Onko Tuusula kiva paikka?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei Tuusulalaiset!

Asumme nyt Vantaalla ja harkitsemme vakavasti muuttoa Tuusulaan. Olemme muualta kotoisin emmekä tunne sieltä ketään, mutta vaikuttaa mukavalta paikalta.

Mitenkä on? Kannattaako lapsiperheen muuttaa Tuusulaan? Osaatteko suositella jotakin tiettyä lapsiperhealuetta tai vastaavasti onko alueitä joita kannattaisi välttää? Entä koulua?

Kiitos paljon avusta jos jaksatte valaista tietämätöntä! Pahempi meno ei voi siellä varmaan raitilla olla kuin Tikkurilassa..

Kommentit (7)

Vierailija

Oon lähes koko ikäni asunut Tuusulassa. Muutama vuosi sitten Hyrylä ja Riihikallio alkoi tuntumaan liian tiheään asutulta, joten muutimme Kellokoskelle. Tää on vielä sellainen maaseutumainen kylä. Palveluja tietysti paljon vähemmän kuin Hyrylässä, mutta Järvenpään palvelut ovat kymmenen minuutin ajomatkan päässä. Hyrylästä ei kuitenkaan mitään huonoa sanottavaa, me vain halusimme rauhallisempiin oloihin.

Kellokoskella kuitenkin myös koulut ja päiväkodit, kaupat ja postit, mitä päivittäin tarvitsee. Myös pienimmille perhekerhot ja seurakunnan kerhot toimivat. Tänne on suunnitteilla myös lisää asuntoalueita ja palveluja, joten kasvussa tämäkin paikka on. Helsinkiin ajaa Lahden moottoritietä reilussa puolessa tunnissa. Yhtä nopeasti ja sujuvasti täältä ei kuitenkaan Helsinkiin pääse kuin Hyrylästä jos käyttää yleisiä. Jokelasta ei ole kokemusta, mutta sitä on kehitetty tosi paljon ja tiedän että sinne muuttaa paljon lapsiperheitä. Myös junarata on Jokelan plussa. Tsemppiä kodin etsintään!

Vierailija

Itse olen Tuusulassa asunut n. 13 vuotta ja voin kyllä suositella. Tosin olen nyt ollut poissa Tuusulasta 10 vuotta, jonka aikana se on ystävieni puheiden perusteella vaan kehittynyt ja kasvanut parempaan suuntaan.

Tuusulassahan on itse asiassa kolme keskusta: Hyrylä, Jokela ja Kellokoski. Jälkimmäiset ovat pienempiä " kyliä" , mutta plussana sijainti junaradan varrella. Hyrylässä (tarkemmin Riihikalliossa) asuin itse ja se onkin se varsinainen Tuusulan keskus. Koska olen ollut niin kauan poissa, en osaa suositella varsinaisesti mitään tarkempaa aluetta. Teidän täytyy varmaankin itse päättää haluatteko olla maaseutumaisissa tunnelmissa (Maantiekylä, Lahela) vai enemmän palveluiden saatavilla. Uusia alueita on tarjolla vaikka kuinka..

Vierailija

me olemme asuneet Tuusulassa nyt yhteensä reilut 8 vuotta, kolmessa eri paikassa ja tämä tuntuu kodilta. mainittakoon, että olemme asuneet vähän aikaa mm. Järvenpäässä ja se tuntuu tosi slummimaiselta ja rauhattomalta Tuusulaan verrattuna.

Asumme nyt Lahelassa, joka on Etelä-Tuusulaa ja aika likellä Vantaan rajaa. esim. lentokentälle ei taida olla matkaa linnuntietä kuin 15 km. tämä on vielä maaseutumaista aluetta; paljon peltoaukeita, kävelyteitä, pieni Tuusulan joki virtaa Lahelan halki. tänne on rakennettu voimakkaasti ensin 70-luvulla (asuntomessut muistaakseni 1970) ja 2000-luvulla noussut paljon idyllisiä ok-taloja. tämä on yksi lapsiperheiden suosikkialueista nähdäkseni; miinuksena se, että palveluihin (Hyrylän keskustaan) on matkaa n. 4 km, joten perheessä on pakko olla oma auto, tai jopa 2. toisaalta tämä välimatka tekee alueesta viihtyisän ja rauhallisen. meillä taitaa suurin ääni lähteä lukuisista fasaaneista, joita käyskentelee pihallamme silloin tällöin=)

Muita lapsiperheiden suosimia alueita ovat mm. Paijaja ja NUmmenharju, jossa pidettiin asuntomessut v.2000. sinne on voimakkaasti myös rakennettu ok-ja rivitaloja lapsiperheille ja kaavoitetaan kko ajan lisää. alueella on päiväkoti. leikkipuisto, hyvät ulkoilumaastot, kaunis miljöö ja Tuusulanjärvi lähellä. voin suositella tätäkin aluetta, asuimme siellä reippaan vuoden. oma auto edelleen kyllä välttämätön.

Hyrylä on Tuusulan eteläinen keskus ja siellä löytyy kaikki peruspalvelut, joita pieni ihminen tarvitsee; kaupat, kirjasto, uusi upea uimahalli, kuntosalit, terveyspalvelut yms. rauhallinen paikka myös, mutta asutus on enemmän kerrostalovoittoista.

Tuusulaan kuuluu myös kauempana sijaitsevat Kellokoski ja JOkela. henk. koht minulla ei näistä ole kokemusta, mutta olen kuullut Jokelan olevan paikotellen hieman rauhatonta, johtuen ehkäpä junaradan läheisyydestä ja vankilasta.

Hintataso Tuusulassa on varmaankin vielä hieman Vantaata edullisempaa, joten eikun taloja katselemaan. kovasti tosiaan rakennetaan koko ajan ja onhan tämä aika muuttovoittoinen kunta ollutkin. meidän taloyhtiöstämme mm. ovat vuoden sisällä kaupan olleet paritalot viety käsistä heti ensimmäisestä näytöstä=)

ja vielä lapsiperheille vinkki, jos on pikkupilttejä; tuusula maksaa kotihoidontuen päälle kuntalisää,joka on n. 120 e/ kk. ja tätä samaa kotihoidontukea saa muuten lasten kouluikään saakka. tällä hetkellä taitaa ainoastaan Nurmijärvellä olla samat edut=) Korjatkaa jos olen väärässä.

Kysy ihmeessä, jos tulee jotain mieleen...

Vierailija

Itse asumme Jokelassa ja ei ole kyllä tullut mieleenkään, että täällä olisi jotenkin rauhatonta. Jokelassa on enimmäkseen omakotitaloja ja rivitaloja, aivan keskustassa muutama kerrostalo. Muutama kauppa löytyy ja terveyskeskus, kirjasto, päiväkoteja, kolme melko pientä ala-astetta sekä yläaste ja lukio. Vankila ei aiheuta minkäänlaista häiriötä ja ihmettelen, miksi siitä tulisi häiriötä? Junarata on pelkkää plussaa, sen ansiosta on hyvät yhteydet sekä etelään, että pohjoiseen. Tonttien hinnat ovat nousseet muutaman vuoden aikana kovaa vauhtia ja ensi vuonna kunta nostaa omien tonttiensa hintoja. Harrastusmahdollisuuksiakin löytyy, tosin riippuu siitä, mitä haluaa harrastaa. Joskus on lähdettävä Hyvinkäälle tai Järvenpäälle. Meidän perheemme on viihtynyt Jokelassa erittäin hyvin!

Tuusulan kuntalisästä: perheessä pitää olla alle 3-vuotias lapsi, että sitä saa. Yli 3-vuotiaan kuntalisä on tällöinkin muistaakseni 50 euron luokkaa.

Vierailija

Asuin elämäni ensimmäiset 25 vuotta Tuusulassa. Pääosan ajasta Riihikalliossa, joka on eteläistä Tuusulaa, n. 3-5 km Hyrylästä. Hyrylässä on hyvät palvelut, juuri valmistunut uimahalli, kirjasto, terveysasema, yläasteet (ja ala-asteet, Riihikalliossa myös oma). Kauppojakin on tullut paljon poismuuttoni jälkeen. Matka Helsinkiin lyhyt ja busseja kulkee aika hyvin, tosin nuorena manailin vuorojen aikaista loppumista... Siihen on voinut tulla muutos myöhemmin.

Keravan palveluiden ja junayhteyden lähellä on Mattilan alue, jonka pieni miinus on se, että terveyskeskukseen joutuu viiden kilometrin päähän Hyrylään, vaikka Keravan palvelut olisivat vieressä.

Jokelasta minulla on negatiivinen kuva, sieltä tuli kaikenlaista rähinäjengiä. Tuosta on kyllä jo aika paljon aikaa.

Kellokoskelle on kai tulossa rata piakkoin (Mäntsälän rata), mutta se on pitkällä. Helsinkiin on lähes 60 km, joten jos työt ovat pääkaupungissa, matka-aika on ihan eri luokkaa kuin etelä-Tuusulasta.

Hyvät koulut tuli käytyä, ainakin silloin olivat ihan kelpo opinahjoja. Kavereita oli paljon ja lapsille turvallista seutua, luontoa ja leikkipaikkoja.

Kukkuu73 (hih, tunnetaankohan ed. kirjoittajan kanssa?)

Vierailija

Riihikalliosta pääsee myös julkisilla Helsingin keskustaan ja esim mulla työmatkaan menee noin tunti ja jatkan Helsingistä vielä Espooseen joten kilometrejä siinä kertyy.

Hyrylässä tosiaan on kaikki palvelut ja Riihikallioon aletaan juuri rakentamaan uutta ostaria johon tulee ainakin keskikokoinen päivittäistavarauppa ja jotain erikoisliikkeitä. Lidl valmistuu vielä ennen joulua. Päiväkoti on suurehko mutta todella mukava paikka ja ala-aste on melkein sen vieressä ja nyt aletaan ilmeisesti rakentamaan ylä-astetta siihen viereen.

Muista Tuusulan alueista en osaa oikein sanoa mutta käsittääkseni esim Lahelassa ei ole juurikaan mitään palveluita joten oma auto on aivan välttämätön, samoin taitaa olla Rusutjärvellä jotka sitten taas ovat todennäköisesti hyvin luonnonläheisiä paikkoja eli riippuu siitä mistä tykkää

Vierailija

Ollaan kans asuttu Jokelassa 8 vuotta ja meilläkin kolmas paikka täällä ;) Esikoinenkin on aloittanut koulunsa täällä ja emme ole täältä enää mihinkään lähdössä, niin hyvin on kotiuduttu. Ja tosiaan rauhallista täällä mun mielestä on. Esim. Hyrylässä päin on paljon pahemmat huumeongelmat kuin Jokelassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat