Nykyajan Suomessa köyhyys ja rikkaus periytyvät

Vierailija

Rikkaat saavat lahjaksi uudet autot ja asunnot ja köyhät raatavat että saavat edes ruokaa suuhunsa. Sitten nämä rikkaat vielä valittavat köyhille miksi nämä eivät kouluttaudu. Helppohan se on rikkaan opiskella kun on rahaa.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Mitä, hä?? Ja miksei voi ottaa opintolainaa? Miten niin jos opiskelee, ei saa koskaan töitä, eikä voi maksaa sitä pois? Opintolaina on halpaa ja takaisinmaksu hyvin joustavaa. Entä miten ois osa-aika duuni???

Mistä näitä tyyppejä oikein löytyy. Sori, en todella nyt enää ihmettele miksi sinä olet köyhä ja mikset voi opiskella kun et mitään tajua. ...

Vierailija:

Lainaus:

opiskeluaikanakin pitää maksaa vuokraa,syödä,käyttää sähköä,pukeutua,ostaa oppikirjoja tms.

köyhä ei voi sitä tehdä pelkällä opintotuella ja jos lainaa joutuu ottamaan niin koskaan ei saa töitä jolla voisi maksaa ne pois.

Vierailija

olisi kiva nähdä kun se rikas tulee sieltä mamman helmoista katsomaan sitä köyhän elämää. Kyllä se on jo melkein niin että köyhän ei kannata Suomessa opiskella.

Vierailija

sijaan vaikka kertoa kuinka systeemia muutettaisiin hanen mielestaan parempaan suuntaan, tai missa muualla/mina ajankohtana tilanne on/on ollut parempi kuin nykyajan Suomessa. Itselleni ei tule mieleen muuta systeemia, jolla tuloeroja olisi saatu pidettya yhta alhaisina kuin ne Suomessa ovat, joka kai tarkoittaa sita etta ne ap:n mainitsemat perityvyystekijat ovat myos vahamerkityksellisemmat kuin muualla maailmassa. Joten ap, vaihtoehtoja peliin!

Vierailija

opiskeluaikanakin pitää maksaa vuokraa,syödä,käyttää sähköä,pukeutua,ostaa oppikirjoja tms.

köyhä ei voi sitä tehdä pelkällä opintotuella ja jos lainaa joutuu ottamaan niin koskaan ei saa töitä jolla voisi maksaa ne pois.

Vierailija

tuudittaudu sinäkin vaan siihen, ettei muka " voi opiskella" . Joopa, joo, Kenties et vaan jaksa ja haluat vaan valittaa loppueämäs. Ole sitten kouluttamaton, työtön ja köyhä! Itsepähän saat mitä tilaat.

" Helppohan se rikkaiden on opiskella kun ei tarvitse pärjätä 50 eurolla/kuukausi"

Vierailija

Mitään ei olla valmiita tekemään. Yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki.

Vierailija:

Lainaus:

Eli opintojen ohessa ei muka voi tehdä töitä, kun sitten tippuu sosiaalietuus (lue: opintotuki) pois.

Samalla logiikalla voisi sitten kaikki muutkin lopettaa työnteon. Miksi tehdä töitä, kun kerran saa työttömyyskorvaustakin. Ja jos tekee riittävästi töitä, niin silloin ei saa työttömyyskorvaustakaan.

Suomessa on KAIKILLA mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin omat kyvyt riittävät. Ja opintojen jälkeen töitä löytyy aina tekeville - jos vain halua riittää. Saattaa tietenkin olla, että työnantaja ei tule kotoa hakemaan, tai että työpaikka ei ole ihan niillä omilla kotikulmilla.

t. Eräs nykyisin erittäin hyvin taloudellisesti toimeentuleva, jonka vanhemmat sisustivat ensimmäisen kotinsa 60-luvulla kaupasta saaduilla appelsiinilaatikoilla.

Vierailija

Jo pelkillä kesätyötienesteillä tulee lähes aina raja täyteen, minkä saa tienata ilman että opintotuki tippuu... Siis JOS saa kesätöitä, isoissa kaupungeissa ei opiskelija saa aina niitäkään, eikä opiskelijalle myönnetä kesäksi asumistukea, eikä soskustakaan mitään. Jos ei sitten satu perhettä olemaan.

Minunkin opiskellessani vielä kaksi vuotta sitten, oli opintotuki 160 euroa (toisen asteen koulutuksessa), asumislisä (maksimimäärä) 171 euroa ja opintolaina 220 euroa. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että tuolla summallako sitä pitäisi sitten elääkin? Vuokra on opiskelija-asuntosäätiön soluissakin parisataa, saati että niitäkin saattaa joutua jonottamaan koko syksyn aloittaessaan opiskelut (ja asuntoahan ei voi alkaa jonottaa, ennen kuin on opiskelupaikan saanut, eli kesällä).

Sitten ostat kirjoja lähes 100 eurolla per jakso (6 viikkoa) ja lopuilla pitäisi maksaa sähkö, puhelin, vesi ja ruoka. Puhumattakaan siitä mitä tapahtuu, jos talvikengät hajoavat jne.

Että vaikea sitä on kouluttautua, jos ei omat vanhemmat ole valmiita rahallisesti tukemaan esim. kirjojen tai vaatteiden ostossa, sähkölaskun maksussa tms.

Mutta tosihan se on, että Suomessa annetaan kaikille samanlaiset mahdollisuudet. Vaan onhan se ihan eri asia rikkaiden vanhempien nuoren opiskella, kuin köyhien vanhempien nuoren. Suurin osa vanhemmista varmaan haluaisi panostaa lastensa opiskeluun ja auttaa taloudellisesti, jos vaan voisi. Kyllä minun lähipiirissäni rikkaiden nuoret ovat saaneet vanhemmiltaan vaikka minkälaista tavaraa ja rahaa, kun taas itse elin ekan opiskeluvuoden ilman telkkua (samaan aikaan solukaverin vanhemmat toivat hälle tv:n ja dvd-soittimen lahjaksi...) ja itse ostin huonekaluni kirpparilta (kamalia ja todella käytetyn näköisiä) kun taas kämppäkaveri kierteli vanhempiensa kanssa huonekaluliikkeitä...

Mahdollisuus tietenkin on köyhällä opiskella, jos vaan sinniä riittää. Eihän se opiskeluaikakaan loputtomiin jatku, ja suurin osa valmistuneista saa töitä, paitsi terveydenhuoltoalalta, jonne ei enää kannata kouluttautua. Opintolainan maksu tuntuu silti tässäkin elämäntilanteessa, kun opiskelut on ohi, mutta lapsia on tullut tehtyä, koska töitäkään ei saa (terveydenhuoltoalalla kun olen). Tiukkaa tekee edelleen...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Isoisäni koditon huutolaispoika, torpparin orpo. Nyt minä hyvätuloinen ekonomi virassa. Mitään ei puutu.

Siinä välissä on paljon työtä, yrittämistä, lainoja jotka on otettu ja sitten maksettu työllä pois. Pääomaa jota on kartutettu ja jätetty seuraavalle sukupolvelle. Ja kuten sanottu, isoisällä oli vain vaatteet päällään, lapsena, muiden nurkissa.

Ottakaa opintolainaa ja menkää valmistuttuanne töihin niin kuin me muutkin.

Vierailija

Sitäpaitsi jos olet köyhä - on se omien valintojesi tulosta. ELÄ SEN KANSSA! Mahdollisuudet sulla on, kuten muillakin jos et niitä käytä, oma syy.

Vierailija:

Lainaus:

olisi kiva nähdä kun se rikas tulee sieltä mamman helmoista katsomaan sitä köyhän elämää. Kyllä se on jo melkein niin että köyhän ei kannata Suomessa opiskella.

Vierailija

Yhteiskunta tulee jo aika lailla vastaan tarjoamalla ilmaisen opiskelun ja tuet. Jos ei ole sitä " sinniä" opiskella, niin ehkä kannattaa sitten luovuttaa, valittaa mahd paljon ja elää loppuelämäKIN yhteiskunnan varoilla. Mua ei vanhemmat auttanut juurikaan ja silti pärjäsin aivan loistavasti. Olin 2-3 iltaa vkossa töisä, sain opintotukea, otin opintolainan. Mitäköhän ihmiset täälä kuvittelevat, että sen opiskelun pitäisi sitten olla?? Ihme jengiä. Tottakai mulla oli välillä tiukkaa ja joo, tottakai söin välillä tosi yksipuolisesti pelkkiä nuudeleita ym. mutta sitähän se on?

Vierailija:

Lainaus:

Jo pelkillä kesätyötienesteillä tulee lähes aina raja täyteen, minkä saa tienata ilman että opintotuki tippuu... Siis JOS saa kesätöitä, isoissa kaupungeissa ei opiskelija saa aina niitäkään, eikä opiskelijalle myönnetä kesäksi asumistukea, eikä soskustakaan mitään. Jos ei sitten satu perhettä olemaan.

Minunkin opiskellessani vielä kaksi vuotta sitten, oli opintotuki 160 euroa (toisen asteen koulutuksessa), asumislisä (maksimimäärä) 171 euroa ja opintolaina 220 euroa. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että tuolla summallako sitä pitäisi sitten elääkin? Vuokra on opiskelija-asuntosäätiön soluissakin parisataa, saati että niitäkin saattaa joutua jonottamaan koko syksyn aloittaessaan opiskelut (ja asuntoahan ei voi alkaa jonottaa, ennen kuin on opiskelupaikan saanut, eli kesällä).

Sitten ostat kirjoja lähes 100 eurolla per jakso (6 viikkoa) ja lopuilla pitäisi maksaa sähkö, puhelin, vesi ja ruoka. Puhumattakaan siitä mitä tapahtuu, jos talvikengät hajoavat jne.

Että vaikea sitä on kouluttautua, jos ei omat vanhemmat ole valmiita rahallisesti tukemaan esim. kirjojen tai vaatteiden ostossa, sähkölaskun maksussa tms.

Mutta tosihan se on, että Suomessa annetaan kaikille samanlaiset mahdollisuudet. Vaan onhan se ihan eri asia rikkaiden vanhempien nuoren opiskella, kuin köyhien vanhempien nuoren. Suurin osa vanhemmista varmaan haluaisi panostaa lastensa opiskeluun ja auttaa taloudellisesti, jos vaan voisi. Kyllä minun lähipiirissäni rikkaiden nuoret ovat saaneet vanhemmiltaan vaikka minkälaista tavaraa ja rahaa, kun taas itse elin ekan opiskeluvuoden ilman telkkua (samaan aikaan solukaverin vanhemmat toivat hälle tv:n ja dvd-soittimen lahjaksi...) ja itse ostin huonekaluni kirpparilta (kamalia ja todella käytetyn näköisiä) kun taas kämppäkaveri kierteli vanhempiensa kanssa huonekaluliikkeitä...

Mahdollisuus tietenkin on köyhällä opiskella, jos vaan sinniä riittää. Eihän se opiskeluaikakaan loputtomiin jatku, ja suurin osa valmistuneista saa töitä, paitsi terveydenhuoltoalalta, jonne ei enää kannata kouluttautua. Opintolainan maksu tuntuu silti tässäkin elämäntilanteessa, kun opiskelut on ohi, mutta lapsia on tullut tehtyä, koska töitäkään ei saa (terveydenhuoltoalalla kun olen). Tiukkaa tekee edelleen...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Rikkaat saavat lahjaksi uudet autot ja asunnot ja köyhät raatavat että saavat edes ruokaa suuhunsa. Sitten nämä rikkaat vielä valittavat köyhille miksi nämä eivät kouluttaudu. Helppohan se on rikkaan opiskella kun on rahaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat