Onko elämänkatsomus tätä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vähän kärjistäen eri uskontojen/lahkojen/oppisuuntien kannattajien toisiaan nokittaminen, Todistelua, kuka on eniten oikeassa, pohdiskelua ja kyselyä jumalista ja profeetoista?

http://vesa.lib.helsinki.fi (kansalliskirjaston sanasto) osoitteesta löytyy rinnakkaistermejä ja laajempaa ajatusta käsitteelle.

Taidanpa itse olla eksynyt väärälle palstalle.

Kommentit (10)

Vierailija

Tinuri:

Lainaus:

Valitettavan usein vain huomaa, että keskustelu, joka ei suoraan liity kumpaankaan " palstan valtauskonnoista" tyrehtyy nopeasti vain muutamaan vastaukseen.

Pitkästä aikaa avasin sivut tänään. Edelleen keskustelu jatkuu islamilaisten ja uudestisyntyneiden uskovaisten välillä kiivaana. Hyvä niin. Jos lukee Raamattua, huomaa kyllä, että kiivasta julistusta sielläkin oli. Olen ilonen teistä jokaisesta uudestisyntyneestä kirjoittelija-sisaresta täällä :) Itselläni ei valitettavasti ole aikaa kirjoitella useinkaan. Rukoillen muistan.

Teidän vaihtoehto-elämänkatsomuksen omaavien täytyy kehittää tätä keskutelua itse. Minä en koe ainakaan tarvetta henk.koht. keskustella esim. " väriterapaista" tai horoskoopeista. Toki muut saavat niistä keskustella. Minä haluan kertoa ja keskustella Jeesuksesta, joka voitti kuoleman vallan.

Vierailija

käsitteelle rinnakkaistermejä ja löydöstä pidän mielenkiintoisena. Tässä muutama.

elämän tarkoitus

maailmankatsomus

vakaumus

tarkoitusperäisyys

Yksilön arvoväritteinen kokonaiskäsitys maailmasta ja ihmisistä

aatteellisuus

aatteet

ideologiat

maailmankuva

vakaumus

aatteet

ideologiat

ihanteet

vakaumus

uskonnot

utopiat

ihmiskuva

mielikuvat

ihmisyys

mielikuvat

mieskuva

minäkuva

naiskuva

brandit

illuusiot

imago

julkisuuskuva

käsitykset

ruumiinkuva

uhkakuvat

viholliskuvat

elämänkaytsomukseen liittyy filosofiaa, psykologia, sosiologiaa. sosiaalipsykologiaa, uskontoa, teologiaa, uskontotiedettä

Jokainen uskoo johonkin. Ihmisellä on tarve uskoa johonkin itseään suurempaan voimaan. jokaisella on jumala: aate, uskonto, usko, tms.

Vierailija

Heh. Tuo ewamarian termi sisältää väitteen, että on olemassa ns. oikeita elämänkatsomuksia ja sitten on näitä vaihtoehtoelämänkatsomuksia.

Mutta kyllä buddhalaistakin nuo väännöt muslimien ja kristittyjen välillä hiukan haukotuttavat :) Etiikka itsessään tarjoaa tosiaan paljonkin keskustelun aihetta, samoin arvokysymykset yleensä.

Minua kiinnostaisi arvojen ja uskonnon/vakaumuksen yhteentörmäykset, jos sellaisia sattuisi tulemaan, varsinkin selllaisten henkilöiden osalta, jotka ovat valinneet eri uskonnon/vakaumuksen kuin mihin heidät on kasvatettu/millaisessa ovat kasvaneet.

Ovatko " uudet" arvot olleet ristiriidassa vanhojen kanssa? Onko vakaumus valikoitunut tukemaan omia jo olemassaolevia arvoja? Jos ristiriitoja on, miten niistä on selvitty?

Vierailija

A' siepä sen sanoit! :) Hyvä hyvä. Poimin täältä aiheen heti kun aivot taas joskus toimivat. Sitä ennen lähetän vain terveisiä kaikille ja lueskelen teidän mielenkiintoisia juttujanne.

terve! :)

arnica:

Lainaus:

käsitteelle rinnakkaistermejä ja löydöstä pidän mielenkiintoisena. Tässä muutama.

elämän tarkoitus

maailmankatsomus

vakaumus

tarkoitusperäisyys

aatteellisuus

aatteet

ideologiat

maailmankuva

vakaumus

aatteet

ideologiat

ihanteet

vakaumus

uskonnot

utopiat

ihmiskuva

mielikuvat

ihmisyys

mielikuvat

mieskuva

minäkuva

naiskuva

brandit

illuusiot

imago

julkisuuskuva

käsitykset

ruumiinkuva

uhkakuvat

viholliskuvat

elämänkaytsomukseen liittyy filosofiaa, psykologia, sosiologiaa. sosiaalipsykologiaa, uskontoa, teologiaa, uskontotiedettä

Jokainen uskoo johonkin. Ihmisellä on tarve uskoa johonkin itseään suurempaan voimaan. jokaisella on jumala: aate, uskonto, usko, tms.

Vierailija

En tarkoittanut viestilläni sitä, että " voi voi kun kaikkia ei väriterapia kiinnosta" , kun niin paljon hedelmällisiä aiheita löytyy esimerkiksi etiikan alueelta. Elämän ja kuoleman ja kaiken siltä väliltä -pohdintoihin voivat osallistua kaikki uskontoon katsomatta, eikö? Eikä jokaiseen ketjuun tarvitse edes tuoda sitä omaa pelastussanomaa, eihän? Evankelioiminen kun tahtoo latistaa jotenkin keskustelua...

Vierailija

Mikähän olisi parempi?

Minusta tosin islamkin on vaihtoehtoelämänkatsomus, miksei kristinuskokin...??? Ovathan ne vaihtoehtoja meille.

Kyllä minäkin tykkään välillä filosofoida ja " parantaa maailmaa" . Minulla on vain aika vahva käsitys ajattelustani, ja se perustuu Raamattuun. Tällainen toki ärsyttää joitakin, aikas monesti olen huomannut.

Vierailija

arnica:

Lainaus:

elämän tarkoitus

maailmankatsomus

vakaumus

tarkoitusperäisyys

aatteellisuus

aatteet

ideologiat

maailmankuva

vakaumus

aatteet

ideologiat

ihanteet

vakaumus

uskonnot

utopiat

ihmiskuva

mielikuvat

ihmisyys

mielikuvat

mieskuva

minäkuva

naiskuva

brandit

illuusiot

imago

julkisuuskuva

käsitykset

ruumiinkuva

uhkakuvat

viholliskuvat

Valitettavan usein vain huomaa, että keskustelu, joka ei suoraan liity kumpaankaan " palstan valtauskonnoista" tyrehtyy nopeasti vain muutamaan vastaukseen.

Vierailija

ewamaria, Usko on sinulle tärkeää. OK. elämänkatsomus on muutakin kuin uskontoa ja uskoa ja julistusta. En tiedä, mitä tarkoitat vaihtoehtoelämänkatsomuksella. Jos lähdemme keskustelemaan joukolla kaikista elämänkatsomukseen liittyvistä osa-alueista, tuskinpa täältä kahta täysin samanlaisen elämänkatsomuksen omaavaa löytyy.

sinun ei tarvitse keskustella väriterapiasta, jos et tahdo. Tosin sekin kuuluu elämänkatsomukseen... värit vaikuttavat mielialaan jne, mikä taas vaikuttaa psyykkeemme, mika taas vaikuttaa esim. suhtautumiseemme itseemme ja ympäristöömme tai... Ja tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mihin jumalaan uskon vai uskonko mihinkään.

Kovin on rajoittunutta keskustelu, jos sitä käydään vain yhdestä pienestä aiheen osasta! On kuin puhuisi sateenkaaren väreistä ja rajoittaisi keskustelun punaiseen.

Pitkästä aikaa avasin sivut tänään. Edelleen keskustelu jatkuu islamilaisten ja uudestisyntyneiden uskovaisten välillä kiivaana. Hyvä niin. Jos lukee Raamattua, huomaa kyllä, että kiivasta julistusta sielläkin oli. Olen ilonen teistä jokaisesta uudestisyntyneestä kirjoittelija-sisaresta täällä :) Itselläni ei valitettavasti ole aikaa kirjoitella useinkaan. Rukoillen muistan.

Teidän vaihtoehto-elämänkatsomuksen omaavien täytyy kehittää tätä keskutelua itse. Minä en koe ainakaan tarvetta henk.koht. keskustella esim. " väriterapaista" tai horoskoopeista. Toki muut saavat niistä keskustella. Minä haluan kertoa ja keskustella Jeesuksesta, joka voitti kuoleman vallan.

[/quote]

Vierailija

...niin kyllä sen ymmärtää. Uskovaisille se on sitä. Ja suomalainen ei ole tottunut väittelemään uskonnosta, etelänmaalaiset tekevät sitä helpommin, eikä sitä koeta edes ongelmaksi, vaan aidoksi keskusteluksi.

Mitä sinä ajattelet Jumalasta ja uskosta, Arnica?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat