Mitä kokemuksia Chihuahuasta?

Vierailija

Minä olen vuosikausia haaveillut että kun lapset ovat isompia hankin tuon pikkuriikkisen suloisen koiran. Mutta miten on, voiko ne kouluttaa etteivät ihan kauheasti haukkuisi? Entä onko rotu " vihainen/äksy" ? Saako pelatä jatkuvasti että koira tekee pahojaan kun lapset ovat koulussa ja minä töissä? Joku kertoi että ne voi opettaa tekemään tarpeensa laatikkoonkin? Sinänsä ihan hyvä taito ettei ainakaan munuaisvikoja pääsisi syntymään pidättelyn takia vaikka tarkoitus on tietenkin käydä pienellä lenkillä useamman kerran päivässä. Kertokaa kaikki mitä tiedätte. Minulla on ollut aiemmin sekarotuinen koira joten kiinnostaisi myös että vaikuttaako esim. koiran iskä ja äippä pentunsa luonteeseen. Maksaisin vaikka enemmän jos saisin helpommin koulutettavan/oppivan koiran.

Kommentit (12)

Vierailija

ja lapsia 4, nuorin oli 2.v kun ensimmäinen koira tuli.

Ei ole sattunut haavereita koirille, eli lapset eivät ole puristelleet kovasti tms. eikä muitakaan esim. olisi tippunut sohvalta ja jalka tms. murtunut.

Meidän koirat:

- syövät kaikkea, eivät nirsoile. Syötän Hill´sin ruokaa, mutta paljon mieluummin söisivät tavallista kotiruokaa.

- olivat tosi vaikeita opettaa sisäsiisteiksi...eivät ole sitä ihan vieläkään vaan joskus löytyy edelleen pieni pissilätäkkö jostain ja sen huomaa vasta kun on astunut siihen ja sit ärsyttää :(

- eivät räksytä muulloin kuin silloin kun isäntä tulee metsältä (haisee kai erilaiselle, toisten ajokoirille tms.)

- nukkuvat yöt, heräävät vasta sitten kun ensimmäinen perheestä herää.

- eivät ole öisin pissailleet mihinkään.

- ovat kilttejä, eivät murise eivätkä ole oikukkaita.

Nämä 2 koiraa ovat luonteeltaan erilaisia, toinen on tosi vilkas ja pomppii sohvilla, ei pelkää yms. toinen taas on arkuuden huipentuma, pelkää vähän kaikkea ja on tosi rauhallinen.

Mun mielestä ihan hyvin sopivat lapsiperheeseen, niinkuin muutkin koirat!

Vierailija

mutta huomannut että jos koira ennen lasta niin lapsi helpommin opetettavissa " tavoille" . Mutta yleisesti chihuilla löytyy luonnetta ja paljon,ei todellakaan mikään erityisen helppo koulutettava jos et halua pikku kotityrannia.Samat säännöt pätee mitä isommillakin koirilla. Hiekkalaatikolle pisuttaminen päättyy yleensä siihen että koira syö hiekkaa ja paskoo sementtiä sen jälkeen.Puupelletit taas ovat suosittua silppuamismielessä ja sama kyllä tapahtuu ainakin pentuiässä sanomalehdelle. Meidän koirilla on kylppäri sallittu hätäpaikkana jos rakko meinaa revetä,hyvin ovat oppineet.

Tihutöitä eivät päiväsaikaan harrasta sen enempää kuin muutkaan jos virikkeistä on huolehdittu,kokonsa puolesta ei tietenkään edes pysty saman mittakaavan tuhoihin kuin isommat koirat.

t: " chihukasvattaja"

Vierailija

Niin koirista kun pidänkin, räksyttämistä en kestä vaikka se onkin koiran tapa ilmaista erilaisia asioita. Edellinen koiramme ei haukkunut ollenkaan, tai ehkä kerran kuussa haukahti. Räksyttäminen ei kuitenkaan käy ja olisi aivan kauheaa joutua luopumaan koirasta sen takia.

Vierailija

Ja jos joku osaa sanoa, kuinka helposti " menevät rikki" lasten käsissä? Lapset ovat nyt 8v, 6v ja 4v. En kyllä varmaan moneen vuoteen vielä hommaa chihua... jos odottaa, että lapset ovat vähän isompia.

Vierailija

IHAN HIRVEÄ ääni niistä lähtee. Jouduttiin naapurille asiasta mainitsemaankin kun piskit vinku öisinkin. Nyt ne on öisin hiljaa, mutta päivisin välillä räksyttävät. Se on kyllä kauhee se ääni, vaikka söpöjä koiria ovat.

En tiiä onko se niin että yksin ollessaan haukkuvat. Enkä tiiä millä naapuri niitä on hiljentänyt.

Toivottavasti saat koirasi koulutettua hiljaiseksi...

Vierailija

Ihan kiva, pieni ja suloinen koira kun saa tehdä mitä lystää, mutta jos sitä yrittää komentaa/kieltää.. se räksyttää ja heittäytyy välillä ihan mahdottomaksi. Hyvin itsepäinen koira joka ei ole koskaan tottunut muihin koiriin. Kun haet googlella tietoa chihusta, löydät hyviä luonnekuvauksia siitä.. jollain sivulla sanottiin ainakin se, että chihuahua on " rasistinen" luonne eikä hyväksy muita eläimiä/koiria kun toisen chihun ystäväkseen. Vaikea koira kouluttaa, itsepäinen ja omatahtoinen.. mutta jos pinnaa riittää ja jaksat nähdä vaivaa, saat varmasti siitä mukavan koiran. Itse kuitenkin olen kallistunut enemmän ns. perhekoirien puolelle.. katsoppa koirat.comista luonnekuvauksia, löytyy paljon pikkuisia koiria jotka rotuna yleinsä sopivat lapsiperheeseen juuri lempeän luonteensa ansiosta.

Vierailija

persoonia joka lähtöön.Chihuahua ei yleisesti ole kovin miellyttämishaluinen koira,toisaalta kiintyy " perheeseensä" paljon enemmän ,eikä ole yleisesti hirmu sosiaalinen mitä tulee vieraisiin ihmisiin ja koiriin.

Haukkuminen on yhtälainen ongelma joillain kuin millä tahansa rodulla,chihu kompensoi kyllä joskus kokoaan tällä viehättävällä ominaisuudella muttei pidä yleistää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat