unettomuudesta.. Ootteko keksiny apukeinoja?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulla on unettomuus alkanu vaivaamaan viikosta 13 lähtien, ja kokoajan vaan pahentunut. Nyt ollaan viikolla 15. Valvon monta tuntia yössä, enimmäkseen aamuyöllä ja koko yön uni on katkonaista. Ei ihme että päivällä väsyttää koulussa..



Eli onko kukaan keksiny siihen mitään helpotusta? Onko muilla ollut vastaavaa? Missä vaiheessa tämän pitäisi helpottua?



Vastauksia odottaen ja hyvää " alkutalvea" toivottaen, mamma84

Kommentit (7)

Vierailija

...alkoi täysi unettomuus myös suunnilleen noilla viikoilla ja jatkui johonkin rv 30 asti :( Korkeintaan pystyin ottamaan 2-4 tunnin yöunet ja pikkuhiljaa siis aloin muistuttamaan zombieta.



Muutaman viikon valvottuani kysyin asiaa neuvolasta ja laittovat kahen viikon saikulle, että voin nukkua vaikka päivällä jos siltä tuntuu. Pakkohan jossain välissä on unta saada. Ja olivat sitä mieltä että menköön rytmi sekasin, kunhan nukkuisin edes joskus.



Vaan eipä auttanut :( korkeintaan vartin päikkärit ja sitten ihan pirteenä ylös taas. Ja yö taas unettomana. Välillä valvoin kokonaan kolmekin yötä putkeen. Koitin aina keksiä jotain tekemistä... isäntä on onneksi niin hyvä uninen, että voisin hyvin katella leffoja sängyssä yöt läpeensä. Yleensä olen nukahtanut kun sängyssä leffaa katotaan, mutta nyt voisin hyvin kattoo niitä vaikka kuinka monta. Netissä shoppailin ja surffailin, kirjoja/lehtiä luin, piirtelin ja askartelin... Mitä mieleen ikinä vaan tuli. Ja aina välillä kävin sängyssä koittamassa josko se uni tulisi, ei tullut.



Kävin erikoislääkärillä ja kauan ongelmaa pähkäiltiin... pakko oli alkaa rauhottaviin. Ensin en uskaltanut sitten kuitenkaan niitä syödä ja taas valvottuani kolme vuorokautta, nappasin puolikkaan. Sillä menestyksellä, että nukahdin noin puolen tunnin päästä sänkyyn menosta ja nukuin kokonaiset puoltoista tuntia :( Masentavaa... Myöhemmin kun niitä puolikkaita koitin ja kerran taisin ottaa kokonaisenkin, meni vaan pönttö sekasin enkä aamulla enää muistanu mitä olin yöllä netistä vaikka tilannu :( Lopetin niiden ottamisen sitte muutaman kerran jälkeen kun ei niistä kerta mitään apua ollut.



Noin kuukausi sitten nukuin ensimmäisen kerran kokonaisen yön! (Aamulla herätessä oli pakko herättää isäntäkin kelloo kattoon) Seuraavaa yötä taas pelkäsin, mutta siitä lähtien oon kuitenki kuorsannu kun pieni possu :D En muistanu miten ihanaa voi nukkuminen olla, enkä tosiaan tahdo enää olla uneton... En tiedä mikä sai minut nukkumaan, mutta luojalle siitä kiitos :D



Nyt taas hankalampaa nukkua ison massun kanssa, mutta onnistuu se kohtalaisesti vieläkin. En viitsi enää valittaa siitä kun se kuitenkin jotenkin onnistuu :)



Tulipas pitkä sepustus, toivottavasti joku jakso lukee (epäilen)! Eikä tästä tainnu mitään apujakaan olla, oli vaan omia kokemuksia... Toivottavasti saat(te) nukuttua, on se vaan niin ihanaa :)



Jonsku ja Tiitiäinen rv35+1

Vierailija

Mulla oli alkuraskaudesta ihan hirveitä uniongelmia ja mulle määrättiin nukahtamislääkkeitä, joita voi käyttää, jos menee ihan krooniseksi toi unettomuus. Samalla konsultoitiin keskussairaalan psykiatria, joka varmistii lääkkeen turvallisuuden. Samalla pääsin myös vaihtoehtoterapiaan, jossa harjoiteltiin suggestioon ja rentoutukseen liittyviä juttuja ja sainkin niistä hyvän avun.

Nyt loppuraskaudesta samat vaivat, ettei uni tule, mutta johtuu tosta isosta masusta ja kivuliaista suppareista, etten pysty juuri nukkumaan ja vessassa saa ravata jatkuvasti yöaikaan.

Juttele neuvolassa, jos tuntuu, että alat olla ihan poikki. Saikkua kans määräsivät mulle pari viikkoa, koska olin jo niin " lusikoitavassa" kunnossa silloin alkuraskaudesta.

Vierailija

Toisaalta kiva huomata etten ole ainoa...mutta olenkin tässä miettinyt että kuuluko tämä ihan normaalisti raskauteen tällanen kun ei saa unta,herää pirteänä yöllä.Onko kukaan kysyny esim. neuvolasta apua? Ja mistä tiedän milloin tää ei ole enää normaalia? Onko joillain joku lääke käytössä,mikä? Mullakin jo kaks lasta eikä kummankaan raskausaikana mitään tällasta...

Vierailija

osittain välillä vieläkin vaikka poika on jo 6kk. Raskausaikana sain avun unettomuuteen radiosta: kuuntelin puhelimen radiota niillä nappikuulokkeilla ja joka kerta nukahdin. Joskus meni vain hetki joskus vähän pidempään mutta auttoi. Kokeilkaa jos siihen on mahdollisuus.

Vierailija

Kokemus on opettanut, että vaikka vesi maistuu ja sitä pitää juoda, vähennän juomisia iltaa kohden merkittävästi. Näin ei tarvitse herätä tunin parin välein vessaan, minkä jälkeen uni olikin kaikonnut tuntikausiksi. Samoin isot iltasyömiset olen jättänyt pois vietettyäni todellisen liskojen yön yhden tukevan ravintola-aterian jälkeen. Koska pahin vaihe on yleensä kestänyt alle viikon, aion lohduttautua jatkossakin sillä, että kyllä se jossain vaiheessa taas helpottaa. Kieltämättä töissä on ollut aika hel...ttiä painaa tuhatta ja sataa niinä viikkoina kun silmät on ollu ristissä väsymyksestä ja kaikki ketuttanut ihan täysillä.



Tilhi

Vierailija

Unettomiin öihin löytyy varmasti apua jonkun verran kirjastostakin. Monenlaisia kirjoja aiheesta ja siellä on myös rentoutuskasetteja, joita kannattaa ehdottomasti kokeilla. Rentoutumisen oppiminen saattaa olla aluksi hankalaa ja kirjaston kasetit ei välttämättä niin hyviä kun esim. ihmisen ääni saattaa olla ärsyttävä. Tosin mulla toimivat silti. Rentoutumisen opettelu on ensiarvoisen tärkeää synnytystäkin ajatellen. Miettikää ihmeessä luonnollisempia keinoja kuin nukahtamislääkkeet!!! Toki on tilanteita, jolloin muu ei enää auta, mutta itse en riskeeraisi mitään ainakaan ilman, että jotain muuta on kokeiltu ensin. Itsellä, jos joskus unettomuus yllättää, niin nousen ylös ja olen vaikka tässä koneella hetken. Väkisin ei uni tule. Tosin toisilla se ei toimi. Mulla yleensä johtunee siitä, että jos on nukkunut ns. liikaa edellisenä yönä tai sitten alkaa kauheesti suunnitteleen ja miettiin kaikkee, niin netti kivasti katkasee ajatukset. Hengitykseen keskittymisellä on mun mielestä suuri vaikutus. Hengittelee syvään ja rauhallisesti jne. Voi yrittää keskittyä myös vaikka rauhalliseen musiikkiin tai mikä nyt toimii kelläkin. Aivojumpassa on liikkeitä, jotka rauhoittavat jne. Kannattaa ottaa selvää. Tässä nyt toivottavasti jotain vinkkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat