Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oiskohan kellään kokemuksia nimiäisistä??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Haluamme pitää vauvalemme nimiäiset, mutta emme ole olleet ei kirkollisissa nimenantotilaisuuksissa ja kaipailisimme nyt kipeästi vinkkejä :)

Eli laittakaa vinkkejä ja ideoita ja kertokaa omista nimiäisistänne, kaipaamme todella kipeästi apua, tuntuu että oma pää on aivan tyhjä :(

Kommentit (4)

Vierailija

Pyydettiin lähimmät sukulaiset ja ystävät kylään, ja tietty " kummit" . Halusimme lapselle kumminomaiset henkilöt, eli kummitukset, siis ilman uskonnollisia merkityksiä.

Tehtiin ruokaa, pataruoka on helppo monelle, lisänä vaaleaa leipää. Nythän on kiva pataruokailmakin;) Tai keitto. Sitten oli suolaista piirakkaa ja täytekakku ja makeaa piirakkaa, juomana vettä, mehua, viiniä, limua ja kahvia ja brandya. Ennen ruokaa istuttiin kaikki olohuoneessa jossa yksi kummitus piti lastamme sylissään ja minä ja mieheni kerroimme ensin taustoja nimestä, siis historiaa, merkitykset ja syyt valintaan, aloittaen 3. nimestä ja sitten 2. nimi ja viimein 1. nimi. Oltiin tehty tietokoneelle myös sellainen powerpoint esitys (siis mies teki, en mä tajua noista mitn) missä oli kuvia vauvasta ja nimien historiaa ja merkityksiä. Se sitten pyöri siinä koko ajan taustalla. Ihan oli mukava ja sellainen epävirallinen tilaisuus. Kovasti vieraatkin pitivät ;)

Vierailija

... viime lauantaina kodissamme. Tilaisuus oli kaunis ja erittäin onnistunut. Jopa mieheni sukulaiset, jotka kuuluvat kirkkoon ja siksi pitävät ainoana oikeana vaihtoehtona lapsen kastamista kirkkoon, olivat positiivisesti yllättyneitä lämminhenkisestä ja arvokkaasta tilaisuudesta. Meillä oli puhuja " vuokrattu" uskonnottomat juhlapuhujat ry:stä -> Pro-Seremonia. Sieltä tilaisuudesta organisoitiin arvokas ja ikimuistoinen sisältäen alkumusiikin (jonka valitsimme itse), isän kynttilän sytyttäminen, puheen yleensä kasvatuksesta ja vanhemmuudesta sekä meidän yksilöllisestä elämäntilanteesta, nimen julkistaminen, jonka teki isä ja laittoi samalla kukkaseppeleen vauvan päähän, kummi-lupaukset ja kelluvien kynttilöiden sytyttäminen ja asettamisen vesimaljaan ja lopuksi koko yleisön herkistänyt Kaarina Helakisan " Iltaruno Riikalle" , jonka äitinä pystyin juuri ja juuri lukemaan liikutuksestani ja kyynelehtimisestäni huolimatta. Lopuksi kummit allekirjoittivat kummitodistukset sekä vauvalle itselle että heille, isovanhempien todistukset ja vielä jokainen läsnäolija allekirjoitti nimenantojuhlaan osallistumis -todistuksen. Itse olin nähnyt vaivaa suunnittelemalla etukäteen kutsukortit, tilaamalla sekä kakut " pitopalvelusta" että kukka-asetelmat ja kukkaseppeleen kukkakaupasta ja mummo oli tehnyt silkkisen juhlapuvun pojalle, joka vaihdettiin kastemekon jälkeen päälle. Väriteemana oli vaalean liila, joka toistui kutsukorteissa, kynttilöissä, kukissa, serveteissä ja vauvan puvussa. Tilaisuus videoitiin ja valokuvattiin, joten ihanat muistot jäivät. Tilaisuuden eteen nähty vaiva kannatti.

Vierailija

Me tarjosimme vieraille ihan lämpimän ruoan, koska oli pitkänmatkalaisia. Eli skoolattiin samppanjalla tervetulleiksi. Mieheni piti pienen tervetulopuheen.

Sitten oli kylmä alkukeitto ja karjalanpaisti (pataruoka on helppo, kun voi valmistaa etukäteen).

Ruoan ja kahvin välissä kierrätimme vauvan sylistä syliin ja pyysimme hänelle " toivotuksia" elämän varrelle. Mieheni otti sen videolle. Sitten teimme olohuoneeseen " Suomen kartan" , eli itse seisoin lapsi sylissä yhdellä seinustalla ja kerroin meidän olevan Helsingissä. Pyysimme vieraita (isovanhempia, meidän sisaruksiamme puolisoineen, mieheni kummit, lapselle emme pyytäneet ketään kummiksi) asettumaan kartalle. Siten havainnollistimme, missä lapsen juuret ovat eri puolilla Suomea. Se myös kirvoitti mukavasti keskustelua.

Ja tämän jälkeen siis kahvittelua kakun kera.

Olin varautunut kierrättämään vauvan hänen oman aikataulunsa mukaisesti, eli silloin kun on valveilla, ennen tai jälkeen kahvin tms.

Vierailija

pienille löytyy somia asuja muitakin kuin mekko, musiikkiopistoista tai Sibiksestä voi kysellä musisoijia. klassisen musiikin lisäksi mm. a.kiven " oravainen" voisi olla kiva ? Tai jos puhtia riittää, niin kokoatte itse sopivista biiseistä levyn.

todistuksien tarpeellisuudesta en tiedä, mutta esim. kuva näteissä kehyksissä mukaan voisi olla kummeille kiva.

Uusimmat

Suosituimmat