joista voi valita.

Adressi lähetetään hautajaisiin joihin et itse paikalle mene tai laske kukkia haudalla.

Aikuisilla tummat vaatteet mustat/harmaat. Lapset normaalit juhlavat vaatteet muttei varmaan kirkkaan punaista,keltaista kannata laittaa.

Kaiken tarpeellisen tiedon saa sieltä hautaustoimistosta, he tekevät sitä työkseen.

Vierailija

Lainaus:

Kun hautajaiset järjestetään toisella puolella Suomea, miten se kukka-asia järjestyy?

Näen tässä erilaisia mahdollisuuksia. Jos hautajaisten lähellä asuu joku läheinen, jonka makuun luotatte, voitte tietenkin pyytää häntä tilaamaan puolestanne. Taikka voit puhelimitse tilata kukat hautajaispaikkakunnan kukkakaupassa. Taikka voitte ostaa kukat omalta paikkakunnaltanne, jos ette päiväkausia ennen matkusta, ja ottaa mukaanne.

Vierailija

Itse valitsette kukat ja myyjä tekee niistä ns. kukkalaitteen, hinta riippuu laitteen koosta ja valitsemistanne kukista. Yleensä taitaa olla jotain 50-100 e. Kaupassa on yleensä valokuvia valmiista kukkalaitteista, joista voitte valita. Samoin heillä on yleensä värssykirjoja, joista voitte valita mieleisenne, runoja löytyy myös netistä. Värssyn perään laitetaan esim. Rakkaudella kaivaten tai Lämmöllä muistaen ja lisäksi nimet. Adressia ette tarvitse, kukat riittävät. (Jompi kumpi laitetaan ja lähisukulaiselle aina kukat.) Hautajaisiin ei tarvitse olla mustia vaatteita, mutta jotain hillittyä kaikille. Samoin vain vähän meikkiä ja koruja. Kukkien laskemisesta kannattaa sopia muiden omaisten kanssa. Mukaan kannattaa varata nenäliinoja.

Vierailija

Lainaus:

Jos siis tarkoitat niitä kukkia, jotka itse laskette haudalle tai arkulle, niin ne ostetaaan/tilataan ihan vaikkapa kukkakaupasta. Menette sitten asian ollessa ajankohtainen kukkakauppaan ja siellä sovitte minkälaista kimppua laitetaan, hintaluokkaa jne. Ne tietenkin maksetaan itse ja hinta riippuu siitä, mistä ostaa ja kuinka paljon laitetaan mitäkin. Usein kukkiin liitetään jokin värssy taikka " mummoa muistaen Jari perheineen" -juttu, joka sitten luetaan ääneen kun kukat lasketaan. Näin ei tietenkään ole mikään pakko tehdä. Jos tahtoo jotakin tuollaista pientä sanoa kun laskee kukat, on tietenkin helpompaa, jos sanat on siinä kukkakimpussa valmiina, kun haudalla voi olla vaikea miettiä, mitä tahtoo sanoa.

Lainaus:

Adresseja tietääkseni lähetetään yleensä lähinnä, jos ei olla menossa hautajaisiin ja/tai jos ei kuuluta lähisukuun. Adressit sitten luetaan usein hautajaisten yhteydessä.

Lainaus:

Miten pukeutuminen? Voiko laittaa muitakin värejä kuin mustaa?

Musta on se turvallinen ja paras väri hautajaisiin, varsinkin jos ei hautajaisten järjestäjä erikseen mainitse, että älkää pukeutuko mustaan (olen ollut sellaisissakin hautajaisissa). Miehelle musta puku ja naisen on korrektia olla pukeutumatta mihinkään liian paljastavaan.

Lainaus:

Miten pukea pieni lapsi?

Perinteisesti ihan pieniä ei usein ole puettu mustaan hautajaisissa. Ehkä perinteisin asu on jokin merimieshenkinen tummansininen ja/tai valkoinen siisti asu.

Uusimmat

Suosituimmat