Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisuus ja pitkät hiukset

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

" Ihailevatko" lestadiolaiset pitkähiuksisia naisia?

Jostain olin lukevinai jotain sellaista.

Itseäni on oudoksuttanut pitemmän aikaa anoppini outo tapa hiplata hiuksiani sekä myös muuten hiplailu oudoista paikoista, kuten reisistä/polvista ja käsistä rintojen kohdalta?

Kuuluuko siis uskontoon vai luonteeseen?

Olisi kiva tietää...

Kommentit (5)

Vierailija

En tiedä muista lestadiolaisuuden suuntauksista kuin vanhoillis-, mutta ainakin vanhoillislestadiolaisilla on sekä pitkiä, että lyhyitä hiuksia, hiusten pituudella ei ole uskon kannalta mitään merkitystä!

Olisi hyvä jos lestadiolais-aiheisissa kysymyksissä kerrottaisiin mistä lestadiolaisuudesta on kyse niitä kun on useampia eri suuntauksia :) Näin ollen saisi parhaiten vastauksen juuri sen suuntauksen tuntevilta...

Vierailija

Mulla itellä sattumoisin on pitkät hiukset, mutta haaveissa on ollut lyhyet..olen vaan niin kertakaikkisen laiska laittamaan hiuksia että en voi leikkauttaa mitään lyhyitä ja laittamista vaativia hiuksia. Monella kaverilla ja siskolla on kyllä lyhyet hiukset ja ovat kuitenkin lestadiolaisia. En tiedä mistä olet saanut käsityksen että lestadiolaisnaisilla on kaikilla pitkät hiukset, ihmettelen vain sitä. Niinkuin montaa muutakin asiaa mitä lestadiolaisista kuvitellaan.

Vierailija

Kun olin lapsi, se ärsytti minua, koska siihen liittyi voimakas alkoholin haju. Muita paikkoja hän ei hiplannut, onneksi.

Mieheni on sanonut, että kun hän tuli Suomeen tuntemattomilla ihmisillä oli tapana koskettaa hänen hiuksiaan. Hän ihmetteli kovasti tätä tapaa.

Kai hiusten hiplailu jotenkin kuuluu luonteeseen.

Vierailija

wjeou - 21.10. 12:08 (1/6)

Miksi esikoislestadiolaisnaisilla on pitkät hiukset?

Anteeksi uteliaisuuteni, mutta minua vain kiinnostaa tietää, mistä kyseinen tapa tulee?

Bombus - 21.10. 13:27 (2/6)

Liekö olisi Raamatusta

Raamatussa sanotaan muistaakseni jotain siihen suuntaan, että hiukset ovat naisen kruunu ja kunnia ja että naisella pitäisi olla pitkät hiukset, kun taas miehellä pitkät hiukset ovat huono juttu. Jos oikein muistan, niin löytyy Paavalin kirjeistä.

Vierailija

Ihan näin suoraan sanottuna - välillä ihmettelen palstan kysymyksiä. Miten tällainen käytös johtuisi jotenkin erityisesti uskonnosta?

Huomauttaisin myös, että eri lestadiolaissuuntaukset kuuluvat (Suomessa) evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Lestadiolaiset ovat siis kristittyjä, eivätkä mikään oma uskontonsa.

Uusimmat

Suosituimmat