Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt KAIKKI vinkit kehiin millä saisi vauvan 3kk nukkumaan hiukan pitempiä pätkiä öisin!?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Juu, tiedän, nyt voi olla meneillään tiheän imun kautta ja muuta MUTTA kun tämä on jatkunut jo viikkoja! Välillä on muutamia hyviä öitä jolloin voidaan nukkua 3-4h putki mutta pääasiassa JOKA YÖ herätään tunnin välein (näihin öihin saattaa mahtua 2h putkikin ;) ). Alkaa olla aika rankkaa kun juuri itse nukahtaa niin taas herätään.

En tiedä mistä johtuu. Minulla maitoa ei tule kauheasti mutta silti imetän öisin ja päivisin, iltaisin menee korviketta 1-2dl ennen nukkumaan menoa. Pulloa emme halua öisin antaa vai kannattaisiko kuitenkin? Tai kannattaisiko pikkuhiljaa kokeilla illalla jotain velliä? Vatsavaivoja on välillä, mutta tänä yönä ei tuntunut niitäkään olevan. Olen miettinyt myös hampaiden tuloa, kun poika kuolaa ja syö nyrkkiä koko ajan. Yleensä sitten annan tissiä kun poika ei itsekseen rauhoitu, ja harvoin kyllä syö paljoa. Tämä kuitenkin rauhoittaa poikaa ja saan aika pian nukahtamaan (eli sinänsä tajuaa että on yö).

Mitään unikoulua ei missään nimessä tässä vaiheessa haluta (eikä voidakaan) pitää, mutta niin kateellisena lueskelen täältä muiden juttuja joissa vauvat nukkuvat jo läpi yön. Kunpa meillä mentäisi edes parilla heräämisellä, se olisi jo hienoa! Tässä alkaa itse olla aika haamu vaikka miehen kanssa vuorotellaankin (onneksi).

Päivisin poika nukkuu yhdet tai kahdet noin 2-2,5 h unet vaunuissa ja illalla yleensä noin puolen tunnin tirsat. Päivärytmi on suht säännöllinen ja yötkin menevät aika tarkkaan mutta jatkuva heräily on ongelmana. Tiedän, että vauvat ovat yksilöitä, ja jotkut valvovat ties kuinka kauan mutta mielellään ottaisin KAIKKI VINKIT vastaan millä pojan saisi nukkumaan hiukan pidempiä pätkiä esim. kolmekin tuntia!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Vauvalla hiukan vajaat kolme kuukautta ikää, ja samalta kuulostaa. Joskaan ei ihan tunnin välein herätä, mutta n. kahden tunnin välein. Ja kun tässä jo tätä ennen nukuttiin yli kuukausi vain yhdellä yösyötöllä, niin selkeästikkin jotain on " vialla" .

Päätin tänään illalla antaa iltakorvikkeen joukossa pienen määrän velliä ensimmäisen kerran, (sanoivat muut mitä tahansa) ja siitä alkaa pikkuhiljaa totuttelemaan suurempiin määriin.

Meillä on ainakin aika reilun kokoinen tuo " pikkuinen" , eli uskoisin että tuo ruuan lisääminen auttaisi asiaan. Toisaalta saattaahan se heräily johtua hampaistakin tms...

Voimia teille!

Vierailija

KAPALO. Poika tulee kohta 5kk ja on nyt kaksi kertaa nukkunut menestyksekkäästi ilman kapaloa päivisin. Parin viikon päästä kokeilen myös yöllä " vapaana" oloa. Heppu herätti (herättää) itsensä öisin huitomalla käsillään, kapalossa vetää kokonaisia yöunia tyytyväisenä.

Vierailija

Kuinka pienillä määrillä te olette aloittaneet vellikokeilut?

Ruokalusikallinen velliä maidon sekaan vai reilusti enemmän/vähemmän?

Jimi on nyt 2kk ja 10pv, joten odottelen vielä jonkin aikaa ennen, kuin aloitan vellin antamisen.

Yörytmi on nyt se, että poika herää 2h:n välein ja syö vain 50-korkeintaan 100ml.

Neuvolassa käskettiin antaa illalla maito tunnin välein (poika pelkällä korvikkeella) ja koitin tehdä niin muutamana iltana.

Yöt menivät sitten pulautellessa ja vauva oli todella levoton.

Eli yäunet eivät ainakaan pidentyneet, päinvastoin.

Vierailija

unohda, että tämänikäistä pitäisikään saada nukkumaan missään järjellisessä rytmissä, hyvin on jos niin käy, mutta kaikki muu on todennnäköisempää. Sen sijaan lepää itse aina kun vain voit.

Ihana kirja: Penelope Leach " Kuusi ensimmäistä kuukautta" .

Vierailija

Aloitin meidän tytölle antamaan velliä jo kun ikää oli 2,5kk juuri noiden katkonaisten öiden takia. Ensin kokeilin päivällä (tietty) ettei tule vatsavaivoja määrällä 50ml velliä ja 70ml maitoa ja koska mitään ei tullut, ni illalla sit 100ml velliä ja 50ml maitoa. Ehkä parina yönä riitti tuo pelkkä iltavelli klo 20.00 (ja yöllä vain maitoa), ni ei sit heränny yöllä ku siinä 2.00 ja 6.00 ja aamulla heräs sit 8.30, mut sit alko taas tiheemmin heräilyt ja nyt olenkin antanu illalla yleensä tuon 100ml v + 50ml m (välillä koko 150ml vellinä) ja sit ku herää yöllä ni 80ml v + 40ml m. Viime yönä tyttö heräs vasta 4.30 ensimmäisen ja ainoan kerran :)

Aloita tosiaan sillä maissivellillä ja lisää sit se peruna-porkkanavelli makuna mukaan vaikka viikon parin päästä.

Minä kaipaan jo niin kokonaista yöunta, että nyt meillä on maisteltu jo porkkanasosettakin parina päivänä ja tänään olis vuorossa ruusunmarja.

t:Tea ja Viivi 3kk

Vierailija

Koita antaa pepo tai maissi velliä ilta ruuaksi. (vellin aloitus tietty pikkuhiljaa ja aamu/päivä aikaan, jos tulee vatsa kipeeksi ei sitten huuda yöllä)

3kk iässä annoin päivällä myös yhden peruna ruuan (pepo-piltti/itse tehty pepo)

Vierailija

Kiitos hyvistä neuvoista! Nyt taidan uskaltaa antaa velliä 2,5 kuukautta vanhalle vauvalle, vaikka " virallisten" ohjeiden mukaan kai ensin aloitetaan perunalla ja sitten vasta velleillä. Mutta maalaisjärki sanoo, että juuri noin toimitaan eli että maidon luonnollinen jatke olisi velli. Muutaman lisähojeen vielä tarvitsisin:

Oletteko siis sekoittaneet vellin ja maidon samaan pulloon vai annetaanko ne erikseen eri pulloista? Syötättekö vellin vellitutilla?

Miten syötätte yöllä? Otatteko lapsen viereenne omaan sänkyyn ja sitten annatte velliä/maitoa pullosta siinä?

Onko kukaan muuten huomannut, että kun vauva on syönyt korviketta ja kun pullon avaa, niin haju on kamala. Mistä mahtaa johtua?

Vierailija

tosi hyvin, mutta oli tossa kuukausi takaperin samanlainen tilanne, että vaan söi ja söi yöllä. Meillä tilanne meni näin; Olin itse väsynyt ja nostin vauvan vain viereeni, kun heräsi ja imetin makuullani. Usein vauva nukahti viereeni, enkä saanut nukkuvan takaisin omaan sänkyyn ja lopuksi en juuri jaksanut yrittääkään vaan jätin nukkumaan viereeni. Siinä hän sitten söi koko yön 1-2 tunnin välein. Kaksi viikkoa tätä katselleeni päätin yrittää syöttää vauvan istualleen vaikka itseä väsyttikin niin, ennen meoinannut istumassa pysyä. Mutta se auttoi asiaa ja vauva söi enemmän kerralla ja sain suoraan laskettua omaan sänkyyn jatkamaan unia. Muutaman kerran täytyi syöttää kaksi kertaa peräkkäin kun heräsi välissä, mutta nopeasti oppi jatkamaan unia omassa sängyssä. Siinä pikkuhiljaa pidensi syöttä välejä ja nyt meillä mennään 6-9 tunnin unilla koko yö.

En tosin tiedä auttaako tämä ollenkaan, jos syötät jos istuvillaan... Toivotaan parasta ja voimia!

Vierailija

Jospa kokeilisimme tuota velliä korvikkeeseen sekoitettuna aluksi, eikö niin?? Paljonko suosittelette laittaa velliä jos normaalisti syö korviketta noin 100-120 ml?

Vierailija

Viime yönä tyttö (3,5kk) heräili n. 1h välein, no yksi väli oli n. 1,5h. Yritin väsyneenä seurata, että oliko nälkä ja taisi olla. Kahtena edellisenä yönä nukkui 5h ja 5,5h yhteen putkeen ja taas tätä ennen oli huonoja öitä. Tekipä viime yö ainakin hyvää maidontuotannolle :) (Vauva täysimetyksellä)

Minä luulen, että meillä johtuu hampaista. Monta merkkiä (ainakin 8) viittaa hampaidentuloon. Mitään ei silti juuri ikenissä sormeen tunnu, mutta " oireethan" voi alkaa jo paljon aikaisemmin.

Vierailija

yö on menneet välillä paremmin ja toisinaan huonommin. RIntamaidolla elelty tähän saakka ja yöllä on viime aikoina herätty syömään 2-5 krt, nukkumaan mennään n.21-22 ja aamulla heräilee 6-8 ja tälle välille noi syöttö kerrat

nyt sitten kokeilin velliä

ensin päivällä vähän maidon sekaan ja sitten illalla 50ml velliä ja 60 ml maitoa ja ylläri, tyttö laitto nukkumaan 20.30-21.45, vähän tissiä ja nukkumaan takas 23.15-05.00 tällöin söi tissiä ja nukku sitten siitä 9.15 saakka. =)

tämä on vasta eka yö että en tiedä miten jatkossa mutta neuvolassakin sanoivat että ne jotka on rintamaidolla syövät tiheämpään kun se ei ole niin " ruokaisaa" kuin korvike. Alotin siis maissivellillä ja mitään muuta ei vielä olla testattukkaan, hiljaa hyvää tulee. Mutta ite aattelen asiaa tytön kannalta että se saa nukuttua hyvät pätkät yöunta ja on sitten reippaampi ja onhan siittä ittellekkin hyötyä =)

tsemppiä teille vellin kokeiluun

hilppo

Vierailija

...ja varmaan kuukauden ajan on heräilty yöllä tunnin-puolentoista välein. Mielestäni hän ei ole nälkäinen herätessää, sillä saattaa nukahtaa ihan pienen tisuttelun jälkeen ja herätä taas 1,5h myöhemmin. Jostain luin, että vauvan (ja aikuisenkin) unijakso on juuri tuon 1,5 tuntia, jonka aikana käydään syvässä unessa ja sitten vähitellen tullaan kevyempään uneen jne). No, olen nyt sitten päätellyt, että vauva jostain syystä on alkanut herätä jokaisen kevyen unen kohdalla (ei päivälläkään nuku koskaan ilman välityöttöä pidempään kuin 1,5h)... Mutta miten vauvan voisi " auttaa" tuosta kevyestä vaiheesta yli?

Olen välillä yrittänyt vain silitellä/hieroa vauvan uneen. nukahtaa kyllä toisinaan, mutta herää vartin päästä uudestaan - eli jotenkin ei pääse tarpeeksi syvään uneen juuri silloin - vai olisiko sitten aina juuri tämä kerta se, kun oikeasti olikin nälkä?

Olen myös yrittänyt antaa illalla sen kiinteän ruoan (on vasta nyt aloiteltu), mutta ei se ole auttanut. Ei myöskään päivällä pidennä kiinteän syöminen yhtään seuraavaa tisuttelunkohtaa, by the way.

Lisäksi eilen tein pullollisen maitoa yöksi valmiiksi (siis sekoitin jauheen lämpimään maitoon syötön alkaessa), ajatuksena, että saapahan varmasti tarpeeksi ruokaa - tyttö heräsi 30min päästä!

Voihan olla, että tämäkin unirytmi johtuu hampaiden tulosta (kahta edellistä hammasta on edeltänyt usean päivän huonot ilta/yöunet), mutta kun ei nyt näytä olevan mitään tulossa...

Jos vaan apuja löytyy, niin vastaanotetaan mielellään.

Vierailija

Meidän neiti tulee 3kk ensimmäinen marraskuuta ja on syönyt velliä kuukauden päivät. Aloiteltiin maissivellillä iltaisin ja vajaat pari viikkoa sitten ollaan laajennettu peruna-porkkanavelliin. Kuulin Kätilöopistolla työskentelevältä tutulta, että keskoset saavat nekin velliä jo pieninä, joten uskalsin antaa velliä. Ja hyvällä menestyksellä, meillä ensimmäinen pätkä on 4-5h, ja sen jälkeenkin n. 4h. Eli kun neiti nukahtaa 21-22 niin eka syönti on 2-3 aikaan, seuraava 5-7aikaan.

Esikoiselle aloitettiin vellit kolmikuisena sillä seurauksellä, että hänellä jäi pian yösyönnit pois kokonaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat