Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ole olemassakaan mitään akateemista lapsettomuutta.

Vierailija

Täällä jokunen viikko sitten pyöri keskustelu akateemisesta lapsettomuudesta. Minä ketjussa kyselin, että onko sellaista ilmiötä olemassakaan. Kukaan ei kertonut edes lukeneensa siitä, asiasta vain keskusteltiin.

No, nyt siitä oli juuri eilisessä lehdessä tutkimus: Korkeasti koulutetut naiset saavat yhtä paljon lapsia kuin muutkin. Tämä koski Pohjoismaita. Koulutuksen hankkiminen ei vaikuttanut lasten lukumäärään, ja selityksenä tälle nähtiin Pohjoismaiden perhepolitiikka, joka mahdollistaa perheen ja uran yhteensovittamisen.

Enää ei siis tarvitse puhua akateemisesta lapsettomuudesta, koska sitä ei ole!

Kommentit (5)

Vierailija

oltiin sitä vastoin huolissaan suuresta joukosta kouluttamattomia naisia, jotka ovat lapsettomia. Ei siinä selvitetty, mikä huolenaihe se on, mutta ilmeisesti nämä yksilöt ovat yhteiskunnalle hyödyttömiä, jos eivät tarjoa koulutettua työpanosta, eivätkä sitten edes lisäänny. Vähän karua.

Vierailija

minun lapsilukuni jää yhteen vaikka olisin halunnut kahta ellei ikä olisi esteenä. Iän on tuonut juuri se opiskelu ja uran vakiinnuttaminen. Minulla on useita ystäviä joilla sama ongelma, lapsia on vähemmän kuin haluaisi, ehkä ei saa ollenkaan koska on mennyt liian myöhäiseksi.

En tiedä mitä se tutkimus mittaa, olisi mielenkiintoista tutkia moniko olisi hankkinut enemmän ilman tätä ns. akateemista lapsettomuutta.

Uusimmat

Suosituimmat