onko sinulla yhteinen tili miehen kanssa

Vierailija

vai molemmilla omat tilit, rahat ja menot?

kumpi tienaa enemmän?

tuleeko sanomista rahan käytöstä?

me suunnitellaan yhteistä tiliä. tuloja suurinpiirtein yhtä palljon

raha-asiat on riidan aihe number one. toivotaan että tämä vähenäis riitoja, molemmat perillä varmasti raha-asioista, jos tili yhteinen.

Kommentit (13)

Vierailija

Maksamme omilta tileiltämme suurinpiirtein omat menomme, mies tosin maksaa nyt enemmän (mm. asuntolainan) koska hänellä paremmin nyt rahaa. Mutta jos olen ihan pa niin voin ihan pyytämättä siirtää miehen tililtä rahaa omalleni. Mies on jopa komentanut minua näin tekemään ja sanonut, ettei tarvitse edes kysyä, vaan hänen rahansa ovat minun:-). On myös sanonut, että varmasti tulee aikoja kun minä puolestaan " elätän" häntä.

Tämä järjestelmä on syntynyt sen jälkeen kun saimme yhteisiä lapsia. Ei silloin voi enää pitää mitään " minun ja sinun" rahoja!

Vierailija

mies tienaa huomattavasti enemmän, mä kun oon hoitovapaalla. mutta on sillä sitten huomattavasti isommat menotkin, joten ei sillä enempää rahaa ole kuitenkaan. eipä paljoa tuu sanomista rahan käytöstä, kun ei oo sitä rahaa mitä käyttää.

Vierailija

Minä olen kotiäiti ja tällä hetkellä tuloni ovat vain lapsilisät. Kaikki rahat menevät tälle yhdelle tilille, josta sitten kustannetaan kaikki. Kumpikin käyttää tiliä samalla tavalla; ensin maksetaan laskut ja ruoka, lapsilisistä osa laitetaan lasten tileille. Loput rahat käytetään siihen mitä milloinkin tarvitaan ja aina jää vähän säästöönkin. Säästöt käytetään sitten johonkin yhdessä päätettyyn isompaan hankintaan tai lomamatkaan. Mieheni tienaa melko hyvin, eikä rahasta ole koskaan ollut riitaa.

Vierailija

mielestäni systeemimme toimii hyvin, sopii meille!

Eli yhteinen tili: siltä hoidetaan asuntolaina, laskut, lasten menot, matkat, kotimenot, lehdet jne yhteiset kulut. sinne tulee myös lapsilisät.

Omat tilit, sinne tulee palkat ja sieltä kumpikin siirtää suhteessa omaan palkkaansa sovitun summan yhteiselle tilille (esim meillä mieheni tienaa noin 3 kertaa enemmän kuin minä ja laittaa myös kolminkertaisen summan yhteiselle tilillemme). Loput rahat ovat omia, eli omat vaatteet ja omat huvittelut tms. maksetaan sit sieltä. Miehellä omia sijoituksia joita rahoittaa omilla rahoillaan. Minä törsään kulttuuriin, kirjoihin jne. Ei tule sanomista, että taasko sä ostit uusia kirjoja tai taasko piti ostaa uusia osakkeita :)

suosittelen!!

Vierailija

Kummankin palkat (itse olen tällä hetkellä kotihoidontuella) menevät omille tileille. Sieltä siirrämme rahaa yhteiselle tilille, mistä maksamme laskut.

Käytännössä olisi aivan sama vaikka meillä olisi vain yksi yhteinen tili, koska kaikki rahat ovat yhteisiä. Molemmilla on automaattikortti toisen tilille ja siirtelemme rahaa myös netin kautta toisillemme tarpeen mukaan.

Vierailija

Mieheni tienaa enemmän ja hyvin,mutta en minäkään ihan pers´aukinen ole.Ikinä ei ole tullut riitaa rahan käytöstä.Me maksamme laskut yhdessä ja ostamme mitä tarvitaan ja välillä voi vähän hömpötelläkkin.

Vierailija

Vielä saan rahaa omalle tililleni, mutta toisen äitiysloman jälkeen jään kotiin, jolloin mun tulot tippuu. Sen jälkeen lopetetaan yhteydet mun pankkiin, maksetaan sieltä loput lainat pois ja siirrytään yhteiseen tiliin. Ei siitä muuten tuu mitään, että jatkuvasti pitää olla siirtelemässä rahaa tililtä toiselle. Nytkin maksetaan kaikkea jo ihan sekaisin. Mutta kun minulle nyt vielä tulee rahaa, niin on mukava pitää vähän omaa jemmaakin. Rahasta ei oo riitaa tullut, eikä oo näköpiirissä, että tulisikaan. Kaikki on yhteistä, eikä kumpikaan oo mikään tuhlarityyppi.

Vierailija

ukko tienää n. 2½ kertaa sen kuin minä, eli ei tuu sanomista rahan käytöstä, velat pannaan puoliksi (että omaisuuskin on sitten yhteinen). Loput kumpikin työntää minne tykkää... yleensä ruokakauppaan:)

Vierailija

Tienaan tällä hetkellä enemmän kuin mieheni (hän on työttömänä) mutta tilanne on ollut aivan päinvastainenkin. Mitään riitoja ei ole raha-asioista ollut, yhteisistä rahoista yhteiset menot. Henkilökohtaisista isommista hankinnoista keskustelemme etukäteen, pienistä emme.

Vierailija

Yhteiseltä maksetaan ruokaostokset ja laskut ja omalle tilille jääville rahoille molemmat saa tehdä mitä haluaa. Molemmat siis siirtävät tilipäivänä ennalta sovitun summan yhteiselle. Tosin nyt kun minä olen hoitovapaalla niin mies täyttää yhteistä tiliä yksin.

Meille tämä järjestely sopii loistavasti, yhteiset menot tulevat hoidettua ja sinne jää säästöönkin vähän, lisäksi molemmilla on omia rahoja millä voi ostella mitä tahtoo. Mies ei välttämättä ymmärtäisi minun merkkilaukkujani, enkä minä puolestaan kalliita tietokoneen- tai moottoripyörän osia. Mutta näin ei tarvitse miettiä mihin ne yhteiset rahat häviävät :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat