Kuinka pitkään olette käyttäneet rintakumia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulla on sellaiset rinnanpäät, että niistä on todella vaikea vauvan saada kiinni. Esikoisen kanssa käytin rintakumia n. kuukauden ja sen jälkeen todella ahkeran harjoituksen jälkeen alkoi vauva saamaan rinnasta ruokaa ilman kumia. Nyt tän toisen kanssa oon kuitenkin miettinyt, että jos rintakumin käytöstä ei ole mitään haittaa, niin jaksanko edes aloittaa taistelua siitä luopumiseksi. Onko teillä muilla kokemusta samanlaisesta tilanteesta? Miten pitkään olette käyttäneet rintakumia ja mistä syystä? Entä onko siitä todistettavasti olemassa jotain haittaa? Pakkauslaatikossa kun kehotetaan käyttämään tuotetta vain väliaikaisesti...

Kommentit (8)

Vierailija

Eli imetin rintakumin kanssa ekat 9 viikkoa, sitten vaan ihan uteliaisuuttani kokeilin yksi aamu, että menisikö jo ilman, ja niinpä vaavi puolitokkurassa sai kuin saikin kunnon otteen ja sen koomin en ole rintakumia käyttänyt. (Ei kannata kokeilla imetyskerran keskellä, sillä silloin rinta on liukas, eikä vauva saa siitä otetta.) Mua stressasi se, että niitä piti olla aina käden ulottuvilla ja asetella paikoilleen, se esti sellaisen spontaanin " tissi suuhun" imetyksen. Ja julkisilla paikoilla oli hankalaa, kun vauva helposti huitaisi kädellä kumin ties minne, ja taas sitä piti asetella vaikeasti piilossa uteliailta katseilta. Rintakumin kanssa vauveli söi 20-30 min, mutta ilman sitä syöttö lyheni 5-10 min, joka oli ihanaa, varsinkin yöllä.

Muuten, mulle terveydenhoitaja sanoi, että ei kannata eikä tarvitse keittää rintakumeja, sillä se kumi on niin haurasta, että kärsii siitä. Pesu hajusteettomalla pesuaineella riittää.

Vierailija

sen jälkeen rinnanpäät olivat muotoutuneet niin, että vauva sai hyvän imuotteen. Varmaan imuotekin oli kehittynyt, joka auttoi pääsemään rintakumeista eroon.

Mutta älä suotta stressaa, käytät rintakumia niin kauan kuin on tarve, vaikka sitten koko imetyksesi ajan!

Vierailija

Lapsi nyt kolme ja puol kuukautta ja nyt oon hiljalleen jättämässä pois.

Yöllä syötän edelleen kumeilla, mut päivisin poika alkanut syödä ilman kumia sen enempi mukisematta.

Taitaa vaan rinnoista tulla suuremalla volyymilla maitoa kun vähän väliä meinaa mennä henkeen ja pitää pysähtyä yskimään.. annan nyt vähän aikaa kokeilla tottuuko imemään ilman, jos yskiminen jatkuu ni palaan takaisin rintakumien käyttöön.

ei niistä mitään muuta haittaa ole ku tiskaaminen ja keittäminen - laiskottaa! =)

Vierailija

kunnes se vaan yhtäkkiä jäi pois, varmaankin kokeilin, että kelpaako ilman ja kelpasi. Onhan niiden pesussa ja mukana pitämisessä oma vaivansa, mutta kannattaa tehdä juuri niin kuin itsestä tuntuu, eikä takertua hyvää tarkoittaviin ohjeisiin.

Käsittääkseni ohje on siksi, että rintakumin ei katsota antavan rinnalle riittävää ärsykettä maidon herumiselle, mutta jos kerran maito riittää niin eihän tuo ole ongelma. Toiset käyttävät kumia koko imetysajan.

Vierailija

Poika nyt 2 kk ja käytän kumeja aina kotona, liikkuessa annan yleensä suoraan rintaa. Alunperin kumit tulivat käyttöön matalien rinnanpäiden vuoksi, yritin eroon, mutta vauvan imeminen aika nopeasti kipeytti nännit uudelleen. Nyt yritän ottaa iisisti ja käyttää kumeja aina kun mahdollista, vaikka tosiaan pesurumba on aika kypsää...

Pääasia on, että näin imetys onnistuu ja maitoa on riittänyt, kumit ovat myös auttaneet maidon suihkuamiseen & vauvan tikahtumisongelmiin! :-) Toive silti olisi jossain vaiheessa luopua kumeista, lähinnä siksi, että se olisi helpompaa.

Vierailija

Meillä sama juttu kuin ed. kirjoittajalla eli vauva 7 kk ja kumit yhä käytössä. Ei ole ollut ongelmia käytössä. Aloin käyttää kun vauva ei suistunut imemään rintaa 1 kk iässä enää, mutta rintakumilla sain houkuteltua jatkamaan. En sitten tiedä onko vika minun rinnoissa vai missä... Mutta imetys onnistuu ja nyt ihan tällä viikolla on vaikuttanut, että rintakumien käyttö alkaa olla aika satunnaista - jokohan kohta menee ilmankin :) Tsemppiä - kyllä se siitä!

Vierailija

Mulla on ollut rintakumit käytössä vauvan syntymästä saakka. Käytän niitä edelleen ja poika nyt 7kk vanha. Poika ei vaan muuten saa mitään otetta, koska rinnanpää on niin matala. Ei meillä ole ollut mitään haittaa, vaikka ollaan käytetty 7kk:n ajan ja jatkossakin käytetään siihen asti, kun imetän. Itse keitän rintakumeja todella todella harvoin, pesu astianpesuaineella ja kuumalla vedellä riittää.

Vierailija

Ihanaa että muutkin painii tämän " ongelman" kanssa! Esikoisellani, joka syntyi ennenaikaisena eikä osannut imeä, käytin tosiaan tuon 4 kk ja sitten hän suostui ottamaan ilman. Minulla on myös matalahkot rinnanpäät. Nyt imetän 4-viikkoista tomeraa poikaa, joka kyllä aluksi söi ilmankin kumia. Mutta rintani olivat niin järkyttävän kipeät jatkuvasta imemisestä, että turvauduin kumeihin, ja niinhän siinä kävi että vauveli heti tottui niihin. Nyt raivoaa kuin eläin jos yritän tarjota paljasta rintaa.

Oishan se kiva, ettei tarvitsisi sörssätä niiden kumien kanssa, mutta minusta se on kuitenkin aika pieni hinta muutoin todella hienosti sujuvasta imetyksestä. Itse olen hankkinut 4 kumia, ettei tarvitse esim. yöllä käydä yhtä mittaa pesemässä niitä. Kerran päivässä kaadan puhtaiden kumien päälle kiehuvaa vettä, en varsinaisesti steriloi. Poika imee niin rajulla otteella, että rinta tyhjenee 5-10 minuutissa kuminkin kanssa. Ja kun vauva päästää otteen irti useaan kertaan imemisen aikana, on uudelleen tarttuminen kumin kanssa helppoa.

Tunnen silti pientä syyllisyyttä kumien käytöstä (miksiköhän?), ja aion yrittää luopua niistä vähitellen... saa nähdä jääkö aikomukseksi! www.imetys.fi -sivustossa oli joitakin vinkkejä rintakumin käytöstä luopumisesta.

(Mieheni suhtautuu asiaan coolisti ja nauraa, että kyllä hän itse paljon mieluummin harrastaisi seksiä kondomin kanssa kuin ei seksiä ollenkaan :)

Onnistunutta imetystä kaikille, kumilla tai ilman!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat