Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

paniikki! rv6 eikä sikiö näy

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

testi näytti plussaa perjantaina, eilen kävin ultrassa. lääkäri arveli että olen noin kuudennella raskausviikolla - tarkemman ajan määrittely oli tässä vaiheessa mahdotonta oman, hyvin epäsäännöllisen, kiertoni takia.

kuvaassa näkyi kuitenkin pelkkä sikiöpussi ( oliko se se nimi? tämä on ensimmäinen raskauteni.. ), eikä itse sikiötä vielä ollenkaan. lääkäri sanoi, että se ei aina näin varhaisessa vaiheessa edes näy ja pyysi tulemaan ensi viikolla uudestaan. yritin kysellä mahdollisesta häiriöstä raskaudessa mutta lääkäri oli vain hyvin vaitonainen. olin aistivinani että jokin voisi olla vinossa. nyt pelottaa. täältä lukemieni juttujen perusteella kuudennella viikolla sikiö näkyy aina, ja sydänäänetkin näkyvät. onko kellään käynyt niin, että vaikka näyttää tältä tässä vaiheessa, niin ei ole kuitenkaan ollut tuulimuna. eli sikiö näkynyt vasta seitsemännellä viikolla tai myöhemmin? lohduton olo, auttakaa siskot rakkaat!

Kommentit (8)

Vierailija

Seuraavan kerran ultrattiin kahden viikon päästä eli 7+4 ja kortissa lukee UÄ:epävarma löydös. Nyt tuo " löydös" kattoo tuolla alakerrassa telkkaria. Tämä kyseinen esikoinen piti vielä jännityksessä senkin suhteen, että rv10+ ei kuulunut sydänääniä dopplerilla, mutta silloin onneksi näkyi jo ultrassa elävä sikiö.

Älä suotta panikoi vielä! Uskon, että selviät tästä pelkällä säikähdyksellä.

Vierailija

Sikiö ei todellakaan AINA näy rv6, kun ei välttämättä näy vielä rv7 eikä aina edes rv8, kuten lähipiirissäkin pari kertaa käynyt. Silti tälläkin kaverilla on 4kk ikäinen tuhisija kotona. Miten edes on lääkäri ultrannut noin kovin aikaisin?? Vielä kun kiertosi on epäsäännöllinen, ei ole edes takuita että on rv6 menossa! Ei mitään syytä vielä tuomita mitään, odottelet rauhassa kontrollia. Ihan liian aikaista vielä sanoa juuta eli jaata tuulimunan suhteen.

Vierailija

Lääkärini sanoi toukokuussa että viikkoja pitäisi olla 7 täynnä, jotta varmasti näkee sydämen sykkivän. Eli jäitä hattuun ja jalat maahan. Turha tulkita lääkärin ilmeitä kun ei voi mitään tulkita tuossa vaiheessa. Ainoa hyöty ultrasta tuossa vaiheessa rv 6, on että näkee mihin kohtaa pussi on kiinnittynyt (kohdussa, jne).

Vierailija

riippunee ultralaitteesta ja lääkäristä myös, kuinka hyvin näkee. ja äidin kudoksista. itse esikoiseni sydämen sykkeen näin jo rv5!!!(tosin niin aavistuksena, että lääkärikin sanoi, että kun oikein hyvin kuvittelee, sen voisi nähdä tuossa, mut otetaan vk päästä uusiksi) Ihanaa, vasta 3vk ollut olemassa. Oli hyvä ultraaja. Painoarviot ja kaikki aina kohdallaan. YTHSn lääkäri.(vuodon takia menin tarkistuttamaan tilannetta jo niin aikaisessa vaiheessa)

Vierailija

Mullakaan ei näkynyt ekassa ultrassa sikiötä vielä. Luultiin viikkoja olevan silloin 8+5 ja saatiin niskaamme sitten tuulimunaepäily kahdeksi viikoksi. Uudessa ultrassa vauva sitten näkyi sydämen sykkeineen ja tuolloin viikkoja oli sitten 8+4 eli ekassa ultrassa ne viikot olikin sitten oikeasti 6+4

Vierailija

Itse varasin juuri alkuraskauden gynekäyntiä omalta gyneltä. Käsittääkseni nyt on rv. 5+5 ja antoivat mulle ajan kolmen viikon päähän. Neuvoivat, että kannattaa tulla vasta kun 8 viikkoa on täynnä. Mulla on silloin 8+6. Yritän nyt sinne asti olla mahdollisimman tyynenä enkä ajattele asiaa koko ajan. Tulee silti pitkät kolme viikkoa!! :=0 Neuvolaankin pitäis soitella - kai!

Pikkukakkosen odottaja Ansu

Vierailija

että raskauden kesto selviäisi. Kun ultraa viikon välein muutaman kerran, sikön/sikiöpussin kasvusta sen jo sitten näkee. Voihan olla, että epäili tuulimunaa (minulla ensimmäinen oli sellainen), mutta sen takia otetaan viikon välein, että näkee, alkaako kasvamaan. On kuulemma ollut sellaistakin, että sikiö on ollut ruskuispussin takana eikä ole näkynyt useammallakaan käynnillä. Itse en ollut varma raskaudestani silloin, kun tuli kauheat kivut ja menin lääkäriin. Todettiin, et raskaana, mut pussi näytti pieneltä. Viikon päästä uudestaan, oli kasvanut ja joku jo onnittelikin sairaanhoitajista, mut varmuudeksi vielä uusi ultra taas vk eteenpäin. No, sitten todettiin kuitenkin tuulimunaksi...

Voimia odotukseen! Tiedän että epätietoisuus on raastavaa. Mut ajattele, et vaikka se olisi tuulimuna, niin pystyt ainakin tulemaan raskaaksi ja yrittämään myöhemmin uudelleen. Jos on itsellä epävarma olo, kannattanee pyytää useampi seurantakäynti jos mahdollista ennen kaavintapäätöstä. Mut yhtälailla voi olla, että sikiö löytyy jo ensi viikolla!

Vierailija

itselläni raskaus näkyi vasta vkol 7-8 ja sekin emätinultran kautta. Ja raskaustestikin näytti plussaa vasta samoilla vkoilla. testit otettiin pissasta ja verestä. aiemmin ei näkynyt yhtään mitään. Ota vain rauhassa.

Uusimmat

Suosituimmat