Jos tiedän melko varmasti opintojeni ja lukemani perusteella

Vierailija

mikä eräällä hoitolapsellani on, mitä minun teidän mielestänne pitäisi tehdä? En ole lääkäri vaan erityisopettaja. Tunnen lapsen monen vuoden ajalta, siis todella hyvin. Tajuttuani lapsen sopivan täysin (kaikki piirteet löytyvät, olen lukenut paljon myös siitä, mitä piirteiden ilmeneminen käytännössä tarkoittaa) erääseen diagnoosiin olen lukenut ja opiskellut siitä hyvin paljon reilun vuoden ajan. Tapaus on mielestäni päivänselvä, mitä enemmän lasta seuraan.

Vanhemmat ovat pulassa lapsen kanssa, kukaan lääkäreistä ym ei osaa tai halua keksiä lapselle diagnoosia.

Minun ei kuulu eikä saa tehdä diagnooseja lapselle mutta on tuskallista kun mielestään tietää mikä lapsella on mutta sitä ei voi sanoa kenellekään.

Itse aloin ottaa asiasta selvää ymmärtääkseni paremmin, mikä lapsella on ja miten häntä voisi auttaa. Olen sen jälkeen jaksanut työskennellä paremmin tämän lapsen kanssa.

Diagnoosi on sellainen ettei sitä kukaan vanhempi halua lapselleen :/ .

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

mitä ihmettä ap kuvittelee voittavansa sillä että menee sanomaan vanhemmille että heidän lapsella on narsistinen persoonallisuus häiriö?

mitä siitä olisi hyötyä?

eikös narsistit pysty elämään ihan normaalin elämän?

Vierailija

Siis tietysti et voi määrätä lapsen hoidosta, jos et ole siihen pätevä. Mutta miksi et voisi puhua vanhempien kanssa ajatuksistasi? Aiheuttaisiko se lisää haittaa?

Vierailija

edelleen sitä mieltä että ap voi pitää suunsa kiinni ja olla nolaamatta itseään.

lapsi ei osaa eläytyä toisen asemaan?

hän ei kykene kiintymään/rakastamaan?

Vierailija

Mietin silloin ettei tuollaisia lapsia oikeasti ole mutta sen viestisi jälkeen olen alkanut kiinnostua aiheesta ja löytänyt mm. netistä ulkomaisia keskustelupalstoja tuollaisten alsten vanhemmille. Aika kamalaa tosiaan.. pienetkin tekevät jo kauheita tekoja.

Vierailija

Tunteeko joku leikki-ikäisen lapsen, JOLLA EI OLISI NARSISTISTA LUONTEENPIIRRETTÄ? (lainaus)

Varmasti niitä esiintyy kaikilla aika-ajoin mutta Ap:n selvityksestä sain käsityksen että oireita pitää olla ko. lapsella ongelmaksi asti koska on kuitenkin tiedostettu että lapsessa jotain häikkää on kun on psykiatreilla ja muilla käytetty.

Vierailija

minulla on ollut kädessäni lastenpsykiatrilta tullut lausunto, jossa asia sanotaan suoraan, diagnoosinumeron kera. Lapsen diagnoosi todellakin on tuo.

Vierailija

Suomi on kuitenkin niin pieni maa, että ihmettelen jos kukaan muu lapsen tunteva ei lue tätä keskustelua. Siitä ei AP:lle hyvää seuraa vaikka täällä nimettömänä asiasta kirjoittaakin.

Joskus muinoin Steiner-päiväkodin työntekijä avautui tällä palstalla, tuli tunnistetuksi, ja siitä seurasi hänelle potkut.

Mukava kuitenkin kuulla, että on näin asiaan perehtyneitä työntekijöitä kuin AP.

Vierailija

Psykopaattiset/ narsistiset piirteet ovat ammattikirjallisuuden mukaan nähtävissä jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

Kylläpä tämä asia jakoi mielipiteet- osan mielestä asia ei kuulu minulle millään tavalla eikä minun missään nimessä pitäisi puhua asiasta vanhemmille tai muille eikä edes etsiä tietoa lapsen ongelmista (niitä on, pahimmasta päästä mainitakseni aikuisten ja lasten pureminen jos toinen ehtii vaikka jonoon ennen häntä, kaverin koiran potkiminen, karkailu sekä kotoa että päiväkodista, toisen eskarilaisen vahingoittaminen saksilla...), antaa vain olla. Osan mielestä taas asia pitäisi ottaa puheeksi. No, katselen vielä kuten tähänkin asti, teen parhaani tuon lapsen eteen ja etenkin koetan pitää muut lapset suojassa häneltä.

Kiitos vastauksistanne.

ap

Vierailija

Vaan kun ei ole. Persoonallisuushäiriötä ei diagnosoida edes teini-ikäiselle. Se on koko persoonallisuuteen vaikuttava häiriötila eikä sitä voi todeta lapsella, jonka persoonallisuudesta ei voi olla selvillä.

Monenlainen empatiakyvyttömyys ja tunne-elämän häiriötila voi lapsellakin olla, mutta ei narsistista persoonallisuushäiriötä, sillä se on aikuisten diagnoosi.

Narsistina ei synnytä, vaan häiriö kehittyy lapsen varhaisina vuosina kokeman (huonon) kohtelun myötä. Kuusivuotiasta narsistia ei ole, hän ei ole vielä ehtinyt kehittyä siihen asti.

Tuollaisia lapsia on olemassa, mutta diagnoosi ei ole silloin persoonallisuushäiriö.

Vierailija

jos olisin kirjoittanut tänne narsistinen persoonallisuushäiriö / narsistinen luonnehäiriö niin luultavasti kovin moni ei olisi aluksi tajunnut, mitä tarkoitan. Vanhemmat taas olisivat ottaneet asiasta heti selvää ja tajunneet, millä toisella nimellä asiaa kutsutaan.

Olen erityisopettaja päiväkodissa esikouluryhmäsä, siksi hoitolapset.

Ja olen vuosien varrella keskustellut uesaan otteeseen myös lasta hoitavien lääkärien ja psykologien kanssa mutta tuota epäilyä tuntuu niin vaikealta ottaa puheeksi.. jotain kautta se kulkeutuu kuitenkin vanhempien tietoon että minä olen sitä epäillyt. ADHDt, dysfasiat ym on niiin paljon helpompi ottaa puheeksi. Jopa masennus ja tunne-elämän pulmat.

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat