Uusi aloitus neekeri-sanasta, ettei aviomies-ketju karkaa aiheestaan

Vierailija

Eli, jos neekeri-sanaa käyttää aivan neutraalisti, niin mitä vikaa siinä silloin on? Yhä edelleenkin sanon sitä, että jos jokainen meistä alkaa käyttää neekeri-sanaa täysin tavallisena sanana, halventavuus katoaa muutaman vuoden sisällä. Ehkä jopa aiemminkin.

Terveisin neekeritytön adoptoimisesta haaveileva

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Nehän on neekereitä! Kohta ei saa sanoa varmaan mustat, niin milläs erottelet lehtijutussa esim. raiskaajan ihonvärin. " Etnisen taustan omaava mies raiskasi" , " mies jonka kasvoja ei nähnyt hämärässä kuten suomalaissyntyisen kasvot olisi nähnyt" tms.

Vierailija

miten jollekkin voi olla vaikeaa käsittää neekeri-sanan loukkaavuus. Miettikää Amerikan historiaa, miten tummaihoisia on siellä kohdeltu ihan 60-luvulle saakka, vielä sen jälkeenkin. Miettikää Etelä-Afrikan historiaa ja rotuerottelua. Minun päässäni ei ole mitään epäselvyyttä siitä, etteikö neekeri-sana olisi halventava.

Eräskin puhelinmyyjä Gigantissa kauppasi minulle halvempaa, neekeri-mallin kännykkää (tein myyjästä valiltuksen).

Minä olen ollut 1-luokalla vuonna 1981. Jo silloin meidän ope valisti meitä, että ei saa sanoa neekeri, vaan tummaihoinen. Tämä sana on pysynyt sanavarastossani siitä saakka.

Vierailija

Mutta sitten yhtäkkiä jotkut alkoivat pitää sitä rasistisena ja loukkaavana. Itse olen aina ihmetellyt sitä, ja yhä edelleenkin kyllä puhun neekereistä.

Vierailija

Minä en keksi muuta kuin vanhojen käyttöön ottamisen. Siis sanathan eivät maailmasta lopu, mutta tummaihoista kuvaavat neutraalit sanat alkavat jo loppua. Kohta musta ja tummaihoinenkin ovat loukkaavia, oireita olen jo havainnut... :(

ap

Vierailija

" Neekeri pesee kasvojaan muttei valkene ollenkaan" .

Ei se siihen aikaan ollut mikään loukkaava sana, en ymmärrä miksi muuttunut sellaiseksi.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Jos syrjinnän haluaa poistaa, niin pitää yrittää vaikuttaa syihin eikä oireisiin.

**** Miksi ei myös näihin halventaviin sanoihin puuttuminen ole oikeanlaista puuttumista? Minusta kaikenlainen " hiljainen hyväksyminen" on sama kuin syrjimisen hyväksyminen.

Sinänsä on huvittavaa, että täällä moni perustelee tuon neekeri sanan hyväksyttäväksi; jos se kerran on niin " harmiton" sana, niin miksei voisi sitten vaan ajatella, mitä pahaa mieltä se tuottaa ihmisille, joita sillä nimityksellä kutsuu, ja koittaa olla inhimillinen, ei se varmaan niin hirveän vaikeaa voi olla. Ei kai kukaan tuota sanaa niin suunnattomasti rakasta, että sitä on PAKKO saada käyttää.

Vierailija

ja siellä todellakin lukee neekeri-sanan perässä vain suluissa, että joidenkin mielestä halventava. Eli siis tosiaan vain joidenkin mielestä. Se siis on täysin kelvollinen suomen kielen sana.

Jäin miettimään myös sitä, että miten suomen kielen sana voi liittyä jotenkin Etelä-Afrikan rotusortohistoriaan. Neekeri kun tarkoittaa aivan samaa kuin negro, joka ei käsittääkseni ole loukkaava. Nekru on se loukkaava ja halventava versio.

ap

Vierailija

Joku tuolla heitti, että miten sitten ilmoitettaisiin raiskaajan olleen tietyn rodun edustaja jos rotusanoja ei saa käyttää. No miksi pitäisi? Jos tekijää haetaan vielä, annetaanhan yleensäkin kuvaus (nuorehko, normaalivartaloinen mies, vaalea tukka, vaalea iho...). Jos tekijä on jo saatu kiinni, mitä hiton väliä?!?

Huom: eihän uhreistakaan puhuta näin: " Mies raiskasi Kaisaniemen puistossa pissiksen" .

Ja onko teistä pikkuinen sävyero seuraavissa: " Mies raiskasi naisen" , " mies raiskasi neekerinaisen" , " neekerimies raiskasi naisen" ja " neekerimies raiskasi neekerinaisen" ?

Vierailija

myös valkoisista käytettiin sanaa kaffir merkityksessä huono jne.

Neekerillä ja Etelä-Afrikalla ei ole mitään tekemistä toisensa kanssa.

Mitä mieltä sitten olette siitä että esim. espanjan kielessä on sana negro ihan yleisessä käytössä kun negro sattuu tarkoittamaan mustaa. Siitähän se sana on alunperin tullut englanninkieleenkin merkityksellä negro on musta. Nigger on nekru eli halveksiva sana. Neekeriä voi aivan hyvin käyttää. Se tarkoittaa mustaa ei mitään muuta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat