Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

poliisilaitoksella

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sitä luulee elävänsä normaalia elämää

tiskaa astioita

leipoo piirakoita

työntelee vaunuja.

Mies käy koulua

katsoo tv-viitosta

tekee chili-kastiketta.

kunnes soitetaan poliisista

teitä halutaan kuulustella

oletteko oikea perhe?

Ja mieheltä kysytään

minä vuonna talonne on rakennettu?

milloin peruskorjattu?

Ja minulta kysytään

mikä on miehesi synnyinpaikka?

Entä yliopiston nimi?

vaikka epäillään, ettei tiedä lapsensa syntymäaikaa...

Tiesimme ja tiesimme senkin

miten yhdessä itkimme

miten yhdessä nauroimme

ja miten yhdessä huusimme

ennen kuin lapsi oli täällä.

vaikka ei tiedä talon rakennusvuotta,

kun kuitenkin tietää, että talo on koti

ja kodissa asuu yhdessä koko oikea perhe.

Kommentit (7)

Vierailija

Joutua poliisin kuultavaksi näissä asioissa? Meiltä ei koskaan kukaan kysynyt mitään. Se, mitä hakemukseen kirjoitettiin, riitti oleskelulupaan.

Vierailija

Meillä kävi niin, että ulkomaalaispoliisin haastattelussa mieheni vastauksissa on selvä poliisin tekemä virhe! Mutta eihän mieheni silloin ymmärtänyt lukea suomea niin hyvin, että laittoi vaan kiltisti allekirjoituksensa paperiin kuulustelun lopussa.. no, ehkä yksi kysymys ei niin ratkaiseva ole,mutta minua se kismittää, tuohan on virallinen asiakirja, eihän poliisi saa lisäillä siihen mitään omiaan.

Asia selvisi, kun pyysimme kopiot noista kuulustelu-papereista. Minä luin mieheni vastauksia, ja ihmettelin, että hei,miksi olet vastannut että kihloihin meno oli vain sinun ideasi emmekä olleet puhuneet siitä aiemmin? Mieheni sanoi, että hän kyllä vastasi, että kihloihin menosta oli puhuttu aiemmin yhdessä, mutta varsinainen sormus tuli synttärinä yllärinä. Kerroin tapahtuneesta lakimiehellemme, ja hänen vastaus oli; " se on ikävä tosiasia, että näinhän ne aina välillä toimivat" ..

Vierailija

mrs_O:

Lainaus:

Kiteytit runollasi monien ajatukset.

Minua alkoi lukiessani mietityttämään, että kuinkahan moni meitä moku-pareja kuulustelevista viranomaisista puolisonsa kanssa läpäisisi samanlaisen pikkunippelitietoja edellyttävän kuulustelun, mikä meidän oletetaan läpäisevän... luulisin, että aika harva...

Eli kuinkahan moni esim. uvilaisista elää itse " lumeliitossa" ?

Tiedän montakin täkäläistä miekkosta, jotka eivät muista esim. vaimonsa syntymäpäivää, puhumattakaan parin hääpäivästä. Ja ihan onnellisena elävät vuodesta toiseen " tosi" liitossaan. Meiltä taas edellytetään täysin tyhjänpäiväisten asioiden ulkoa opettelemista, jos haluamme saada oikeuden normaaliin perhe-elämään. Tasan ei käy joo...

Meidän isäntä varmasti menisi sekaisin jo yksinkertaisimmasta kysymyksestä. Minä muistan asioita paremmin, mutta en tiedä kaikkea. Eilen juuri tyttö kysyi minulta: " Tykkääkö iskä juustohampurilaisista?" Enpä tuota osannut sanoa. Jos uvin kysymykset ovat tuota tasoa, niin kyllä me " lumeliitossa" elämme.

Vierailija

Tayttaessani Kanadan oleskelulupahakemusta (mieheni on jo ollut vuosia Kanadassa kirjoilla) siinakin kysyttiin sivutolkulla erilaisia kysymyksia avioliiton aitouden todistamiseksi, mutta voin vain kuvitella, millaiseen ryopytykseen mieheni olisi joutunut, jos olisimme asettuneet Suomeen. Suomi kuuluu kait neuroottisimpiin maihin ulkomaalaispolitiikaltaan. Toki jonoon mahtuu huijareitakin, mutta miksi perustaa systeemi naiden huijareiden varaan?

Hieno runo!

Vierailija

Kiteytit runollasi monien ajatukset.

Minua alkoi lukiessani mietityttämään, että kuinkahan moni meitä moku-pareja kuulustelevista viranomaisista puolisonsa kanssa läpäisisi samanlaisen pikkunippelitietoja edellyttävän kuulustelun, mikä meidän oletetaan läpäisevän... luulisin, että aika harva...

Eli kuinkahan moni esim. uvilaisista elää itse " lumeliitossa" ?

Tiedän montakin täkäläistä miekkosta, jotka eivät muista esim. vaimonsa syntymäpäivää, puhumattakaan parin hääpäivästä. Ja ihan onnellisena elävät vuodesta toiseen " tosi" liitossaan. Meiltä taas edellytetään täysin tyhjänpäiväisten asioiden ulkoa opettelemista, jos haluamme saada oikeuden normaaliin perhe-elämään. Tasan ei käy joo...

Vierailija

Oma isäni varmasti vastaisi väärin kaikkiin kysymyksiin, mitä esim. meiltä kysyttiin poliisissa. Silti vanhempani ovat olleet onnellisesti yhdessä 30 vuotta.

Uvihan itse asiassa " todisti" meidän avioliittoamme lumeeksi, koska vastasin väärin miehen isää koskevaan kysymykseen. Ihan vaan sivuhuomautuksena todettakoon, että isä on kuollut poikansa ollessa 11-vuotias ja isänsä kanssa poika on asunut viimeksi 2-vuotiaana..

Vierailija

Vuosia takaperin olimme osallisina kolarissa, jota paikalle kutsuttiin selvittämään poliisi. Poliisi kuulusteli meidät yhdessä, ja mielestäni molemmat teimme selväksi että olemme naimisissa. Tästä huolimatta kuulustelupöytäkirjoissa luki toistuvasti minun olevan " avovaimo" , eikä virhettä saatu korjattua niin sitten millään. Pieni juttu, mutta...

Uusimmat

Suosituimmat