Mitä kolmevuotiaan pitäisi osata

Vierailija

pärjätäkseen päiväkodissa?

Kuulin juttuja että pitäisi osata pukea, riisua, syödä ja istua kiltisti, odottaa vuoroaan, olla hiljaa ja kävellä jonossa.

Miten jos tuollaista ei ole kotona koskaan tehty? Onko mahdotonta sopeutua päiväkotiin?

Kommentit (13)

Vierailija

Meillä puolitoistavuotias tekee näitä itse. Kolmevuotias taas ei. Enpä ole jaksanut asiasta stressiä ottaa, oppii kun oppii.

Vierailija:

Lainaus:

Ei osaa pukeutua itse kuin ihan helpot vaatteet (lähinnä osaa vetää housut takaisin jalkaan potalla käynnin jälkeen). Riisuminen sujuu vähän paremmin, mutta apua tarvitsee hankalissa kohdissa.

Itse syöminenkin on vähän niin ja näin, ainakaan mitää hyviä pöytätapoja ei ole, ja sormetkin menee suuhun välillä.

Hienoa että jotkut 1,5 vuotiaat osaavat jo itse pukea ja syödä! Kai se on vaan uskottava.

Vierailija

ja ottaa muut huomioon. Ihan perusjuttuja nuo noita jonoliikkumisia lukuunottamatta. Kyllä kai 3v osaa jo pukea? osaahan ne pienemmätkin! ja syödä ite! normaali 3v syö todellakin itse, kun normaali 1,5v:kin syö itse.

Vierailija

Lapsesta on taatusti vain kivaa oppia uusia taitoja ja häntulee kehumaan sinulle, miten hyvin osasi syödä, pukea, riisua tai jonottaa. Olettaen, että hän todellakin on SAANUT syödä, pukea ja riisua kotonakin... edes joskus.

Vierailija

Puolitoistavuotias kyllä syö.

Vierailija:

Lainaus:

ja ottaa muut huomioon. Ihan perusjuttuja nuo noita jonoliikkumisia lukuunottamatta. Kyllä kai 3v osaa jo pukea? osaahan ne pienemmätkin! ja syödä ite! normaali 3v syö todellakin itse, kun normaali 1,5v:kin syö itse.

Vierailija

tottakai kotona pitää myös opetella, mutta miten oppia esim. jonossa kävelemistä jos on ainut lapsi?

ja jos on niin huono äiti että on tuonut ruuat lapsen eteen pöytään ja auttanut syömisessä?

vaikeaa on myös opetella hiljaa odottamaan vuoroaan kun on useimmiten äidin kanssa kahden kesken kotona ja äiti yleensä keskittää huomionsa lapseen jossei ole kotitöitä tms. käsillä.

mutta haukkukaa lisää vaan, en tiedä miksi odotinkaan mitään rakentavia ohjeita tai kommentteja

Vierailija

Ei osaa pukeutua itse kuin ihan helpot vaatteet (lähinnä osaa vetää housut takaisin jalkaan potalla käynnin jälkeen). Riisuminen sujuu vähän paremmin, mutta apua tarvitsee hankalissa kohdissa.

Itse syöminenkin on vähän niin ja näin, ainakaan mitää hyviä pöytätapoja ei ole, ja sormetkin menee suuhun välillä.

Hienoa että jotkut 1,5 vuotiaat osaavat jo itse pukea ja syödä! Kai se on vaan uskottava.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Lapsesta on taatusti vain kivaa oppia uusia taitoja ja häntulee kehumaan sinulle, miten hyvin osasi syödä, pukea, riisua tai jonottaa. Olettaen, että hän todellakin on SAANUT syödä, pukea ja riisua kotonakin... edes joskus.

no kyllä ap:n melkein kolmevuotias kotihoidettu osaa jotenkuten syödä ja riisua. pukeminen on vähän vaikeampaa, kyllä äitiä vielä avuksi tarvitaan.

apua. tosiaan tuntuu siltä että ei ole oikein osannut lasta hoitaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat