Pähkinänkuoressa, mitä ei saa tehdä ja syödä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Esikoista odottaessa luin joka opuksen ja tiesin kaiken. Nyt tokaa odottaessa ei ole halua eikä yhtä suurta raskaushurmiota, enkä enää muista mitään. Voisiko joku kertoa muutamalla ranskalaisella viivalla, mitä ei saa syödä raskaana ollessa.



Käyn kuntojumpassa kaverin kanssa, enkä haluaisi pitkään aikaan vielä paljastaa raskautta. Uskallanko käydä jumpassa? Mitenkäs painavien tavaroiden nostelu? Konkreettisin on 12 kiloinen kaksivuotias, saanhan nostaa? Saanko nostella häntä vauhdikkaassa äiti-lapsi-jumpassa? Jään heti kiinni, jos en nostele...



Iso kiitos, jos joku viitsii vastata! Olette suurena apuna taas!

Kommentit (5)

Vierailija

jumpassa uskaltaa hyvin käydä ainakin, jos ei rääkkää itseään ihan kauheasti. Rajua pomppimista kannattaa ehkä välttää, viimeistään mahan kasvaessa (jolloin se tuntuukin jo pahalta). Kroppaa pitää kuunnella herkällä korvalla ja uskoa, mitä se sanoo. Vatsalihasliikkeistä tuli aika hyvää tarinaa tuohon alle, kannattaa lukaista.



Ruokien kieltolista vaihtelee neuvolakohtaisesti. Omani taitaa olla lyhimmästä päästä:



-ei alkoholia (ainakaan lasillista enempää)

-ei vakuumipakattuja kaloja

-liha kypsänä

-maksaruokia harvakseltaan

-ei ulkomaisia pastöroimattomia ja kypsentämättömiä maitotuotteita (tuorejuustot, homejuustot)

Vierailija

Itsekään en muista varmaan puoliakaan, mitä siinä ei-suositeltavien listassa luki, jonka sain neuvolasta. Maalaisjärjellä olen ajatellut pärjätä, toivottavasti onnistuukin! Mutta minun syömättömys/ohjelistaani:



-ei maksaa tai A-vitamiinipitoisia juttuja (siis vaikka mehuja tms)

-ei tuorejuustoja

-salaatit ja kasvikset pestään ennen syöntiä

-ei viinaa (OHOH!) tai röökii (Ihanko totta?)

-lihat kunnolla kypsennettyinä

-vain tuoretta safkaa



ja tosiaan, en ole kyllä koskaan syönyt vakuumikaloja, mutta nyt vielä vähemmän :)

Vierailija

nostamiseen on, että alle 20 kg taakkoja saa ongelmattomassa raskaudessa nostaa, kunhan se tuntuu hyvältä. Oikeasta nostotekniikasta on tietysti muistettava pitää tavallistakin parempaa huolta. Lasten nostelulta tuskin kukaan ei-esikoistaan odottava voi välttyä... Siinäkin selkä suorana ja nosto jaloilla, ei nikamilla! Juu ja niitä lantionpohjan ja alavatsan lihaksia kannattaa kans muistaa jännittää ennen kuin nostaa. Itse nostelen kaksivuotiasta (14 kg) sekä vauhtijumpassa että muuten, hyvä asento, kroppa tiukaksi ja hiiop!

Vierailija

http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus#Vältettäviä%20ruoka-aineita%20raskauden%20aikana



Vältettäviä ruoka-aineita raskauden aikana



Alkoholia on hyvä välttää koko raskauden ajan, koska täysin turvallista käyttömäärää ei tiedetä. Alkoholi haittaa sikiön kasvua ja kehitystä. Se läpaisee istukan helposti, ja kulkeutuu sikiöön. Jo muutama päivittäinen alkoholiannos kaksinkertaistaa keskenmenoriskin. Satunnainenkin alkoholin humalakäyttö ensimmäisinä raskauskuukausina voi aiheuttaa sikiövaurioita



Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.



A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 (g RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 (g RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 (g/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.



Makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskaana oleville. Ne ovat suurina määrinä aiheuttaneet koe-eläimille kasvaimia. Myös ravintoainevalmisteista suositellaan käytettäväksi sellaisia valmisteita, joiden makeutuksessa ei ole käytetty sakariinia tai syklamaattia.



Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Vierailija

Luin tuolta toisesta ketjusta vatsaliikkeistä. Enköhän jatka omassa jumpassakin käyntiä... Pitää jäädä vähän kaverin taakse, ettei se näe, jos vähän huilaan joissain rankimmissa liikkeissä. :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat