Oletko ottanut influenssarokotuksen lapsellesi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kertoisitko vähän tuliko siitä oireita? Millaisia? Kauanko kesti? Kaikenlaiset muutkin kokemukset lukisin mielelläni!

Harkitsen kuumeisesti otetaanko lapsille kun viime talven influenssa oli aika lailla raju.. Itse otan, kuulun riskiryhmään. Mieskin sen ottaa, myöskin riskiryhmä.

@nniina + tuplatytöt kohta 1v 6kk

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Mistä sen ilmaisen rokotteen saa, miten tulee toimia? Entä miten lapsille saa rokotteet, pitääkö ensin käydä lääkärissä hakemassa reseptit ja sitten varata uusi aika jotta ne voidaan pistää?

Eikö se influlenssarokotteen myynti lopetettu toistaiseksi? Eli sitä piikkiä ei voi nyt toistaiseksi saada?

Vierailija

MelRose2005

KTL:n sivujen perusteella olisin rokottanut lapseni (perusterve) mutta lääkäri sanoi ettei rokotuta omiakaan lapsiaan. Vaan paremman suojan he saavat jos sairastavat influenssan. Tämä siis tähän tavalliseen infuenssaan.

No sitten siitä toisesta eli lintuinfluenssasta hän sanoi että ei kannata harkita vielä rokottamista, koska taudin se muoto joka tarttuu ihmisiin ei ole vielä olemassa vaan kannattaa odottaa, jos sellainen muoto alkaa levitä niin rokotuttaa sitten silloin valmistettavalla täsmärokoteella eikä nyt jollain sinnepäin mahdollisesti ehkäisevällä.

Nostan hattua lääkärille jolla kävitte sillä hän sanoi teille ja samalla täällä kaikille muillekin juuri sen olennaisimman!!! Ja uskon että suurin osa lääkäreistä allekirjoittaa tämän!!! Minä myös, vaikken lääkäri olekaan!

Vierailija

kananmuna-allergian takia. Mieheni työpaikalla useimmat (suurin osa varmasti perusterveitä nuorehkoja miehiä) ottavat influenssarokotuksen, mieheni myös. Työnantaja " tarjoaa" . Itsekin olen menossa rokotukseen. Kerran minulle on käynyt niin, että pistos aiheutti monen päivän aika kovan kivun käsivarteen.

Vierailija

Vauvalle (1kk) ei vielä voi antaa ;)

Olen itse ottanut myös aikaisempina vuosina, koska työnantaja on tarjonnut (taidan olla titti.k:n miehen kanssa samassa puljussa :) sekä joskus aiemminkin ja maksanut itse. Nyt ostimme myös rokotteet itse, koska emme kuulu riskiryhmään. Influenssa on sen verran kaamea tauti potea, että en todellakaan halua sitä vapaaehtoisesti sairastaa sen paremmin itse kuin halua lapsenikaan sairastavan.

Lisäksi mitä useampi tuon tavallisen influenssarokotuksen nyt ottaa, sen vaikeampi lintuinfluenssaviruksen on muuntua ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi muodoksi. Tämä on ihan virallinen lausunto EU:n asiantuntijoilta.

Vierailija

Seuraavia tauteja sairastavat kuuluivat riskiryhmään vuonna 2005: (Kela-kortissa oleva erityiskorvattaviin lääkkeisiin oikeuttava sairauden numerotunnus)

- krooniset sydänsairaudet (201,206,207)

- krooninen keuhkoastma ja keuhkoahtaumatauti COPD(203)

- diabetes (103)

- munuaisten vajaatoiminta (105,137)

- leukemia (117)

Seuraavia hoitoja saavat kuuluvat riskiryhmään vuonna 2005:

- immunosuppressiohoito (127)

- kortisonikorvaushoito

- pitkäaikaisessa salisylaattihoidossa olevat lapset ja nuoret

Vierailija

Meidän tytöllä prickeissä näkyy paha kananmuna-allergia, iho-oireita tulee välittömästi jos koskettaa. Syötäväksi ei olla uskallettu antaa, eikä vahinkojakaan ole onneksi tapahtunut. Anafylaksia mahdollinen :(

Pusituuteri2n:

[quote]

Ja titti.k, onko teillä miten paha tuo kananmuna-allergia? Influenssarokotteenhan saa ottaa jos ei ole kovin allerginen munalle ts ei ole saanut sitä analyfaktista shokkia kananmunaa syötyään.

Vierailija

siis että virukset muuttuisivat rokotusten takia vastustuskykyisemmiksi? Eikös se ollut antibioottien takia? Eihän tietääkseni ainakaan täällä ole liikkeellä rokotuksille vastustuskykyisiä polio-, tuhkarokko-, kurkkumätä- jne. kantoja, vaikka rokotettu on lähes kaikki. Sen sijaan Venäjällä, jossa ilmeisesti rokotuksia on laiminlyöty ja tauteja hoidettu huonosti, on liikkeellä antibiooteille vastustuskykyisiä kantoja.

Virusten muuttumisesta muista kuulleni päin vastoin, että esim. lintuinfluenssa saattaa muuntua ihmisestä toiseen tarttuvaksi sillä lailla, että samaan ihmiseen tarttuu yhtä aikaa sekä linnun tauti, että ihmisten influenssa, ja pöpöt pääsee silloin vaihtamaan keskenään jotain osia. Oliko se näin?

Rokotusten jälkeen tulevasta kuumetaudista on varmaan vaikea päätellä onko se influenssaa vai tavallista flunssaa, ja liittyykö rokotteeseen vai ei. Vai onko joltain asia tutkittu? Meillä ainakin on jo tänä syksynä sairastettu kovakuumeistakin flunssaa, että olisi voinut influenssaksi luulla, jos sitä olisi jo liikkeellä.

Vierailija

molemmat sairastaa epilepsiaa, joka on toisella vielä vaikeahoitoinen.

Olisin muutenkin ottanut, koska aiempina vuosina on meille tuo influenssa löytänyt ja poika on joutunut siitä sairaalaan. Jos tällä voi välttää sen, niin sitten vältetään.

Alle 9v joka saa sen ekaa kertaa, pitää pistää tehoste 1kk kuluttua ensimmäisestä. Me ollaan se tehoste menossa hakemaan viikon kuluttua. Eli eka piikki laitettiin jo 3 vkoa sitten.

Jos tuota tehostetta ei ota niin rokote vain vähentää oireita, ei est tulemista.

Vierailija

Esikoinen kuuluu astman takia riskiryhmään ja samalla kerralla sitten rokotettiin koko perhe. Rokotuksesta on nyt viikko aikaa ja kenellekkään ei tullut oireita. Itse olen rokotteesta sitä mieltä, että maksan mieluusti sen noin 15 euroa per rokote jos pystyy sillä väistämään inhottavan taudin. Tosihan on, että rokote ei suojaa kuin yhtä influessatyyppiä vastaan, mutta on ainakin yksi vähemmän mikä voi tarttua.

Lapset 4v ja 1v10kk

Vierailija

joten vastustuskykyä löytyy. ja sitä paitsi se rokote suojaa vain jollekin influenssatyypille ja niitähän voi rantautua maahamme monta erilaista. Tästä meidän perheessä on esimerkki: vanhempani ottivat muutama vuosi sitten molemmat rokotteen ja sairastuivat molemmat aika pahasti. Minä en ottanut ja en sairastunut vaikka suin siihen aikaan vielä kotona. Sisar hento valkoista sain vanhemmilleni kyllä olla.

Joten en ota itse enkä ota lapsellenikaan.

Vierailija

on otettu jo aiempinakin vuosina. Lasten oma lastenlääkäri suositteli, isommalla on selkä astma ja pienemmälläkin infektioastma. Samainen lääkäri kertoi, että ovat ottaneet Mehiläisessä sellaisen linjan, että suosittelevat kaikille pikkulapsille perussairauksista riippumatta.

Vierailija

meidän neuvolaterkkari sanoi, ettei lapsille anneta, jos ei kuulu riskiryhmiin (sydänsairaudet, diabetes, astma jne.) Ei siis ilmeisesti pidä paikkansa. Itselleni ajattelin kyllä ottaa, ja nyt tämä ketju pisti kyllä miettimään rokotteen hakemista lapsille yksityiseltä lääkäriasemalta.

Vierailija

Tässä juuri muissa asioissa kävin lääkärillä ja kysyin tuosta influenssarokote-asiastakin niin hän sanoi, että tavallinen perusterve lapsi ei sitä tarvitse. Rokotetta siis suositellaan 65-v täyttäneille ja riskiryhmään kuuluville, ei kyllä tarkemmin selvittänyt mitä tämä " riskiryhmä" tarkoittaa, mahtaisko joku tietää ketkä kuuluvat riskiryhmään? Itsekään en ole koskaan ottanut sitä rokotetta, mies otti yhtenä vuonna kun työnantajan puolesta tarjosivat mutta juuri sinä vuonna mies sitten sairastikin oikein urakalla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat