Kuinka monen synnytysvalmennuksessa harjoiteltiin hengitystä ja ponnistusta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä ei ainakaan! Kivunlievityksistä puhuttiin, vauva-arjesta, hammashuollosta, parisuhteesta, vauvantarvikkeista, synnyhtyksen etenemisestä

Kommentit (9)

Vierailija

Olen kans Oulusta ja meilläkään ei ollut näitä harjoituksia. Mutta muistaakseni misuli79, jonka kirjoituksen HennaRiikkaT oli tuohon kopsannut on myös Oulusta. Elikkä heidän neuvolassa taidetaan vielä harjoituksia tehdä.

Kielo 39+3

Vierailija

Täällä valmennus kulkee nimellä perhevalmennus. Ei opeteltu hengitystekniikoita tms. Puhetta oli rentoutumisesta, eri kivunlievitykset ja mahdolliset synnytysasennot. Käytiin läpi myös sitä miten vauvan tulo vaikuttaa parisuhteseen jne. Meidän terkka sanoi, että tääl siirrytty sen vuoksi keskustelevaan valmennukseen, koska ei ole tarkoitus opettaa ketään synnyttämään. Ihminen toimii luonnollisesti, kun ei muistele valmennuksessa saaneita oppejaan. Ja ihan senkin vuoksi valmennus on tällainen, koska synnytys ei mene tietyn kaavan mukaan.

Miisa rv 37+4

Vierailija

>Misuli79 - 26.10. 11:39 vastaa tähän viestiin (16/25)

>Eilisestä perhevalmennuksesta ei ollu mitään apua synnytystä ajatellen, >vaikka kuinka jo harjoiteltiin ponnistamista ja sitten rentouduttiin oikein >kunnolla. Niin kunnolla että mies otti ja nukahti :)

>Ponnistusharjoituksissa tuntu jo aika ikävälle, kun vauva on mulla kuitenki jo aika alhaalla!

Vierailija

Joo, eli meillä oli tuo hengittely ja ponnisteluharjoitus tuossa rentoutusharjoitusten yhteydessä, ja paljastettakoon että asun Tupoksessa...

t. Misuli79

Vierailija

kätilö tuumi ettei synnytystä voi etukäteen harjotella. Jokainen osaa sen homman kun aika koittaa, koska kätilö neuvoo vierestä koko ajan kuinka hengitetään ja ponnistetaan.

Vierailija

Luulen Accellin tapaan, että tuskin noita missään paljon opetellaan (ehkä jenkkisarjoissa :). Ei ainakaan meillä täällä Tampereella, kun kaksi vuotta sitten oltiin esikoisesta valmennuksessa.

Hengitysharjoitukset voisivat olla ok, mutta ponnistusta on aika vaikea etukäteen harjoitella. Sehän on käytännössä sellaista touhua, kun " isoa kakkaa" lykkäisi (jos näin nätisti yrittää kuvailla :). Mä jouduin ponnistamaan esikoista 1,5 tuntia kasvotarjonnan takia ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä siinä aika hyvin tiesi kätilön opastuksella ensikertalaisenakin, miten pitää toimia. Toista oli sitten, kun voimat ovat tollaisen koitoksen lopulla ihan finaalissa. Tässä tilanteessa miehellä oli suuri rooli, kun hän nosti minut jokaista ponnistusta varten istuvaan asentoon tyynyn väliin rutistaen. Lisäksi apua saattoi olla siitä, että en ehtinyt saada enää tuohon ponnistukseen geelipusseja suurempia kivunlievityksiä, niin tunsi kyllä tarkkaan itsekin, mitä piti tehdä.

Hengitykseen mielestäni paras ohje on se, että yrittää rauhoittua ja hengittää, kuten missä tahansa muussa urheilusuorituksessa. Itse kävin nyt syksyn äitiysjoogassa ja siellä hengityksellä on tärkeä osa ja luulenkin siitä tekniikasta olevan apua synnytyksessä. Tosin ekaa synnyttäessäni kätilö totesi, että hengitin liiankin tehokkaasti ja siksi nappasi aina välillä ilokaasun vähän kauemmaksi :). Kätilö lisäksi totesi, että liikuntaa harrastavilla on paremmat lähtökohdat tuon hengityksenkin osalta, sillä tekniikka tulee luonnostaan kuten missä tahansa spinningissä tms.

Vaikka esikoisen synnytys ei koon ja tarjonnan osalta mikään kaikista helpoin ollutkaan, niin siitä jäi ainakin itselleni tosi hyvä fiilis. Jos vaan luonteelle sopii, niin mielestäni kannattaa mennä h-hetkellä sairaalaan avoimin ja rennoinkin mielin, ottaa vastaan ammattilaisten ohjeita ja tehdä parhaansa niiden mukaisesti. Itselleni esimerkiksi useat ystävät olivat painottaneet epiduraalin ottamisen tärkeyttä, mutta kätilö oli siinä tilanteessa sitä mieltä, että kohdunkaulan puudute on parempi ainakin aluksi. Uskoin häntä ja jälkikäteen molemmat minua hoitaneet kätilöt kommentoivat, että kunnolla puutuneena en olisi pystynyt meidän isoa poikaa ponnistamaan itse kasvotarjonnassa, vaan oltaisiin jouduttu luultavasti turvautumaan imukuppiin tms.

Tsemppiä synnytykseen - kyllä se hyvin menee!

t. Jogu (38+0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat