Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan ruuasta taas yksi kysymys...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Oletteko antaneet pakaste pusseissa olevia marjoja esim. mustikoita, vadelmia vauvalle sellaisenaan? Vai onko parempi ostaa valmiita marja/hedelmäsose purkkeja?

Ja mitä lihaa olette antaneet ensimmäiseksi (kanaa,jauhelihaa...)?

Ja " vertailun" vuoksi kysyisin paljonko/mitä teillä 5kk ikäisenä syötiin?

Kommentit (3)

Vierailija

Meillä ei erityistä järjestystä annettu, kalasta vaan totesi, että ei kovin usein heikomman raudansaannin vuoksi. Itse haluan totuttaa kalaan koska meillä sitä syödään aika paljon. Lohi on myös " aloituskalana" aika voimakkaan makuista (ainakin meidän tytön ilmeiden perusteella), joten puolitin toisella kerralla annoksen ja lisäsin puolikkaan kananmunan ja tilliä niin johan oli suu ammollaan :). Vihannessoseihin laitan muuten myös aina sipulia, valkosipulia en ole vielä kokeillut...........

Vierailija

Hei!

Olen antanut pakasteesta suoraan sulatettuna tyttärelleni 5 kk:n iästä alkaen itsepoimittuja vadelmia ja mustikoita, joiden tiedän olevan puhtaita. Käsittääkseni kaupan pakastemarjat kannattaa keittää tai esim. valmistaa niistä kiisseliä, koska alkuperä ei ole tiedossa ja puhtaudesta ei ole takuita. Olen myös antanut kaupan valmissoseita.

Meidän neuvolatätimme on varsinainen " tietolipas" ja hän ohjeisti lihojen suhteen seuraavaa. Lihat niin kuin muutkin ruuat vaihtelevat voimakkuusasteeltaan. Hänen mukaansa kaikki maistelut pitäisi aloittaa heikommista ja edetä voimakkaampiin. Lihoissa tämä tarkoittaa esim. sitä, että aloitetaan porsaanlihalla, jatketaan broilerilla, kalalla, naudanlihalla ja lopuksi eläinkunnan tuotteista otetaan kananmuna. Miten teille muille on neuvolassa neuvottu?

Olen lisännyt kasvissoseisiin lihaa toistaiseksi kahdessa muodossa, jauhelihana ja kokolihasta tehtynä muruna. Tuosta jälkimmäisestä olen saanut hienompaa jauhetta kuin jauhelihasta.

5 kk:n iässä meillä syötiin pääosin maitoa. Lounaaksi annoin lihakasvissosetta ja päivälliseksi kasvissosetta. Aloittelimme 6 kk:n lähestyessä viljakokeilut kauralla.

Vierailija

Meillä on tehty noista pakastemarjoista kiisseliä sillä se miedontaa makua. " Puhtaana" on meidän vauvalle liian ytyä. Ja kun tekee banaanin kanssa niin saa vielä luonnollista makeutta. Lihansyönti meillä aloitettiin possulla, eli ostin porsaan ulkofilepihvejä, keitin ja soseutin+pakastin jääpalarasioihin. Nyt repertuaarissa on myös broileri, nauta, lohi ja porsaan jauheliha. Myös kananmuna on suurta herkkua. 5kk syötiin samoin kuin nyt (tyttö viikon vajaa 7kk), eli aamulla maitoa (ei ole aamuruokainen), lounaaksi vihannes-liha mössöä, ip n kl 16 puuro (vaihtelevalla menestyksellä), illalla n klo 19.00 hedelmämössö (yleensä kaupan) ja yötä vasten maito. Ruokajuomana on vesi, maito kelpaa vasta n tunnin myöhemmin ja sitä kuluu 5-6 dl.

Uusimmat

Suosituimmat