Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrankin asiallinen puheenvuoro imetyksestä ja äidinmaidonkorvikkeista

Vierailija

Lainattu MediUutisista tänään: " - Koko korvike-sanan käyttäminen on kriminalisoitua. Terveydenhuoltohenkilökunnalla täytyy olla oikeus keskustella korvikkeiden käytöstä, jos imetys ei jostain syytä onnistu. Kuivuneita lapsia on nähty ihan tarpeeksi, toteaa Helsingin Kätilöopiston sairaalan ylilääkäri Anna-Liisa Järvenpää.

Myös lukemattomat tutkimustulokset imetyksen ja äidinmaidon terveysvaikutuksista hämmentävät ja aiheuttavat syyllisyyttä.

- Ihan kaikkia vaikuttavia tekijöitä on kuitenkin vaikea erottaa. Onko se pelkkä maito vai onko äidin ja lapsen suhteessa tai perhesuhteessa jotain, mikä vaikuttaa vielä suotuisammin imetetyillä, Järvenpää pohtii."

Kaiken lisäksi näiden kommenttien antaja on todella pitkän linjan asiantuntija - " naispuolinen Arvo Ylppö" . Kiitokset hänelle asian syvällisestä ymmärtämisestä.

Vielä kun saataisiin tämä keskustelu käyntiin, että miksi korvikkeista ei saa antaa kuluttajille mitään tietoa. Olen mielestäni riittävän valistunut kuluttaja (ylempi korkeakoulututkinto) käsittelemään asiallista tietoa ja tekemään itse ratkaisuni tiedon eikä kuulopuheiden perusteella. Kaiken lisäksi kyseesä on henkilökohtainen asiani, eikä pitäisi kuulua kenellekään muulle. Miksi sitten valmistajat eivät saamieni tietojen mukaan saa antaa mitään tietoja kuluttajille m.m. näistä uusista ainesosista mitä on lisätty viimeisimpiin korvikeuutuuksiin. Onko tämä enää sivistysvaltio vai missä mättää? Aliarvioidaanko meitä korkeasti koulutettuja äitejä? Kuka tähän osaa antaa perustellun ja hyväksyttävän vastauksen?

terv. Ellu

Kommentit (3)

Vierailija

Esimerkiksi tämä sääntö, että korvikepakkauksessa ei saa olla kuvia lapsista. No joo, eihän niitä siihen välttämättä tarvita. Mutta silti, en oikein usko, että kaikki saamani tieto imetyksen hyödyistä kumoutuu heti kun näen kaupassa korviketetran, jonka kyljessä hymyilee söötti pyöreäposkinen vauvan.

Vierailija

Minusta perhevalmennuksessa pitäisi jakaa imetysvalistuksen ohella jokaiselle asiallinen tietopaketti korvikkeista. Itse " valmentauduin" odotusaikana pelkkään imetykseen ja kun täysimetys osoittautui monista syistä huonoksi vaihtoehdoksi, en edes tiennyt muita korvikkeita kuin Tuttelia olevan. Meillä olisi säästytty monelta itkulta, jos olisin tiennyt helpommin sulavaa Nan-korviketta ylipäätään olevan olemassa (en alkuun käynyt itse edes kaupassa ja mies toi Tuttelia kun pyysin). Suututtaa vieläkin. Ja sanottakoon nyt vielä, että sain imetysvalistusta ja opastusta - painostusta unohtamatta - ihan liikaakin niin neuvolasta kuin synnäriltä.

Uusimmat

Suosituimmat