Onko kukaan ottanut 4-vuotiasta hoidosta kotihoitoon vauvan synnyttyä?

Vierailija

Onko täällä ketään, joka ei olisi jatkanut 4-5-vuotiaan hoitoa kun taloon syntyy vauva? Tuntuu nykyään olevan niin yleistä tämä, että lasta viedään päivähoitoon vaikka sitä ei oikeastaan tarvitsisikaan... Oma kohta 4-vuotiaani on pph:lla. Viihtyy kyllä hyvin, mutta toisaalta viihtyy aina hyvin myös kotosalla. Kerhon on aloittanut nyt syksyllä, joten jos lopettaisi hoidon, niin jatkaisi kerhossa 2 x viikossa à 3h. Lisäksi tapaa viikoittain sukulaislapsia, joten muita lapsia kyllä tapaisi!

Jos ottaisin nyt hoidosta kun kuopus syntyy, niin tällä tavoin esikoinen saisi olla kotihoidossa aina eskarin aloittamiseen saakka eli syksyyn 2007! Mitä tekisit tilanteessani?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Itse olen ns. paha, akateeminen ja menestyvä uraäiti, saan toisen lapsen alkuvuodesta, eikä ikimaailmassa missään nimessä tulisi mieleenkään viedä vanhempaa lasta (3,5 v) hoitoon kun olen vauvan kanssa kotona!!!!!

Vierailija

Jotenkin tuntuu kamalalta ajatukselta että lapsesi viettäisi päivänsä " vieraassa perheessä" , vaikka äiti ja pikkusisar olisivatkin kotona. Toi kerho on hieno juttu! Ja toivottavasti miehesi on aktiivinen, että pääset välillä myös huilailemaan, jos esim. vanhempi lapsesi ei enää nuku päikkäreitä tai nukkuu ne eri aikaan kuin vauva.

Kyllä kaikkien uusimpien tutkimusten mukaan lapsi kokee itsensä syrjäytetyksi jos joutuu olemaan hoidossa vaikka äiti on kotona sisaruksen kanssa. Ja ne kyselyt hoitopaikasta on usein vain sitä huomionhakuisuutta, kun äidillä onkin nykyisin kaksi silmäterää, niin lapsi tavallaan " kuittaa" äidille pahanmielensä vuoksi, että hoidossa olisi mukavampaa.

Jos vauva kuitenkin on vaativa, esim. valvottaa yöt, tilanne tulee punnita uudelleen. Kärsimys ei mielestäni jalosta, ja tällöin vanhemman voi olla parempi olla päivät hoidossa että äitikin saa levättyä. Ilman lepoa äiti ei kykene olemaan ehjä ja hyvä äiti. Onnea sinulle ap odotukseen:)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Jotenkin tuntuu kamalalta ajatukselta että lapsesi viettäisi päivänsä " vieraassa perheessä" , vaikka äiti ja pikkusisar olisivatkin kotona. Toi kerho on hieno juttu!

Muutoshan se on kerhon aloittaminenkin lapselle. Eikö olisi lapsen kannalta parempi, että lapsella säilyisi tuttu hoitaja ja tutut kaverit ja voisi sitten aikanaan palata samaan hoitopaikkaan? Näin muutokset lapsen elämässä minimoituisivat. Eihän siellä hoidossa tarvitse olla 10 h päivässä niin kuin monet tuntuvat luulevan.

Lisästressiä tulee varmasti sopeutumisesta uuteen kerhoon ja sitten taas aikanaan uuteen hoitopaikkaan menosta, kun ei siihen vanhaan mitenkään välttämättä pääse, jos paikasta luopuu.

Ja siis miksi kerho on " hieno juttu" , mutta tuttu hoitopaikka on " kamalaa" ???

Vierailija

Mietin vain ihan sitä, teenkö lapselle karhunpalveluksen koska hän VIIHTYY hoidossa ja tykkää mennä sinne. Mietin, että tylsistyyköhän hän kotosalla... Ja kestänkö minä:))).

Vierailija

vauvan syntyessä. Poika kävi 3*viikossa 3 tuntia kerrallaan seurakunnan kerhossa. Kaipasi toki vanhoja tarhakavereitaan, ja kun vuoden päästä palasi ensin hoitoon ja sitten eskariin, olivat vanhat kaverit vielä muistissa. Minä kysyin lapsen mielipidettä, ja hän halusi jäädä äidin ja vauvan kanssa kotiin. Lapsen mielipidekin siis vaikutti asiaan.

Kun teillä lapsi on perhepäivähoitajalla, sopisin hoitajan kanssaa, että saisitte mennä joskus heidän ulkoillessa sinne leikkimään, lapsi tapaisi sillä lailla vanhoja tuttujaan.

Nyt olen äitiyslomalla, ja uusperheemme on kaksikielinen. Poika käy 3 päivänä viikossa kielikylpemässä. Ja alun vaikeuksien jälkeen jää nyt oikein mielellän hoitoon. Lapsi on siis 3,5-vuotias.

Vierailija

Sydämeni sanoo minulle, että " ota lapsi pois hoidosta" ! Ajatuksena on ehkä tehdä niin, että lapsi saa jatkaa hoidossa esim. vielä hetken synnytyksen jälkeisen ajan, esim. kk:n pari. Sitten jäisi kotiin koko kesän ja ensi talven ajaksi.

Eri asia olisi tosiaan jos kyse olisi päiväkodista mutta tuntuu hassulta ajatus, että toinen nainen hoitaa lastani sillä aikaa kun itse olen kotona. Eihän sitä tietenkään tiedä miten jaksan vauvan kanssa, mutta... Mies on kyllä aktiivinen lapsenhoidossa aina kun siihen työltänsä kykenee, joten siinä en näe ongelmaa!

Ap

Vierailija

Mutta älkää sitten pillittäkö kun teini-iässä ja sen jälkeen lasta ei voisi vähempää kiinnostaa vanhempien seura, ja kaduttaa kun ette käyttäneet tilaisuutta hyväksi kun lapsi oli pieni.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Kerhossa se 3 tuntia käytetään aktiivisesti kerhonohjaajien suunnittelemaan toimintaan: askarrellaan, leikitään, lauletaan, leivotaan, on teematuokioita eri aiheista ym. ym.

Joten jos haluaa että lapsi saa niitä kodin ulkopuolisia VIRIKKEITÄ niin minusta kerho on virikkeellisempää toimintaa kuin päivähoito.

Sen lisäksi nämä kerhot on nimenomaan tarkoitettu kotona hoidettaville lapsille, kun taas päivähoito on tarkoitettu työsskäyvien ja opiskelevien vanhempien lapsille.

Vierailija

Syy oli se etten vauvan kanssa ois jaksanut sitä kuskata hoitoon. Nyt käy kerhossa 2 kertaa viikossa, apu sekin. Vuoden alusta molemmat hoitoon.

Vierailija

Nyt on liki vuoden ollut ja enenemässä määrin puhuu tarhakavereistaan ja touhuista tarhassa.

Kerhot ja muut vastaavat on täynnä eikä tarhapaikkaakaan enää takaisin saa (edes osapäiväisenä 3 kertaa vkossa)..

Kaikki tyytymättömiä tilanteeseen.

Vierailija

Ei tullut edes mieleen tehdä toisin. Poika kävi kerhossa 1-2 krt/vko. Meidän lapselle tämä oli ainoa oikea vaihtoehto, vaikka hoidossa viihtyikin ja oli kavereita.

Vierailija

En nyt osaa sanoa päiväkodista, kun meidän esikoisemme oli pph:lla siihen saakka kun jäi kotiin, mutta kyllä minusta kerhossa ja päivähoidossa on eronsa. Kerhossa se 3 tuntia käytetään aktiivisesti kerhonohjaajien suunnittelemaan toimintaan: askarrellaan, leikitään, lauletaan, leivotaan, on teematuokioita eri aiheista ym. ym.

Jos ajattelee, että olisin vienyt lapseni pph:lle 3 tunniksi, niin siitä suuri osa olisi ollut vapaata leikkiä sisällä ja ulkona, mahdollisesti jopa päivälepo jos kyse olisi iltapäivästä.

Ja sama juttu olisi kyllä myös päiväkodissa, vaikka siellä toimintatuokioita onkin.

Joten jos haluaa että lapsi saa niitä kodin ulkopuolisia VIRIKKEITÄ niin minusta kerho on virikkeellisempää toimintaa kuin päivähoito.

Sen lisäksi nämä kerhot on nimenomaan tarkoitettu kotona hoidettaville lapsille, kun taas päivähoito on tarkoitettu työsskäyvien ja opiskelevien vanhempien lapsille.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat