Kaksiosainen kohtu

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Kirjoittelen itsellenikin kaikeksi yllätykseksi tänne puolelle, kun tänään rv 12+5 minulla todettiin yhden sijasta kaksoisraskaus. Tämän uutisen lisäksi minua huolestuttaa se tieto, että kohtuni saattaa olla kaksiosainen. Kaikki on tällä hetkellä kunnossa, mutta en tiedä tästä kaksiosaisuudesta mitään. Ensimmäisessä raskaudessa tästä ei ollut mitään merkkejä, eikä muissakaan tutkimuksissa. Asia ei ole vielä varma, kuin ensi viikon 3D ultrassa. Sikiöt kasvavat ehkä siis ns. omilla puolillaan, joka tarkoittanee siis kahta kohtua. Hädissäni kysyn nyt tietoa tältä puolelta, että onko teillä kenelläkään tietoa kyseisestä asiasta ja minkälaisia vaikutuksia sillä voi olla raskauden jatkumiseen?

Kommentit (3)

Vierailija

Ymmärtääkseni ap:n mainitsema kaksiosainen kohtu ei ole sama asia kuin kaksosten omat yksiöt eli että kohdussa vauvat majailevat omissa pussukoissaan.

Tuttavani odotti esikoistaan (siis yksi vauva!), kun raskaus päättyi ikävällä tavalla syynä kaksiosainen raskaus. Hänellä oli siis normaali kohtu, jonka kyljessä sijaitsi olematon toinen kohtu. Vauva eksyi tänne huonompaan kohtuun kasvamaan ja viimein tila loppui ja kohtu repeytyi. Missään ultrassa tms ei huomattu tätä kaksiosaisuutta.

Kyse ei siis ole sikiöpussista.

Kaikki varmasti selviää tutkimuksissa. En halua tuottaa enempää huolta ja murhetta ap:lle vaan selventää häntä ja muitakin että todellakin on olemassa kaksiosaisia kohtuja ja tällöin ei kyse ole kaksoisraskauksissa paljon puhutuista " yksiöistä" , sikiöpusseista.

Vierailija

Olen samaa mieltä kuin Maaret2 eli ei syytä huoleen! Sulla lienee sama tilanne kuin mulla eli tuo kaikkein turvallisin, joissa vauvat on omissa yksiöissään.

Mullekin kaikki on vielä aika uutta, mutta pikku hiljaa olen osannut rentoutua ja nauttia siitä, että vauvoja on tulossa kaksi. Aluksi se oli tietenkin pienoinen järkytys, mutta nyt se tuntuu parhaimmalta asialta mitä minulle olisi voinut koskaan tapahtua.

Oikein paljon onnea tuplien johdosta!

Maqika rv 13+6

Maaret2:

Lainaus:

Jos siis oikein ymmärsin viestisi, ei sinulla siis ole kahta kohtua, vaan kaikkein turvallisin tilanne, eli yksi kohtu, jossa omissa vesipusseissaan ja omilla istukoillaan ja omilla verisuonikalvoillaan rauhassa kasvavat vauvelit! Voisi olla myös, että he olisivat yhteisessä suonikalvossa yhteisellä istukalla erillisissä vesipusseissaan tai yhteisessä vesipussissa, jolloin riskejä olisi heiman enemmän, kuin sinulla nyt on. Jos lääkäri on nyt sanonut, että kalvoraja löytyy, niin se on hyvä asia, kovin paljon myöhemmin sitä ei ultrassa enää näy, ja saisi vain arvailla. Itselläni vk 13 ultrassa todettiin että on kalvoraja, mutta yhteinen istukka ja suonikalvot, ja minulle tuli fetofetaalitransfuusiosyndrooma, joka on kylläkin tosi harvinainen! (silloin siis virtaukset menevät vauvalta toiselle niin, että toisella on liikaa vettä ja verta ja toisella liian vähän.)

Mutta sitä ei sinun kannata missään nimessä pelätä, vaan otat rennosti ja nautit raskaudesta, silloin kaikki menee varmasti hyvin!!

Onnea odotukseen, ja kysele jos jotain mieltä askarruttavaa, tältä palstalta saat varmasti tukea, minäkin sain!!

T:Mie, ja hurjat pojat 1v2kk!

Vierailija

Jos siis oikein ymmärsin viestisi, ei sinulla siis ole kahta kohtua, vaan kaikkein turvallisin tilanne, eli yksi kohtu, jossa omissa vesipusseissaan ja omilla istukoillaan ja omilla verisuonikalvoillaan rauhassa kasvavat vauvelit! Voisi olla myös, että he olisivat yhteisessä suonikalvossa yhteisellä istukalla erillisissä vesipusseissaan tai yhteisessä vesipussissa, jolloin riskejä olisi heiman enemmän, kuin sinulla nyt on. Jos lääkäri on nyt sanonut, että kalvoraja löytyy, niin se on hyvä asia, kovin paljon myöhemmin sitä ei ultrassa enää näy, ja saisi vain arvailla. Itselläni vk 13 ultrassa todettiin että on kalvoraja, mutta yhteinen istukka ja suonikalvot, ja minulle tuli fetofetaalitransfuusiosyndrooma, joka on kylläkin tosi harvinainen! (silloin siis virtaukset menevät vauvalta toiselle niin, että toisella on liikaa vettä ja verta ja toisella liian vähän.)

Mutta sitä ei sinun kannata missään nimessä pelätä, vaan otat rennosti ja nautit raskaudesta, silloin kaikki menee varmasti hyvin!!

Onnea odotukseen, ja kysele jos jotain mieltä askarruttavaa, tältä palstalta saat varmasti tukea, minäkin sain!!

T:Mie, ja hurjat pojat 1v2kk!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat