Saadaanko sossusta mitään?

Vierailija

Olen loppuvaiheen opiskelija ja olen tehnyt tässä sivussa koko ajan alan töitä.

Nyt on edessä kuukausi, pari työttömyyttä. Opiskelu on sivutoimista, joten en saa opintotukea. Mulla on yksi lapsi.

Mieheni on ulkomaalainen turvapaikanhakija, joka odottelee parhaillaan oleskelulupapäätöstä. Hän tekee satunnaisesti töitä, mutta työ on erittäin epävarmaa ja saattaapi olla, että joinakin kuukausina hänellä on töitä vain pari päivää.

Edellisten kuukausien tuloni ovat olleet niin " suuria" , että emme ole olleet oikeutettuja mihinkään tukiin. Miten siis pärjäämme tulevan kuukauden? Auttaako sossu jotenkin?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ja verorahoista puheenollen.. kukas sinua ja pentuasi rahoittaa äitiyslomalla? Ja millä luulet, että käyttämäsi palvelut, esim. terveydenhuolto, kirjasto ym. rahoitetaan?

Olet tyypillinen muukalaisvihaaja, juuri sellainen kun uutisissa kerrottin. Tyypillinen ulkomaalaivihaaja on nuori, eläkeläinen, tai huonosti koulutettu.

Vierailija

Nyt vain haet sossusta sen toimeentulotukihakemuksen ja toimitat kaikki siinä mainitut liitteet. Sittenpähän se selviää.

Meilläkin on paperi sossuun vetämässä, kun jouduin karenssille opintotuesta (palasin opiskelemaan äitiyslomalta enkä suorittanut viimeisinä kk:na ennen la:a tarpeeksi ovareita) ja mies tekee osa-aikatöitä. Jos nyt edes sähkölaskussa ja miehen hammaslääkärilaskussa auttaisivat, niin tämän kuu selvittäisiin. Let´s see.

Joskus sitä joutuu tällaiseen tilanteeseen. En minä ainakaan sinne sossuun huvikseni mene, vaan pakosta. Jos joku haluaa siitä vetää herneet nenään tai syyllistää, niin ihan vapaasti. Niin kauan kuin apuun olen oikeutettu ja sitä tarvitsen, otan sitä vastaan. Lakeja ei täällä av:lla saa muutettua, vaikka kuinka itkisi veromarkkojensa perään.

Tsemppiä teille ja onnea miehen paperisotaan! Been there, done that...

T: 22

Vierailija

Todellisuus kuitenkin on, että edelliset tulot kyllä huomioidaan. Ei ihminen voi esim. tienata 2500e kuukaudessa ja yhtenä kuukautena vain jättääkin menemättä töihin ja nostaa toimeentulotuen... Kyllä siinä kuule kovasti laskettaisiin edellisiä tuloja ja sitä miten pitkälle niiden perusteella tuettumuus kestää, vaikkei koskaan aiemmin olisi soskuun jalallaan astunut...

Vierailija

Aivan taatusti ottavat! Elleivät ottaisi, sitähän voisi markkia vaikkapa jokainen kausiluontoista työtä tekevä ihminen (esim. kirvesmies) soskuun ja nostaa täyden toimeentulotuen... Ja tämä ei ole mitään mututietoa, vaan ihan omakohtaista kokemusta. (järjenkäyttö sallittua)

Vierailija

Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa 6 vuotta sitten, mutta ilman lasta: opiskelija, avioliitossa ulkomaalaisen oleskeluluvanhakijan kanssa. Me emme saaneet mitään tukea, koska miestäni ei laskettu osaksi talouttamme, koska hänellä ei ollut oleskelulupaa. Olen kuitenkin käsittänyt, että tämä mahd. on muuttunut (?), koska muutama tuttavamme on saanut oleskeluluvan odotustilanteessa miehelle toimeentulotuen...mene ja tiedä.

Jos opiskelu on sivutoimista, et ole ollut oikeutettu opintolainaan, joten edellisen kommentin voit jättää huomiotta... Ei auta kuin mennä soskuun kysymään, luulisi että saatte toimentulotukea kyseisille kuukausille (ainakin sinun ja lapsesi tarpeisiin, ei välttämättä miehesi), jos tulonne alittavat määrätyn rajan (noin 350e/aikuinen, 200e lapsi - + vuokra, sähkö, vesi, terveydenhuolto, matkakulut töihin/kouluun.)

Vierailija

niissä on ollut ylimääräistä. Jos tulot ovat ylittäneet toimeentulotuen rajan niukin naukin joka kuukausi, ei voida olettaa niistä säästyvän mitään (100e on ns. kannustusraja, joka saa ylittyä ilman huomiointia). Eli kun menet sossuun, he tekevät tavallaan toimeentulolaskelman koko sille ajalle, miltä vaativat tulotietoja ja jos olet esim. heinäkuussa ylittänyt rajan +120e, elokuussa +20, syyskuussa +30e, laskevat he, ettei rahaa olisi pitänyt säästyä. Sitä vastoin jos raja on ylittynyt, esim. 200e / kuukausi, laskevat varsinaiselle hakukuukaudelle +300e " säästöjä" tuloiksi ja mahdollisesti ette saa tällöin tukea.

(ja tämä on nyt vain pelkistetty esimerkki, joten pilkunnussijat älköön vaivautuko kommentoimaan...)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat