astmalääkkeet odotusaikana:

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

kotiini toimitettiin eilen virheellinen uusimman Vauva-lehden numero:

Ko. numerossa väitettiin tablettikortisonin olevan turvallista raskausaikana. Näin ei tietenkään ole, vaikka hengitettävät kortisonivalmisteet ovatkin turvallisia raskausaikana.

Antihistamiinit eivät ole raskauden alkukuukaisina sallittuja lääkkeitä kuten eilen totesin. Atarax poikkeaa toimintamekanismiltaan muista antihistamiineista, mutta senkin käyttö raskausaikana vaatii lääkärin antamat ohjeet.

Lehtiin on viime vuosikymmeninä kohdistunut tahallista häirintää todella paljon. Lääkkeiden turvallisuus on siten aina syytä varmistaa lääkäriltä.

Kommentit (4)

Vierailija

käytössä + avaava. Annostus vähennettiin puoleen kun mulla on tosi järeet lääkkeet käytössä, mutta edelleen 500 mikrogrammaa päivässä. Minä vaan en pysty ilman olemaan, eli on pakko luottaa lääkärin sanaan, että lääkkeet ok. Käsittääkseni reumaa sairastavat joutuvat ottamaan kortisonia myös suun kautta, eli jos on pakko niin on pakko. Astma ei ainakaan minun tapauksessa ole asia, jonka kanssa voi leikitellä.

Vierailija

Onko sinulla varmaa tietoa tuosta kortisonisuihkeesta?Että on täysin turvallista.Kysyin siitä alkuraskaudessa ja sain lääkäriltä ympäripyöreän vastauksen,että käyttää saa,on tärkeämpi että äitillä henki kulkee paremmin.Jotenkin sain käsityksen,että ihan vaaratonta ei olisi ja olen välttänyt käyttöä.Nyt kumminkin taitaisi olla parempi alkaa kunnon " kuuri" ,että synnytyksessä sitten olisi keuhkot paremmassa kunnossa.Nyt aikas limainen yskä päällä.MIkäli siis suihke on täysin turvallinen?????

Vierailija

Mulla kanssa sama juttu, että joudun käyttämään kortisonipohjaista astmalääkettä..

Lääkäri sano mulle ainakin, että suihke kuitenkin vaikuttaa paikallisesti ja on turvallinen käyttää.. Tiedä sitten, kaikilla lääkäreillä taitaa olla oma mielipide.

Käyttänyt kuitenkin oon, kun pakko on, henki ei muuten kulje..

Vierailija

Sairastan astmaa itsekin ja käytän myös kortisonipohjaista lääkistystä. Olen käyttänyt koko raskauteni ajan turvallisin mielin, koska kävin hoitavan keuhkolääkärini vastaanotolla heti raskauden alussa. Raskaus ja astma ovat niin yleisiä asioita molemmat, että niistä on tehty paljon tutkimusta ja näin ollen kortisonipohjaisten lääkeiden vaikutuksista tiedetään myös paljon. Eli ottakaa hyvät ihmiset astma lääkkeenne, äidin astmakohtaus vaikuttaa sikiön hapen saaantiin!!! Epäselvissä asioissa kannattaa ottaa yhteys teitä hoitavaan keuhkolääkäriin, niin pystyy olemaan rauhallisin mielin!

Onnea odotukseen!

T:JHS ja Muru 30+6

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat