Ujostuttaako imetys?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Esikoisen kohdalla vielä kaikki on uutta ja yhtä opettelua. Kiinnostaisi tietää miten muut suhtautuvat imettämiseen esim. julkisella paikalla tai vaikka kotona miehen kavereiden ollessa kylässä. Ujosteletteko, miten hoidatte tilanteen? Vai vetäisettekö rohkeasti rinnan esiin aikaan, paikkaan ja seuralaisiin katsomatta? Miten muut paikallaolijat tällöin ovat suhtautuneet?

Itse en periaatteessa ole kovin kaino, mutta kieltämättä juuri miehen kavereiden läsnäollessa pakenen makuuhuoneeseen ja julkisella paikalla imettäminen arveluttaa. Sairaalassa ja neuvolassa mikä jottei, siellä se on kuitenkin niin jokapäiväistä. Ja anopin, äitin sekä naispuolisten ystävien seurassa homma tuntuu ihan luontevalta. Mutta miten sitten kyläillessä jossain miesten keskellä, olisiko neuvoja?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

liinalla tai huivilla. Imetyspaidat on tosi loistokeksintö: saa makkarat piiloon ja ei pääse tuuli puhaltamaan. Kotioloissa rennommin.

Jää muuten ruuat syömättä ja monet hauskat jutut kuulematta, jos aina vetäytyy. Oma vauveli alkaa nyt kyllä olla siinä iässä, että syöminen menee helposti hösellykseksi, jos on paljon muutakin ohjelmaa ympärillä, liina auttaa siinäkin asiassa.

Vierailija

Imetyksen alkutaival oli vaikea ja lapsi piti kunnolla " auttaa" rinnalle. Mietin jo etukäteen, ennen synnytystä jo, että kuinka minä pystyn imettämään julkisesti, APUA... No, aluksi arastelin kavereiden (joita siis laukkasi lähes päivittäin katsomassa vauvaa) edessä imettämistä ja vähän " häpeillen" totesin että nyt tarttis antaa vauvalle safkaa. Miespuolinen ystävä sanoi ihanasti, että samaa nahkaa se on kuin nenässäkin, kun rupesin imetyspaitaa raottamaan ja selkää sohvalla vähän kääntämään. Sen jälkeen olen rauhallisin mielin imettänyt lastani missä hänellä on nälkä tullutkin. Huomaamattomasti hyvien imetyspaitojen suojista, muita kanssaeläjiä kunnioittaen. Koko tissiä ei tarvinnut nostaa esille vaan pikkasen paitaa raottamalla asia hoitui. Vessaan en ole mennyt imettämään kuin joskus tosi harvoin. Kukahan meistäkään vessassa suostuisi syömään...? Pullolle ja varsinkaan korvikkeelle en halunnut missään nimessä vauvaa opettaa, ettei vaivalla alkuun saatu imetys siitä kärsisi. Eikä kärsinytkään, kun vauva sai rintaa aina halutessaan, ajasta ja paikasta riippumatta.

Luonnollinen asia, kyllä se siitä lähtee sujumaan! Suosittelen imetyspaitojen hankkimista todella lämpimästi! Tsemppiä paljon!

Vierailija

Etukäteen aattelin, että menisin aina eri huoneeseen imettämään vieraiden aikana, mutta loppujen lopuksi imetyksestä tuli semoinen automaatio, ettei sitä edes huomannut kun jo oli napsauttanut rintsikan auki ja keikauttanut pojan rinnalle. Sitähän olisi joutunut viettämään suuren osan visiitistä yksin toisesa huoneessa, kun imetti niin usein ainakin alussa. Joskus kyllä kysyin miespuoliselta vieraalta, haittaako, jos imetän, varsinkin jos ko. tyyppi oli hiukan vieraampi tai itse lapseton. Kahvilassa tms. imetys sujui yhtä luontevasti, mutta kyllä silloin yritin peittää näkymiä liinalla, huivilla tms. Semmoinen poncho on muuten myös hyvä " imetyspeitto" ! Muistan synnärillä jo ajatelleeni, kuinka nopeasti rinnat muuttuivat ei-seksuaalisiksi - hyvä kun tajusin peittää tissit kun naapurivuoteen rouvan mies tuli häntä katsomaan.

Sitten kun vauva oli isompi, olikin tylsempi imettää julkisesti, kun vauvan pää pyöri välillä kuin tutkan antenni ja rinta jäikin yllättäen paljaaksi.

Vierailija

Poika on nyt 3,5 kk ja imetän kyllä melkein missä vaan. Olen hankkinut useita hyviä imetyspaitoja (vinkki: edullisia h&m:llä) ja niistä saa hyvin imetettyä niin ettei tarvitse rintojaan muille esitellä sekä nyt kun on " kaulahuivikausi" niin sillä saa hyvin lisäsuojaa. Aluksi kun imetys oli vielä hankalaa ujostutti enemmän. Kotonakin menin makuuhuoneeseen syöttämään jos oli vieraita.

Vierailija

tahallistata häirintää ( kaikutustempput viranhaltioiden kanssa keskusteltaessa tai työpaikoilla, virallisilta näyttävien posti-ja sähköpostilähetysten lähettäminen, nettisivujen vääristely jne.).

Näiden keinojen tultua huomatuiksi alkaa uusi häirinnän muoto:

ujosteletteko ottaa yhetyttä viranomaisiin, ujostuttaako mennä naapurin kanssa selvittämään häirinnällä aikaansaatua riitatilannetta (naapurin pihalla häneltä näyttävä ulkopuolinen järjestää epämiellyttävän tilanteen) jne.

Suurin osa häirintään syyllistyneistä on jo poliisin hallussa. Syyllisiä on löytynyt pääasiassa avustavista työntekijöistä kuten sairaanhoitajista, apteekkien harjoittelijoista, kouluavustajista ja toimistotyöntekijöiden joukosta. Opettajiakin on jonkinverran todettu häirintään syyllistyneiksi.

Vierailija

Itsekin huomasin suojautuvani harson alle kun kylässä oli omia miespuolisia kavereita, enkä viitsinyt jättäytyä seurasta pois. Eniten pohdintaa herättää edelleen tuo julkinen imetys, olisikohan se sitten paha rasti jos vaikka varmuuden vuoksi ottaisi pulloon lypsettyä maitoa mukaan...? Jos yllättää vaikka nälkä kesken kaupungilla kävelyn, niin saisi pikaisesti vauvan hiljaiseksi. Toinen mitä epäröin, on ihmiset, joiden seurassa itse vaivautuisin rintani esittelemisestä, vaikka se heidän mielestään olisikin luonnollista, esim. äitini miesystävä tai appiukko tms. Mutta täytyy varmaan lähteä metsästämään hyviä imetyspaitoja, kun niihin niin moni turvautuu :)

Vierailija

pullo ei ole missään vaiheessa kuopukselle kelvannutkaan, mutta muutenkin rinta on oiva keino ruokkia ja rauhoittaa lapsi. Esikoisen syntyessä mieheni kainosteli ja ohjasi minua syrjään imettämään, mutta muutimme kuukauden ikäisen vauvan kanssa Hollantiin, jossa kaikkialla näkyi imettäviä äitejä, eikä mennyt montaa viikkoa kun mies jo haki kahviloista pöytää kadun vierestä, mistä on mukava katsella ihmisiä.

Vierailija

En ole ikinä imettänyt kenenkään paitsi mieheni läsnäollessa enkä aiokaan....

Meillä ei imetys muutenkaan suju, välillä menee monta päivää ettei lapsi huoli tissiä ja välillä taas saattaa huolia jopa 3 kertaa päivässä. Lähinnä luputtaa sitä huvikseen, ei siis nälkäänsä.

Yleensä pumppaan sitten maidot pulloon, mutta en todellakaan kehtaa pumpata muiden läsnäollessa, menen siis vessaan :)

Pulloruokinta on tosi kätevä meille kun meillä käy paljon vieraita ja me käydään paljon " vieraissa" . Voimme lykätä lapsen pulloineen mummille tai kummille ja he syöttävät lasta aivan innoissaan :)

Vaikka täysimetys onnistuisikin, antaisin varmaan juuri tästä syystä myös pulloa (lapsi saa siis puolet korviketta, puolet aitoa tavaraa).

Ennen oman lapseni syntymää en ollut ikinä nähnyt imettävää naista, minusta imettävä nainen on jotenkin kuvottava enkä itse haluaisi katsella kyseistä tapahtumaa. Loukkaantuisin, jos menisimme jonnekin kylään ja talon emäntä vetäisi tissinsä esiin siinä edessämme ja syöttäisi lastaan...

Enkä todellakaan haluaisi katsella missää julkisella paikalla, esim. kahviossa imetystapahtumaa.

Mutta toisaalta jos imettäviä naisia olisi enemmän esillä, en välttämättä vierastaisi imetystä niin paljon?

Vierailija

Olen imettänyt julkisilla paikoilla ja kotona vieraiden läsnäollessa. Joskus on iskenyt sellainen häveliäisyyden puuska, että olen mennyt jemmaan imettämään. Nykyään on imettäminen mennyt ihan paljasteluhommaksi, kun 9kk tyttären pää heiluu joka suuntaan ja muutenkin möyrii koko ajan syödessään. Pidän paidanhelman asemissa niin, että saan vähän rintaa piiloon kun tarkkailupuuska yllättää Hiirulaisen ja irroittaa otteensa rinnasta. Aviomiehen nuorempien veljien silmien alla en ole imettänyt (ikää 17 ja 18), kun ajattelin heidän tästä hommasta hämmentyvän;)

Vierailija

Olen imettänyt kahvilan ulkopöydässäkin, joka oli oikeastaan kadulla.

Se on totta, mitä joku aikaisempi kirjoittaja sanoi, aika pian synnytyksen jälkeen rinnoista tuli vähemmän seksuaaliset.

Ei minua haittaa imettää muiden läsnäollessa. Julkisella paikalla käännyn toki hieman sivuttain ja suojaan vauvaa liinalla, ettei tilanne muita hämmentäisi liiaksi.

Eri asia sitten, kun vauva tulee ikään, jossa kaikki mahdollinen ympärillä tapahtuva häiritsee imetystä, silloin menen suosiolla toiseen huoneeseen.

Imetys on minulle täysin luonnollinen tapahtuma, siksi en ujostele sitä. Ja suihkutissit löytyy täältäkin :)

Vierailija

Jos pumppaa maitoa valmiiksi pulloon kun esim lähtee kaupungille vauvan kanssa eikä halua imettää niin eikö se maito mene pahaksi pullossa normaalissa lämpötilassa jossa se pahimmassa tapauksessa on parikin tuntia?

Vierailija

Silloin kun on hyvät imetysvaatteet, imettäminen onnistuu lähes huomaamattomasti eikä siis ole mitään syytä ujostella.

minulla on aina imetyspaita julkisilla paikoilla ollessamme tai kun on vieraita kotona - ei tarvi sitten stressata imettämisestä vaan se onnistuu vaivihkaa.

ilman näitä imetyspaitoja (tai tavallisia vaatteita, joiden suojista voi helposti imettää) ujostelisin varmasti jos pitäisi nostella paitaa tms.

olen imettänyt missä milloinkin on ollut tarpeen - julkisissa paikoissa: kirjastossa, ravintolassa, kahvilassa, yliopistolla, ostoskeskuksessa , kesällä puistossa jne.jne...

imetysvaatteet ovat kyllä kalliita, mutta mielestäni hintansa veroisia. itse olen hankkinut vaatteita myös nettikirpparilta, ei tule niin kalliiksi.

Vierailija

Uskallan rohkeasti todeta että kyllä UJOSTUTTI!!!!!

Imetin lapseni lähes aina makuuhuoneessa poissa katseilta, niin kotona kuin vieraissa. Joskus sukulaiset ja ystävät tulivat mukaan katsomaan imetystä ja se tuntui ahdistavalta. Ehkä siksi että imetys oli meille todella hankalaa aluksi ja synnärillä sain ensisynnyttäjänä todella huonon kohtelun =(

Lapseni myös häiriintyi tuijottavista seuralaisista ja poikkeuksetta imetys lopahti nopeaa ja mielenkiinto siirtyi näihin pällistelijöihin.

Muutenkaan en kokenut suuresti " nauttivan" lapsen imetyksestä, se oli ruokintatilanne. Silti jatkossa aion imettää tulevat lapseni jos se on mahdollista ja toivon oppivani nauttimaan näistä tilanteista!!!!

" Kaihoisasti katsoo huolettomia imettäjiä" kaupungilla ja toteaa samaan hengenvetoon että moiseen en pystyisi. Julkisilla paikoilla imettäminen vaatii myös hyvää itsetuntoa ja rohkeutta.

Meitä on moneksi....

Vierailija

Ennen synnytystä ajattelin, että itseä ujostuttaa imettää missään. Itse nimittäin vaivauduin ennen synnytystä, kun joku imetti julkisesti. Nykyään tietty suhtautuu hieman toisella tavalla. Periaatteessa siis voin imettää julkisesti, mutta kun tiedän, että on varmasti muitakin synnyttämättömiä naisia (ja tietty miehiä ;)), jotka vaivautuvat, kun toinen vaan " reteesti" rupeaa imettämään nenän edessä, niin yritän " suojautua" . Tuttavien/sukulaisten ollessa paikalla kysyn, että vaivaudutteko vai menenkö syrjempään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat