Influenssarokote ja raskaus?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen tässä vähän pää pyörällä, että tohtiiko sen ottaa vai ei. Meillä työpaikka tarjoaa ilmaisen rokotuksen, joten pitäisi olla kai hyvä syy jos en sitä ota, eikä huvittais vielä kertoa raskaudesta ku rv vasta 7. Eli millaisia ohjeita olette saaneet? Ja oletteko ottaneet sitä ensimmäisen kolmanneksen aikana?

Sain lääkäriltä sellaiset ohjeet ettei kannattais ottaa ja th oli juuri lukenut uudet rokoteohjeet, joissa sanottiin, että voi ottaa raskausaikana... =O

Kommentit (8)

Vierailija

sairastelin influenssan alkuraskaudesta viime kevättalvella ja voin sanoa, että oli järkyttävää. Mikään ei auttanut ja kesti kolme viikkoa. Kuume korkea ja lihassäryt vertaansa vailla. Menis itten vielä keuhkoihin jälkitautina ja arvaatte varmaan, että olin ku jyrän alle jäänyt!

Joten jos esim. duunissa missä helposti saa tartunnan ja lekuri suosittelee rokotusta - ottakaa ihmeessä!

Vierailija

Rokote taisi olla nimeltään influvac (ainakin sen tuoteseloste kuulosti juuri siltä jonka terkkari mulle luki neuvolassa):

" Käyttö raskauden ja imetyksen aikana

Ennen rokotuksen ottamista on keskusteltava lääkärin kanssa. Raskaana olevien rokottamisesta on vain vähän tietoja, mutta näiden perusteella rokotteen ei oleteta vaikuttavan haitallisesti raskauteen tai vastasyntyneeseen. Rokote voidaan antaa toisesta raskauskolmanneksesta alkaen. Niille raskaana oleville, joilla influenssainfektioon liittyvien komplikaatioiden riski lääketieteellisistä syistä on suurentunut, rokote suositellaan annettavaksi raskauden vaiheesta riippumatta."

Vierailija

Soitin HYKSin teratologiseen tietopalveluun ja kysyin influenssarokotteen ottamisesta alkuraskaudessa. Siellä antavat ihan henkilökohtaista neuvontaa. Hoitaja haastatteli ensin ja soitti aika pian takaisin kysyttyään asiaa lääkäriltä. Lääkäri kehoitti minua ottamaan rokotteen. Siitä ei ole vaaraa sikiölle. Uskoisin, että tilanne on paljon hankalampi sitten jos talvella saa sen influenssan eikä voi sitä mitenkään kunnon lääkkeillä helpottaa.

Suosittelen, että soitat itsekin sinne teratologiseen tietopalveluun, jos asia sinua askarruttaa!

Ansu rv. 5+5

Vierailija

Toisaalta myös influenssa raskausaikana voi olla haitallinen sikiölle. Itse kehotin miestä ottamaan rokotuksen jottei tuo tautia minulle tai vauvalle (la tammikuussa).

Yhdysvalloissa nimenomaan annetaan influenssarokotus raskaana oleville. Suomessa ollaan varovaisia ja suositellaan ottamaan vain välttämättömät rokotukset raskaana ollessa. MPR on kuitenkin ainoita rokotteita joiden kanssa ollaan ehdottomia. Itse ehkä varmuudeksi välttäisin rokotusta ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. (Lääkefirmojen tekstit ovat aina varmuuden vuoksi hyvin varovaisia.)

Tuo ehdotus soittaa teratologiseen tietopalveluun on hyvä idea. Missään tapauksesa ei kannata ottaa rokotetta sen vuoksi että haluaa salata raskauden. Kannattaa keksiä joku tekosyy tarvittaessa, tai hissun kissun olla vain ottamatta.

Frida75 rv 28+

Vierailija

mutta en sitä ottanut kun olen jo äippälomalle ehtinyt. Ajatteline että tuskin onnistun kotona kökkiessä influenssaa itelleni mistään saamaan just nyt, kun en ole sitä aiemminkaan sairastanut.

Tällä palstalla on ollut keskustelua ko. aiheesta, myös lintuinfluenssan takia. Siltähän toi piikki ei suojaa, se rokote on asia ihan erikseen.

Kitty

Vierailija

Käyttö raskauden ja imetyksen aikana

Raskauden tai imetyksen aikana ei tule käyttää mitään lääkkeitä neuvottelematta ensin lääkärin tai apteekin kanssa. Flupar-vaccin-rokotetta ei suositella raskaana oleville, koska rokotteen vaikutuksista sikiöön ei ole olemassa riittävästi tietoa. Raskaana olevilla potilailla, joilla influenssaan liittyvien komplikaatioiden mahdollisuus on suurentunut, tulee lääkärin yksilöllisesti arvioida rokotuksen aiheuttamat hyödyt ja haitat. Flupar-vaccin-rokote voidaan ottaa imetyksen aikana.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat