Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3,5-vuotias piirtää vaan " sotkua" , pitäisikö huolestua?...

Vierailija

Tyttö on reilut 3,5-vuotias. Kohtuullisen objektiivisestikin arvioituna ihan fiksu ja normaalisti kehittynyt lapsi, mm. motorisesti, verbaalisesti jne. Ainoa juttu mitä olen jäänyt miettimään, ovat tytön piirustukset, jotka ovat yhä mieletöntä viiva- ja ympyräsöherrystä, mitään " esittävää" ei niistä hyvällä tahdollakaan löydä.

Osittain kyse on varmaan lapsen kärsivällisyyden ja keskittymiskyvyn puutteesta tässä asiassa, sillä jos ohjeistan edes viitteellisesti siinä vieressä, että " piirräpä nyt naama... hyvä! sitten missäs sillä olisi silmät?... hyvä. ja mitäs muuta siinä pitäis olla?" jne., syntyy esim. ihan hyvän näköinen naama, sellaisia " pääjalkaisia" kuin ton ikäisillä kai muutenkin. Mutta itsenäisesti siis syntyy pelkkää sotkua (jota toki kehun hirveästi! ; ) .

Onko syytä huoleen - millaisia kokemuksia muilla on, miten vastaavan ikäiset lapsenne piirtävät?

Kommentit (11)

Vierailija

Olen välillä nähnyt tosi hienoja ja yksityiskohtaisia piirustuksia samanikäisiltä lapsilta (ja epäillyt niitä isosisarusten väärentämiksi ; ) , ja olen miettinyt onko meidän tyttö nyt jotenkin pahasti jälkeenjäänyt tuossa piirustusasiassa... Mutta toivottavasti siis ei!

Saa yhä kertoa vastaavia tai päinvastaisiakin kokemuksia, kiitos!

t: ap

Vierailija

Meidän poju (4 v) piirtää samanlaista töhrystelyä edelleen.

Kyllä hän osaa piirtää naaman, jos pyytää ja ohjeistaa, mutta

itsenäisesti hän ei piirrä mitään varsinaisia hahmoja, esim. ihmisiä,

vaan tuloksena on näitä ns. töhryjä.

Eivät kaikki 4 v:t siis vielä piirustele Michelangeloina, eikä

heidän tarvitsekaan! Ihan normaali lapsi teillä on.

Vierailija

Totta se on. Lapset oppii matkimalla seitsemään ikävuoteen asti, eli jos joku tekee ensin jotain vieressä, matkii lapsi yleensä sen. Siksi on yleensä turhaa selittää asioita monimutkaisesti, ja luulla että jakeluun menee. Piirrä kaikkea lapsen kanssa, mutta aloita yksin, kun tulee viereen kysy haluaako paperia, tai piirretäänkö yhdessä, vaikka ensin vaan värejä. Ja kehu piirroksia.

Vierailija

ja töhryä piirtelevät innokkaasti! Toinen tosin osaa piirtää " nosturin" (=kaksi pystysuoraa viivaa paperin poikki ja alas pieni pyörylä). Isovelikään ei ole koskaan ollut mestaripiirtäjä, 5-vuotisneuvolassa täti sanoi " No, kai jotkut kotihoidossa olleet voivat vielä tuollaista piirtää" . Ei haittaa, huono piirtäjä on äitinsäkin.

Vierailija

Kummilapsi aikanaan ei piirtänyt mitään järkevää ennen kuin täytti 5 mutta lauloi kuin satakieli. Edelleen hyvin musikaalinen muttei kaksinen piirtäjä.

Vierailija

Miun tyttö piirsi tosi huonosti vielä päälle neljän vanhana, mutta ihan yks kaks n. 5 v. osas piirtää jo hyvin.

Opetteli piirtämään satukirja mallinaan, sen keksi aivan itse : )

Uusimmat

Suosituimmat