jouluisten torstai

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Aloittelempa tässä aamua.Juuri kun viimeviikolla olo oli niin kovin hyvä,niin nyt ei tarvíkkaan paljoa nukkua.Lonkkia särkee niin mukavasti,että vallan.Muutenkin vauva painaa tosi alas ja mietityttää,jokohan se on laskeutunut.Ei nyt oikein ole mitään mukavaa kirjoteltavaa,niin jätän sen teille muille.Ilma on ainakin ihan huippu eiliseen verrattuna.Ulkoilkaamme!!!!

-rv 34-

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

ANNORA: Kyselit supistuksista.Esikoista odottaessa ei ollut yhtään ennakoivaa supistusta.Vatsa vaan meni välillä kovaksi.Synnytyskin käynnistyi lapsiveden menolla päivää ennen laskettua aikaa että ei se välttämättä tarkoita että menee yli jos ei supistuksia ole.

Sain ennustaja ellin ennustuksen ja sinänsä se oli ihan " mieleinen" kun tämä tulokas syntyisi jo 3.12.=) tosin ne 4 seuraavaa lasta kuulosti taas aika paljolta.Tulisi sitten kuusi lasta yhteensä 15v.aikana.madam mamma ennusti 5 lasta 10 vuoteen=) Miten ihmeessä ne meistä povaa noin suurta perhettä=)

Täällä on olo ollut aika hyvä ja olen jopa liikkunutkin enemmän kuin vähään aikaan.Kyllä tuo lumi piristää kun tulee valoisempaa.

Ruoka ja etenkin herkut on koko ajan mielessä!Mistä sitä löytyisi vielä itsekuria? Päässä vaan pyörii " jos et vähennä sokereiden ja rasvojen käyttöä tulee lapsesta 5kg!" Kyllä ne neuvolatädit on sitten ihania....

rvko 31+4

Vierailija

On outo olo, eilisillasta jo. siis sellainen levoton jännä olotila. ei oikeen pysty keskittymään mihinkään jne. en osaa selittää.

Vauva tuntuu kyllä voivan hyvin, ainakin pyllistelee tosi lahjakkaasti!

menin eilen kymmeneltä nukkumaan ja heräsin vessaan vasta viideltä, tuli kyllä pissat niin hirveellä paineella, että piti jo hetken miettiä tyhjenikö joku muukin kun pissarakko..Tuntui vauvakin muka niin hyvin masusta....Eipä tuolta ainakaan mitään lorise joten eiköhän vauvalla ole uintinesteet tallella!

Eilen tosiaan kävin jouluostoksilla ja löytyihän sieltä muutama lahjakin jo lapsille. Kun saisi ittensä hillittyä lahja-asioissa, tahtoo aina kertyä niin mahoton läjä ja kun niitä tulee vielä mummuilta ja papoilta ja kummeilta yms..

Ostin itelleni imetysliivitkin ja sanon vaan, että en ole kuunaan omistanut c-kupin liivejä mutta nyt on!! silloin kun olen hoikimmillani(milloinhan se aika taas koittaa????koskaan?) niin A-kuppi riittää ihan mainiosti. mutta jospa näistä tankeista tälläkertaa tulisi vaikka maitoakin riittävästi! toivoa sopii. Ainakin aion ihan tosissani yrittää, jo ihan ihrojenikin tähden, jospa nekin edes vähän häipyisi imetyksen myötä. mutta katellaan kuinka ämmän käy!

laitoin eilen lappuhaalarit kauppaan, viimesissä napeissa jo mennään, kävellessä mahtuu ihan ok mutta autossa kun istuu niin meinaa ahdistaa. taisi ahdistaa vauvaakin, alkoi toissaan riehumaan ja tuntui, että tulee mahasta läpi! Mitenhän venyvä tuo kohtu onkaan kun aamullakin tuntui, että potkii kyliluiden päälle! Kun tuossa makoilin ja mietin jaksanko vielä raahautua ylös puuron keittoon..

omat kengät ei mahdu jalkaan, kintut on kun norsulla. onneksi on yhdet tädiltä saadut neliykköset mokkanilkkurit jotka normaalisti pyörii jalassa mutta nyt on oikeenkin hyvät!!

Jo vain, Liili lienee mennyt jo mutta onnea toivottelisin matkaan minäkin!!

Minnystä odotan viestiä tietysti kanssa. Onneksi meidän ei tarvii kovasti huolissamme odotella kun viikkoja on molemmilla jo kivasti. Vaikkeihan tietysti voi ihan olankohautuksella suhtautua, saisihan ne pienet vielä hetken masussa kasvaa!

Nyt taas ruuan laittoon, palaillaan!!

lahja rv 32+6

Vierailija

Kerrankin on niin lyhyt pino että voi jopa kommentoida ja muistaa mitä kommentoida:) tai katsotaan kuinka hyvin muistan nytkään...

Liinuski, voihan se hyvin olla et olis vauva laskeutunut! Ja siitä varmasti tulee lisäkipuja. Itsekin eilen mietin että tunkeeko tää jo alaspäin, kun tuli paineentunnetta lantioon ja vihloi ja nipisteli ja kiristeli tuolta alhaalta sisältä sekä mahasta...

Äitiliinille toivotan paranemista flunssasta ja onnea äitiysloman alkamisesta!

Toivottavasti Liili sinulla menee kaikki hyvin! Onhan sulla jo onneks ihan hyvin viikkoja ja painoarviokin oli hyvä, mutta siltihän sitä toivoisi että pienokainen saisi vielä masussa hetken kasvaa.

Hippomamma, en tiedä mikä on sun taustas. Mutta toivotaan että tämä synnytys menisi hyvin. Mä kans mietin et millanenkohan on käynnistys, tai siis kun niistä kuulee niin monenlaisia kokemuksia. Kun siis itsellä se tilanne että menen rv37painoarvioon ja jos on tulossa kovin iso niin kai sitten käynnistellään aiemmin. Jotenkin sitä tosiaan toivoisin että luonnollisesti lähtis käyntiin, mutta toisaalta mä itse mielummin haluan että käynnistettäis kun että leikattais.

Omaa napaa siis tuli tuossa samalla jonkin verran. Eli jonkin verran on ilkeitä nippailuja ja vihlontoja ja välillä menkkajomotusta, muttei sen kummempaa. Selkäkipuni on välillä parempi ja välillä huonompi, riippuen siitä kuinka saan päivän mittaan levättyä.

Esikoisen uhma ottaa välillä kovasti hermoon, lähinnä nukkumiseen liittyen on sitä uhmaa.. Eli yöt saattaa olla tosi levottomia...Ja kun tuntuu et sitä unta tarttis aika paljon, etenkin levollista unta.

Niin ja siis liikkuminen on välillä hankalaa, siis vähänkään reippaammine käveleminen esim, kun alkaa supistelee ja vihloo jne jne. Ja sitä myöten kunto huononee ja kiloja tulee ja turvotus pahenee jne jne...

Huomenna on neuvola, saa nähdä kuinka on taas painoa tullut, huoh.

Ei tällä kertaa muuta. Mukavaa päivänjatkoa!

Oksaska rv 33+2

Vierailija

Heti piti tulla katsomaan, mitä Minnylle kuuluu ja tällä välin oli jo muutamalla muullakin tosipaikat lähellä. Tässä vaiheessa sitä huomaa, että kuukaudenkin ero viikoissa tarkoittaa jo jotakin. Itse siirryn huomenna viikolle 32 ja aika huoleton olen vielä synnytyksestä. Molemmat tytöt on käynnistetty yliaikaisina, joten olisi itselle shokki, jos tulisivat edes ajallaan. Käynnistystä en toivo kenellekään, siinä ei ole mitään luonnollista. Mutta lasten takia sitä suostuu melkein mihin hyvänsä. Ja valinnanvaraa on sitten loppujen lopuksi melko vähän.

Tänään oli aamulla esikoisen viikottainen toimintaterapia ja päivällä 4-vuotisneuvola. Sillä aikaa nuorempi oli mummolassa hoidossa ja kuumetta oli noussut oikein kunnolla. Esikoisellakin oli ääni käheänä ja lämpöä. Koko syksy on mennyt siihen, että joku on ollut kipeänä. Kaikki hommat ennen vauvan syntymää on tekemättä ja olo alkaa käydä tukalaksi. Pää on aika alhaalla, vaikka vatsa ei olekaan laskeutunut. Siis vauvalla... Kuulun niiihin onnellisiin, joilla vauvat kääntyvät ja jäävät pää alaspäin jo 24 viikon tienoilla. Kävely on ankkamaista ja vihlontaa nivusissa. Iltaisin on jopa ollut tiukkoja supistuksia, joista olen vain onnellinen. Viimeksi olin kolmen päivän käynnistyksen ja kalvojen puhkaisun jälkeen tipassa kovissa supistuskivuissa, eikä kätilö edes ylettänyt kohdun suulle. Siitä kun tehdään synnytys, niin ei hyvältä tunnu. Taas livahti synnytyskertomusta....

Teetä lipitän ison kannullisen ja toivon, että flunssa jättää tällä kertaa minut rauhaan. Ja valvottava yökin on todennäköisesti edessä, joten hyvä tankata kofeiinia.

Kitta75 ja masuvauva rv 31+6

Vierailija

Nyt tulee oikein valitus virttä, lukekaa ken haluaa.

No aluksi positiiviset asiat. Muutto uuteen omakotitaloon viikonloppuna suoritettu, ihanaa vaikkakin vielä tavarat hakee paikkaansa.

Toinen asia viime viikolla alkoi aivan käsittämättömät nivelkivut käsissä, johtuen ehkä turvotuksista. No sain viikonloppuna päivystyksestä siihen Panacodia- auttaa hetkellisesti. Yöt on siis mennyt välillä valvoen välillä nukkuen. No eilen menin sitten lähetteellä sairaalaan nivelkipujen vuoksi. Kas kummaa kiinnittivät huomion rajuihin jalkojen turvotuksiin, jotka jatkuneet jo elokuulta josta olen ollut jo sairaslomallakin sieltä saakka. Neuvolassa on seurattu verenpaineita ja virtsaa viikottain viimeksi viime ttorstaina. Mutta hups heijaa olivat eilen verenpaineet pilvissä ja valkuainen kolmella plussalla. Verenpaineet nyt aamullakin levon jälkeen 162/95, mulla normaalisti n. 132/70. Lapsivettäkin kuulemma niukasti. Joten lähden tästä viemään poikaa mummolle ja sitten äippäpolille saa nähdä jäänkö lepäileen kun eilen jo oisivat sisälle ottaneet mutten vielä jääny.

Pitäkää peukkuja että ei ois mitään pahaa ja pääsisin vielä kotiin kasvattamaan vauvaa, jonka painoarvio oli kyllä jo 2700g.

Hauskaa lumista päivää teille muille, palailen heti kun pääsen kotia.

Liili & " Viivi" 35+0!!!!!!!! Hyvät on jo onneksi viikot jos joutuu synnyttämään....

Vierailija

Liilille tsemppiä ja toivotaan että vielä palaat.Mun kaverin tyttö syntyi 35+5 viikolla aikanaan ja oli 2,7 kg ja kaikki meni hyvin.

Minny???Nyt on messenger kiinni hänellä eli offlinetilassa.Kunpa pian kuulisimme jotain.mä teen jo ruokaa että ehditään syödä ennen kerhoa.mulla viiltäviä kipuja vasemmalla vatsassa mutta ei suppareita.

Vierailija

Ensin tietty kovasti lykkyä tykö Liilille ja huojentuneet terveiset Minnyllekin: Onneksi tosiaan teillä viikkoja sen verran kasassa, ettei mitään suuria vaaroja ole. Näin ainakin lääkäri snoi mulle tiistaina, kun kävin liäskontrollissa kypsyneiden ja osin auenneiden paikkojeni takia. Onneksi tilanne oli pysynyt ennallaan, mutta kun lääkäri kuuli, että alaselkä-menkkakipusupistuksiakin on hivenen tullut, tuumasi hän, että kovasti olisi kuukausi levättävä: jos pääsis noille teidän viikoille, niin syytä kovaan huoleen ei enää olisi. Tsemppiä vainen!

Sitten tähän hauskaan ja outoon ilmiöön: naksahtelevatko teidän mahat? tästä on joskus ollut puhetta, mutta en ole sen tarkemmin asiaan paneutunut, kun esikoisella ei naksunut ikinä. EIlen poikaa nukuttaessani tämä ykis polkkasi sisälläni hurjasti ja pari-kolme kertaa kuului hiljaisessa huoneessa soinnikas, kova naksahdus. Ensin säikähdin ja tsiigailin, valuuko jo lapsivesi rööristä vuolaana, vaan ei se sitä ollut. Jotkut ovat puhuneet, että vauva se siellä pingottelee ja päästelee sikiökalvoaan, joku toinen väittää lapsen nivelten naksuvan (tuntuu kyllä hiukan oudolle, noin kova naksahdus niin pienistä ja vielä hentoisista ja taipuisista nivelistä).

Pakko maksaa hiukan laskuja, siihen ne tämä ihmisen rahat menevätkin, joten mitään joululahjoja en ole juuri voinut ostella, saati,e ttä olisi voimia ja fyysisiä edellytyksiä kierrellä. JA poika kun vielä inhoaa kaupassakäyntiä, ellei se ole lähi-Prisma...

Nauttikaa auringosta!

Vitanova rv 31

Vierailija

Hei!

Auringon tyttärelle ja Kärylle: kiva, että muitakin pirkanmaalaisia täältä löytyy. Itse olen aikalailla tuore asukas täälläpäin ja meinaa välillä kulttuurishokki-iskeä:)

Tänään olisi tarkoitus lähteä viikonlopuksi noin 350 km päähän synnyinseudulle kyläilemään. Huh, saattaahan olla autossa istumista vaikkei mahani suuren suuri ole, mutta itselleni sitäkin tukalamman olon tuova.. Taitaa olla viimeisiä autoreissuja ennen vauvan syntymää, toivottavasti ajokeli olisi kohtuullinen ja matka sujuisi hyvin.

Vauva on poikittain, joten sf-mittani on teihin muihin verrattuna pieni. En kuitenkaan ole tästä enää huolissani, sillä muutenkin olen kahdessa aiemmassa raskaudessani ollut pienimahainen ja tuskin nytkään mikään jättivauva on tulossa.

Tuli muuten mieleen, kun eilen moni mainitsi siitä, että liki tuntemattomat kommentoivat mahan suuruutta siis " että onpa iso maha" . Itse kyllä kieltämättä jo huolestuin jossakin vaiheessa kommenteista " onpa pieni maha" tai niinkuin eräs työkaverini totesi, että " viikko sitten kun kuulin olevasi raskaana, luulin että olit vasta saanut tietää olevasi raskaana" (ja viikkoja oli jo 24...) No, nyt en siis enää ole huolinut vatsan koosta, sillä oman painon kehitys jne. ovat ihan aikataulussa.

Hauska lukea Minnystä ja hienoa, että asiat ok. Sinulla on jo hyvät viikot (mielestäni) ja vauvakin jo hyvän kokoinen, jos vaikka pikkuinen päättäisi syntyä. Toki mitä lähemmäksi la:ta menee - aina sen parempi. Pikkukakkoseni odotuksessa lapsivedet menivät osittain tasan 35 viikolla millä käsittääkseni Minnykin nyt olet. Mulla siis se vesi meni osittain, jossakin kalvojen yläosassa oli reikä, josta sitä aina tuli ja taas kehittyi uutta ja taasen vettä tuli... Tulehdusriskin takia, aloitettiin käynnistely. Neiti sitten syntyi vasta käynnistelyn tuloksena rv 36+2. Pikkuinen oli kooltaan n. 2700g ja tehon kautta koukattiin (hengitysvaikeuksia), mutta siitäpä se kasvu sitten alkoi. Tuon 8-9 päivää kestäneen synnytyksen käynnistelyn koin aikalailla fyysisesti kuluttavaksi. Sitten kun synnytys todenteolla käynnistyi, se oli aikalailla rajua menoa se. Toivottavasti kukaan ei nyt pahastu vaikka näitä näin kommentoin. Itsekullakin nämä asiat voivat mennä omalla tavallaan ja toisella voi olla, että kokee nämä jutut toisin..

Esikoinen oli perätilassa ja puski odotusajan loppuajasta kylkiluihin. Hänenkin synnytys käynnistyi lapsiveden menolle rv 36+3. Esikoinen syntyi sektiolla. Molemmat synnytystavat on siis koettu. Esikoista olisi ollut tarkoitus kääntää rv 36 mutta onneksi ei ehditty siihen. Molemmilla lapsillani on ollut napanuora aikalailla lyhyt ja esikoisen syntymän jälkeen lääkäri totesi, että kääntöyritys ei olisi todennäköisesti onnistunut ja olisi saattanut tulla jotakin komplikaatioita. Toivotaan siis, että pikkukolmonen kääntyy reilusti raivotarjontaan tuosta poikittaisesta asennosta->syntyy alakautta tai sitten on ihan rehellisesti perätilassa ja leikataan (en suostu kääntöyritykseen ja perätilasynnytys onkin mahdoton ahtaan lantion takia).

Kylläpä tuli nyt omaa napaa ja sitä ärsyttävää ed. raskauksien muistelua, joka taitaa olla kaikkien jo äitien pahe:)

Minä toivottelen jo hyvää viikonloppua, vaikka tosin varmaan koneella käyn tuollakin mummolassa. Lepäilkää ja nauttikaa olostanne (oli se sitten kuinka tukala:)!

t.Vipeka rv 31+4

Vierailija

Vielä kävin kurkkaamassa eilisen puolelle, jotta olisiko Minnystä mitään uutta kuulunut - mutta ei...

Mutta Narnia oli saanut sektiopäätöksen; varmaan kyllä helpottavaa, kun ei tarvitse olla epävarmuudessa. Mä en itse enää tiedä, mitä haluaisin. Enimmäkseen aattelen, että ok, yritetään alakautta, jos synnytys käynnistyy itsekseen ja luonnollisesti. Mutta se mitä mulle viimeks kaupattiin, oli käynnistys pikkuhiljaa LA:n paikkeilla, että ei annettaisi mennä yli. Mutta mutta... kun se on just se, että en haluaisi, että kaikki tehdään lääkkeillä käynnistyksestä lähtien. Olen varmaan jankannut tätä ennenkin, että musta on ihan sama leikata samantien, jos ei kerran asiat luonnostaan etene. Ja välillä musta tuntuu siltä, että oon jo nyt niin raihnainen, että haluaisin säästää itseni koko alatiesynnytykseltä. Toisaalta ehkäpä asiat menisivät nyt paremmin ja saisin hyvän synnytyskokemuksen... Mene ja tiedä. Yli kaiken kuitenkin mietin sitä, että vauva kestäisi kokemuksen ja säilyisi hyvässä kunnossa. Viimeksi kuitenkin lopputulos väkisin alakautta kiskotun vauvan kannalta erittäin huono ja emme voineet olla edes samassa sairaalassa, vaan yksin ja erillään toisistamme.

Mutta juu, mun pitäis mennä työpaikalle tyhjentämään mun huone. Mun määräaikaisuus loppuu äitiysloman aikana, joten ei ole tietoa tulevasta. Ja yritän olla sitä miettimättäkin - nyt haluan keskittyä rauhassa lapsiini. Olen ollut niin aikaansaava, että olen hankkinut läksiäiskakutkin suoraan pakastealtaasta; Frödingen marenki-, kinuski- ja prinsessakakkua. Toi prinsessakakku on mun suosikki - aika makeaa kyllä. Eli pukemaan ja liikenteeseen, kivaa päivää kaikille!

Hippomama 33+1

Vierailija

Minny: Ihan ekaksi olen paljon peukutellut sulle täältä, onneksi vielä ei kuitenkaan pieni halunnut maailmaan. Ja ajatellut paljon sun tilannetta. Hyvä juttu, että pieni jaksoi pysyä vielä kannettavana masussa. Pidän vieläkin peukkuja jatko pystyssä ;)

Itse heräilin jo puol seitsämän ja ei enää uni tullut... Pikkunen pisti taas mellakan pystyyn. Yhdeksän aikoihin, varmaan venytteli hurjasti tai jotain, kun aina ensin pisti tonne ala vatsaan ja sitten ilmestyi jalka mahan sisältä pinnalle ja hurja työntö. Tuntu, että maha repee. Toisti kerran toisensa perään. Ja mie ulisin kivusta. No sitten masussa rauhotuttiin ja nukahdin kymmeneltä uudestaan. Heräsin tunti sitten.

Tsemppiä meille kaikille, että vauvelit pysyisivät vielä jonkun aikaa masuissa! :)

Tuli vähän kiirus lopun kanssa

Kikero ja pikkuinen kaveri :)

Vierailija

Vipeka: Me ollaan keväällä muutettu Helsingistä tänne maaseudulle:) Ostettiin omakotitalo ja ollaan viihdytty tosi hyvin.Mitä nyt menny totutellessa ajatukseen että arkisin erikoisliikkeet menee kiinni klo17 ja lauantaisin klo13.Ja paikallisliikenteen puutuminen.Hesassa pääsi bussilla ym joka paikkaan.Tämän takia meille on tulossa kakkos auto! Jee,ehkä ens viiko lopulla saan autoni.On tullu jo Suomeen mutta odottaa jotain virallista jotain.Mutta sitte helpottaa tänki mamman menot.Meillä mies on ollu nyt tosi vähä töissä joten olen saanu auton käyttöön.Mutta nyt miehelläkin alkaa työt lisääntymään.

Mulla on muuten koko raskauden ollu tosi löysää valkovuotoa.Tuntuu että housuun lirahtaa päivittäin jotain pientä.Vasta nyt näillä viikoilla olen alkanu pelkäämään jos se onki lapsivettä.

Huomaako nuevolatäti käsikopelolla jos lapsivesi on vähäinen?

voi vitsi...mies huutelee mesessä.pakko jatkaa myöhemmin ni saan vaihdettua ajatuksia mussun kaa:)

Vierailija

Flunssa kun loppuisi,haluttaisi ulkoillakin...mutta tyttö vietävä kerhoon päivällä ja illalla jumppaankin.Illalla saan auton.

Asioille on mentävä kerhon aikana.Mun veli täyttää tänään 19vee,voi ollappa niin nuori vielä=)

Vauva painaa kans päällä tuonne alas aika ikävästi välillä...mutta kun mahaa katsoo,se on ylhäällä eli ei ole se ainakaan laskeutunut...tulis nyt se aika sinne äitipolille niin tietäis odottaa milloin se on ja sais lastenhoitajan varmana silloin.

MULLA ALKOI NYT JUST ÄITIYSLOMA!!Paljon kivempi sanoa että on äitiyslomalla kuin että sairaslomalla.Muutosta on se että esikoinen(4v) jäi eilen pois hoidosta ja mä taas totuttelen että neiti on mun kanssa kotona ja kohta vauvakin.Uusi aika meille....=)

äitiliini ja vaaveli rv 34+6

Vierailija

Ja mukava kuulla Minny että kaikki ok! Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty toi lepääminen pienen kanssa, mutta tsemppiä!!!!!

Ja Liilille (menikö edes sinnepäin tuo nikki, RaDe vaivaa...) myös tsemppiä!!!

Tänä aamuna sitten herättiin taas kahdeksan aikaan poraamiseen. Kiva kuitenkin tietää että tekevät jotain tuon putkirempan edistymisen eteen; pariin päivään kun tuntuu ettei ole mitään tapahtunut!

Tänään mennään kirjottamaan siis kauppasopimus tästä meidän myytävästä asunnosta!!! Täytynee sen kunniaksi mennä vaikka rossoon syömään, namskis! *kuolaa jo ajatuksestakin*

Sitten kai täytynee aloitella tän rojumäärän kersimista. Olen päättänyt yrittää ainakin todella olla tiukkana kaiken " ylimääräisen" suhteen. Onneksi uudessa on edes jonkinmoinen sisävarasto, joka tästä on kokonaan puuttunut. Samoin mua risoo kun tavaroille ei ole omia paikkojaan, vaan on epämääräisiä rojuja sillä-sun-täällä. Ja neliöitä kun on muutenkin vähän... Menipäs taas asuntoasiaksi..

En taas tiedä että mitenpäin tämä tulokas tuolla on. Eilen illalla tuli taas mojovia iskuja suoraan tonne alas. Mieskin " katto vähän kieroon" kun ilveilin omiani tuossa sohvalla. Muuten kyllä tuntuu olevan tuo poikittain oleminen lempiasento! Sepä vasta onkin mukavaa, kun mammalla ei tunnu olevan silloin missään asennossa hyvä olla. =/

Lumileikit kutsuvat...

Uni rv 32+5

Vierailija

toivottelen kovasti paljon peukutuksia ja toivon,että palaat vielä yhdessä koossa joukkoomme!

Äitiliini:kiitos kaunis sanoistasi. Paranemisia sinne päin ja toivottavasti supparit spysyvätkin poissa!!!!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat