Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

millainen on väitöstilaisuus (ei karonkka)?

Vierailija

tahtoisin mennä kuuntelemaan yhden väitöstilaisuuden, jonka pitää entinen opettajani. En ole aikaisemmin käynyt. Olen ymmärtänyt, että sinne saa vain mennä kuuntelemaan kuka vaan, joka mahtuu mukaan. Miten kauan tilaisuus kestää yleensä? Entä mitä tulisi laittaa päälle? Onko tosi noloa, jos joutuu poistumaan kesken vessaan (olen raskaana)? jäisin toki taakse. entä saakö mitään pastilliakaan mussuttaa?

Kommentit (4)

Vierailija

Itse olen kuunnellut väitöstilaisuuksia TTY:llä, joten kommentit perustuvat siihen. Sielläkin eri osastoilla voi olla erilaisia tapoja. Ajat ovat aika summittaisia muistikuvia, viimeisimmästä väitöksen kuuntelusta on jo reilu vuosi.

Yleensä väitöstilaisuus on koostunut seuraavista osioista:

- väittelijä kertoo yleisesti väitöksensä aihepiiristä, ei kuitenkaan suoraan itse väitöskirjasta (n. 15 - 30 min)

- vastaväittäjä kertoo yleisesti väitöstyön aihepiiristä ja siitä, miten näkee työn osana isompaa kokonaisuutta (n. 10 min)

- vastaväittäjä tenttaa aiheeseen liittyviä kysymyksiä, yleisemmällä tasolla, ' lämmittelee' (n. 20 min)

- lopuksi käydään väitöskirjaa läpi yksityiskohtaisesti (n. 60 min)

- myös yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä tilaisuuden lopussa, en vielä ole ollut paikalla, kun tilaisuutta on käytetty hyväksi

- väitöksen jälkeen onnitellaan väittelijää ja tervehditään yleensä myös vastaväittäjää ja kustosta, lopuksi kahvitarjoilu

Minun käymissäni tilaisuuksissa osa väestä poistui aina paikalta kesken väitöksen, vaikkei sellaista pidetäkään suotavana. Yleinen käytäntö tuntui olevan, että kuunnellaan yleisemmällä tasolla asiaa käsittelevät jutut ja lähdetään pois, kun väitöskirjan pilkunviilaus alkaa. Kaikki poislähtijät ovat istuneet salin takaosassa, samoin poistumisovi on ollut takana.

Vessaan olisi siis voinut lähteä noissa tilaisuuksissa, tosin takaisin paikalle tuleminen olisi ehkä nolompaa - muttei mielestäni mahdotonta. Itse olen syönyt tilaisuudessa kurkkukarkkeja, kun joskus oli kauhea yskä ja halusin hillitä kurkkuärsytystä, jotten olisi häirinnyt tilaisuutta köhinällä. Kahvitilaisuuteen väitöksen jälkeen olen mennyt vain, jos minut on kutsuttu karonkkaankin.

Asuna on ollut normaalit siistit työvaatteet.

Vierailija:

Lainaus:

tahtoisin mennä kuuntelemaan yhden väitöstilaisuuden, jonka pitää entinen opettajani. En ole aikaisemmin käynyt. Olen ymmärtänyt, että sinne saa vain mennä kuuntelemaan kuka vaan, joka mahtuu mukaan. Miten kauan tilaisuus kestää yleensä? Entä mitä tulisi laittaa päälle? Onko tosi noloa, jos joutuu poistumaan kesken vessaan (olen raskaana)? jäisin toki taakse. entä saakö mitään pastilliakaan mussuttaa?

Vierailija

1. vastaaja lisaa:

Tuo kustoksen pyynto lopussa saada yleisolta kommentteja ei TOSIAANKAAN ole keskustelunavaus. Kommentteja voi esittaa silloin, jos oikeasti on syyta epailla vaitoskirjan patevyytta, kaytannossa aarimmaisen harvoin. Vastaa tavallaan vihkikaavan lausetta, jossa kysytaan, onko kenellakaan lasnaolevalla tiedossa syita, miksi paria ei voisi vihkia :).

Tapa on, etta jos joku yleisosta kysyy jotain, vaittelijan on kutsuttava hanet karonkkaan (opponentin asemassa), mutta tapa myos edellyttaa, etta kutsusta kieltaydytaan.

Vierailija

Lainaus:

En ole aikaisemmin käynyt. Olen ymmärtänyt, että sinne saa vain mennä kuuntelemaan kuka vaan, joka mahtuu mukaan.

Saa menna. On julkinen tilaisuus. Yleiso menee sissaan ensin, vaittelija, kustos ja opponentti tulevat viimeisina, vartin yli. Myohassa tuleminen on epakorrektia.

Tilaisuuden jalkeen tarjotaan usein kahvit, joihin yleiso saa osallistua. Kahvitus on kuitenkin ostettava tietylle maaralle (yleensa varataan niille, joiden tiedetaan/osataan odottaa tulevan ja sitten jonkin verran yllattavia kuulijoita varten En tieda, mika on kaytanto sellaisissa tilanteissa, joissa vaitos on suurta yleisoa kovasti kiinnostava ja kuuljoita on paljon), joten ihan sivullisena en kehtaisi osallistua.

Lainaus:

Miten kauan tilaisuus kestää yleensä? Entä mitä tulisi laittaa päälle?

Kestaa tunnista neljaankin tuntiin (teoriassa voi kestaa kuusikin, mutta neljan tunnin jalkeen pitaa pitaa tauko), yleensa kai pari tuntia. Pukeutumiseen ei ole etikettia, useimmat kuulijat ovat ihan tavallisissa tyovaatteissa, kun piipahtavat kuuntelemaan kesken tyopaivan. Sukulaiset ovat yleensa paremmin pukeutuneita, ja tietysti paahenkiloiden pukeutuminen on aika tarkkaan maaratty.

Eri yliopistojen kaytannot voivat vaihdella, katso nettisivuilta tarkemmat ohjeet, jos haluat varmistaa!

Lainaus:

Onko tosi noloa, jos joutuu poistumaan kesken vessaan (olen raskaana)? jäisin toki taakse. entä saakö mitään pastilliakaan mussuttaa?

Jos sali on sellainen, etta pois paasee huomaamatta, se ei ole hirvea moka, mutta tietysti jos vain voi, tilaisuutta pitaisi kunnioittaa olemalla loppuun asti. Jos salista paasee pois vain etukautta, vaittelijan ohi, ainakin minua nolottaisi todella pahasti. Mutta ainahan voi tietysti tulla tilanteita, joille ei voi mitaan ja selvasti raskaana olevalla syykin on helpompi arvata. Tilaisuus ei tietysti ole mikaan ruokailu, mutta minusta sellaiset pastillit tms., joita voi syoda rapistelematta ovat ihan ok.

Vierailija

Pois pääsee helposti ja huomaamatta käytännössä koska tahansa. Käytännössä aina osa ihmisistä lähtee kesken pois. Tilaisuus on julkinen, kaikki normaalit vaatteet on ok, vaikka verkkarit jalassa voi väitökseen mennä.  Myöhässä tuleminenkaan ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellista, mutta yleensä porukka on ajoissa paikalla.

Uusimmat

Suosituimmat