Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa! Viherpeukalon apua tarvisin nyt kipeästi! :(

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Tämä asia ei kyllä liiemmin kuulu tälle palstalle, mutta ajattelin jos täällä joku osaisi auttaa...

Eli murheena on nyt olohuoneen viherkasvit...

Meillä on olohuoneessa monta huonekasvia. Olen jokin aika sitten pannut merkille ja ihmetellyt, kun yhtäkkiä kaikkien kasvien lehdet joko a) " ruskettuvat" ja kuivuvat reunoistaan tai b) halkeilevat niin, että menevät pahimmillaan ihan pirstaleiksi. Mistä tällainen johtuu? Olenko kenties kastellut kukkia liikaa? Eikö ne tarvi kastelua yhtä paljon ja usein kuin kesällä?

Toisen jutun huomasin äsken ja nyt iski paniikki... Melkein kaikissa kukissa on " hämähäkinseittiä" joko enemmän tai vähemmän, mutta on kuitenkin. Onko tämä joku punkki tai ylipäätään varmasti joku tauti? Miten sen saa pois?

Ja liittyykö tuohon seittiin jotenkin se, että siellä kukkamullassa on sellaisia pieniä valkoisia " palleroita" ?! Mitä ne on??

Auttakaa! Mitä teen, vai onko mitään tehtävissä enää? Heitänkö kukat suorinta tietä roskiin?

Meillä on reilun viiikon päästä vauvan ristiäiset. Olisi kiva jos silloin ei koko koti olisi karusti tyhjillään kukkasista!

Kiitos etukäteen avusta!!

Kommentit (6)

Vierailija

... jättäny ne aineet kuivumaan lehdille, enkä oo huuhdellu pois. Ei mulla ainakaan oo alkanu vaahtoamaan. :)

Toivottavasti sait örkit hävitettyä, luulis et se hajukin jo riittäis nitistämään....

Vierailija

... kesällä ulkona saman tyyppinen juttu. Kasvien lehdet alkoi kuivuu ja kirpistymään ilman mitään järkevää syytä. Sit huomasin et joka paikassa oli hämähäkkejä joten yhdistin ne siihen kuivumiseen.

Kävin sit kyselee alan liikkestä apua siinä vaiheessa kun meni jo marjapuskatkin, ja sieltä sanottiin et joko ne on hämyreitä tai punkkeja ja ne ikään kuin imee ne lehdet kuivaks. Oli niillä varsinainen 5:n tähden ravintola meijän pihalla...Perrrr.....

No, mä sain sellasta veteen sekotettavaa myrkkyä, " ei ötököitä puutarhassa" ja kävin kaikki kasvit sil läpi.

Käy kysäsee jostain kukkakaupast jotain sisäkasveille tarkotettua vastavaa myrkkyä tai kokeile mäntysuopa- liuosta. Sillä mä oon saanu sisäkasveista kaikki kirvat tms örkit pois. Pöly saattaa olla kans yks mikä pistää lehdet kuivuu ja ruskettuu mut jos siel seittei näkyy ni varmaan sul on samat kiusankappaleet ku mullakin... Ehkä ne pallerot mullassa on munia? Sellaseks mä ainakin omas kukkamaas olleet päättelin...

Älä ny viel heitä mäkeen niit kasveja, koklaa vaik sitä mäntysuopaa ensin.

Vierailija

Omenapuita sun muita kasveja " myrkytetään" vesi-mäntysuopaliuksella tai tolu-vesiliuoksella. Itse kokeilisin ja kysyisin asiantuntevalta kukkakauppiaalta mahdollisuuksia myrkyttömään tuholaishäätöön.

Vierailija

... vieny isotkin sisäkukat kylppäriin ja siellä suihkuttanu ja kaatanut niitten päälle sitä mäntysuopaliuosta jos niis on jotain ollu ja käsin yrittäny saada sitä lehtien sisä ja ulkopinnoille. Se suihkuttelu ku menee henkeen aika pahasti ja meil kans kaks lasta joten kyl mäkin niitä oon yrittäny varjella käryiltä (ja myrkyltä!) Sit oon teljenny rehut niin kauaks aikaa sinne kylppäriin et on kuivuneet ja sit vast huoneeseen ni ei ne haise ees enää.

Mul ei oo kukaan tollasta muovipussiin laittoa kertonukaan, mut hyvin on kasvit voineet ku on ötökät kuolleet. Nyt en uskalla ees mennä kattoo, ku niis kumminki alkaa heti olee jotain elämää... :)

Vierailija

Eilen iltapäivästä sitten miehen tultua kotiin ja " telkeydyttyä" lapsineen lastenhuoneeseen leikkeihin, minä sulkeuduin kasvieni kanssa puolestani vessaan :)

Jokaikinen kukka ja kasvi meiltä pääsi mäntysuopasuihkuun! Sellaiset kukat, joissa selkeästi näkyi sitä seittiä ja niitä " munia" (jos ne nyt sitten niitä on?!), oikein uitin siinä ainevedessä. Jokaisen kasvin lehtiin ja varsiin ja multaan ruiskupullolla suihkuttelin sitä mäntysuopaliuosta ja tarkkaan katsoin että jokainen lehti ja oksanhaarakin tuli myrkytettyä :) Pahiten sairastuneet kasvit laitoin muovipussiin ja kaappiin viikoksi - ainakin tasavarmasti häviää ne öttiäiset!!

Sit jätin kukat sinne vessaan yöksi. Aamulla sitten tarkastin ettei niitä ötököitä siellä vilistellyt - ei enää onneksi! - ja kannoin kasvit takaisin olohuoneeseen. Toivon todellakin, että ainakin suurelta osin auttoi tuo " aivopesu" kasveille!! Jospa ne punkit, tai mitkä lie, eivät tulisi ihan heti takaisin...

Oli se oikeestikin melkoin käry koko talossa (valitettavasti koko talossa!), kun niitä kukkia myrkytin. Aina kun vessan ovi avattiin, oikein pelmahti sellaista väkevää hajua sieltä. Toivottavasti ei tullut nyt kellekään sit mitään... Aamulla sitten jätin ikkunat auki ja lähdettiin pihalle lasten kanssa. Oli eri raikas koti takaisin tullessa! ;) Ihanaa!

Nasu

PS. Ootteko aina tuollaisen " myrkytyksen" (ja kasvien kuivumisen) jälkeen muuten suihkuttaneet kasvit vedellä? Vai jättäneet sen aineen niihin kasveihin ja lehtiinkin? Mietin vaan, että alkaako ne kasvit " vaahdota" kun kastelen ne seuraavan kerran?! ;)

Vierailija

Kerran aikaisemminkin oli tuollaista seittiä, tosin se oli silloin sellaista " hentoista" seittiä, pelkästään muratissa. Silloin sain vinkiksi ruiskuttaa kasviin tuota vesi-mäntysuopaliuosta, ja laittaa kasvi tiiviiseen muovipussiin viikoksi. Sillä tavalla sain silloin pois ne punkit, kai ne sitä sitten oli...

Nyt on vaan tuo seitti jotenkin " vahvemman" oloista, ja sitä on tuhat kertaa enemmän!! :( Ja isompi ongelma, kun pitäisi nuo SUURETKIN kasvit saada jotenkin tiiviin muovin sisään... :( Auttaako se pelkkä mäntysuopaliuoksella suihkuttelu, häviääkö ne seitit ja muut sillä? Entä kuoleeko ne " munat" myös tuolla samalla konstilla vai pitäisikö ne poistaa käsin sieltä tai tehdä jotain muuta?!

Ärsyttää mokomatkin ötökät, kun valtaavat tuolla tavalla mun kukat!!! GRRR!

En taida vielä niitä " oikeita" myrkkyjä kokeilla, kun lapsia on kuitenkin useampi. Kolme sen kokoista, jotka ihan taatusti menis näpläämään kukkia just silloin kun kiellän sen :) No, toivottavasti tuo mäntysuopa toisi taas avun!

Uusimmat

Suosituimmat