Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loppukierron tiputteluvuoto

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kertokaahan viisaammat, mistä johtuu loppukierron tiputteluvuoto. Ovistestit näyttänyt parissa edellisessä kierrossa plussaa kp18 ja tästä kymmenen päivää myöhemmin on alkanut tiputtelu joka kestää päivän-pari ennen kuin menkat alkaa täydellä teholla. Tämä tiputtelu on mulle aika uutta, sitä on ollut nyt muutamassa kierrossa viimeise puolen vuoden aikaan. Eka kuukausi clomeja takana ja tiputtelu oli tällä kertaa tavallista runsaampaa. Voiko johtua siitä, että keltarauhanen ei toimi kunnolla? Ja mistä se puolestaan johtuu? Mitä sille voidaan tehdä?

Kommentit (2)

Vierailija

Minulla oli juuri samanlaista oiretta. Meitä hoitanut Felicitaksen lääkäri kertoi, että yleisesti tiputtelu johtuu joko keltarauhashormonin alhaisuudesta tai sitten syynä voi olla endometrioosi. Mullakin luteaalivaihe oli 10 päivää, jonka jälkeen alkoi tiputtelu. Sitä kesti 4-6 päivää ennen menkkojen alkua. Sitten oli menkat 6 pv. Tuntui että vuodan koko ajan. :-(

Minullakin tiputtelu alkoi eka kertaa elämässäni vasta syksyllä 2004. Sitä ennen ei ollut ikinä ollut moista oiretta. Mulla kokeiltiin clomeja+lugeja 4 kiertoa ja luget pitivätkin tiputtelun aisoissa. Lugesteron-lääkehän on keltarauhashormonia, eli se pitää keltarauhashormonin tason korkealla. Clomit auttavat myös samassa asiassa: ne vahvistavat kehittyvää munarakkulaa ja ovulaatiota, ja munarakkulasta loppukierrossa kehittyvä keltarauhanen on myös " vahvempi" .

Mulla muuten otettiin luomukierroissa noita 7. päivän oviksen jälkeisiä keltarauhas(=progesteroni)arvojakin, ja ne oli aina normaalit. Plussaa ei clomeista ja lugeista huolimatta tullut testiin. Sitten kävin laparoskopiassa, jossa multa löydettiin ja poistettiin vähän endometrioosia. Olin toka kierrosta raskaana laparoskopian jälkeen ilman mitään hormoneja. Enpä tiedä oliko keskenmenoihin ja lapsettomuuteemme syynä keltarauhashormoniarvot vaiko endo, epäilisin itse jälkimmäistä.

Endometrioosiin liittyvät usein myös ankarat kuukautiskivut, ulostuskipuja, tärinä- ja yhdyntäkipua jne. Kyseessä on tosi yleinen vitsaus, jopa joka viides nainen kärsii siitä, usein tietämättään. Endohan voi olla oireetonkin.

Lue lisää endometrioosista täältä:

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/

Toivottavasti asia selviää.

Vierailija

... oikein osaa vastata, mistä tuo tiputtelu oikein johtuu... mullakin on ollut sitä jo useamman vuoden... joskus joku väitti, että rypsiöljyn käyttämisellä (tai kalaöljyn) sai tiputtelun loppumaan... Lääkäritkään ei tunnu välittävän tiputteluista...

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla loppuvuodesta olevaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Uusimmat

Suosituimmat