Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Irtisanoutuminen hoitovapaalta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heippa!

Tietääkö kukaan, kuinka pitäisi menetellä, kun ei ole aikomusta palata takaisin työpaikkaan, josta jäi äitiyslomalle. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla. Irtisanoutumisaika työstä on 14 päivää. Työehtosopimuksessa sanotaan, että jos ei palaa sopimuksen mukaan takaisin töihin, pitää maksetut lomarahat palauttaa työnantajalle? Riittääkö, jos menee yhdeksi päiväksi töihin? Eli jos sanoo itsensä irti 13 päivää ennen, kuin on ilmoittanut palaavansa takaisin töihin hoitovapaalta. Onhan se röyhkeätä, mutta ei todellakaan ole varaa maksaa takaisin mitään lomarahoja kotihoidon tuesta... Onko kellään kokemusta asiasta. HELP!

Kommentit (5)

Vierailija

Tarkoittaako tämä siis sitä, että kun minä irtisanoudun nykyisestä työstäni äitiyslomalla, niin en saa kertyneitä lomarahoja ollenkaan? Vai ymmärsinkö aivan väärin?

Jos näin on, niin miksiköhän se menee näin??

Olen nyt kesken äitiysloman saanut toisen työn ja irtisanoudun nykyisestäni, nämä pikku yksityiskohdat vielä vähän mietityttävät..

Kiitos jos ehditte vastailla!!

Vierailija

Heippa!

Niin unohdin tosiaan mainita, että olen opiskelija. Eli en saa työttömyyspäivärahaa missään tapauksessa kuitenkaan.

Vierailija

Jos on pitämättömiä lomia, niin niistä saa tietysti aina korvauksen kun työsuhde päättyy. Mutta lomarahat (entiset lomaltapaluurahat) on useimmissa sopimuksissa sidottu siihen, että palaa loman jälkeen töihin. Ja jos ne on maksettu etukäteen eli silloin kun on pitänyt lomapäivät esim. ennen hoitovapaata, ne saattaa joutua palauttamaan, jos ei hoitovapaan jälkeen palaakaan töihin.

Vierailija

Onhan se tavallaan härskiä, mutta täysin laillista, joten jos et välitä siitä, että työnantaja mahdollisesti paheksuu, niin tee ihmeessä niin. Omassa työpaikassanikin ainakin yksi työntekijä teki samoin ja tottakai sai lomarahat, vaikka sitä pidettiinkin vähän ahneena toimintana.

Vierailija

Toinen seikka on se, että itse irtisanoutuessa työttömäksi jäädessä mätkähtää kolmen kuukauden karenssi päälle. Tämän välttää, olemalla hoitovapaalla. Siis ei vältä, mutta ainakin saa sen kotihoidontuen siltäkin ajalta. Kunhan sitä oikeutta kotihoidontukeen kestää sen kolme kk vähintään. Eli kumpi olisi parempi, 3 kk rahaton karenssi (jos oikeutta kotihoidontukeen ei enää ole) vai niiden kesälomarahojen menettäminen??

Uusimmat

Suosituimmat