Onko työpaikalle pakko ilmoittaa miehen " bonusisyysvapaasta"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

eli siitä isyysloman pidennyksestä jonka saa ä-loman päätteeksi?

Mieshän saa siis pitäessään ne 2 vikaa viikkoa vanh.lomasta sen 2 viikkoa bonusisyysvapaata, tai miksi sitä nyt kutsutaankin. Pitääkö tästä ilmoittaa työpaikalle, kun itse kuitenkin jään suoraan hoitovapaalle ä-lomani jälkeen? Tähän astisen ilmoituks mukaan siis minä pidän vanh.lomasta koko osuuden, mutta nythän tämän myötä mies pitääkin ne 2 vikaa viikkoa siitä - voiko jättää ilmoittamatta töihin vai meneekö tieto tästä KELAlta työpaikalle automaattisestti kuitenkin?

Palkkaa ei tietenkään tule, eikä siiltä miehen vanh.rahaosuudelta kuin se pieni raha, mutta siis onko " laillista" olla sitten vaan ilman palkkaa ja ilman (ä-rahaa) tuo aika? Se virallinen tie on kai olla " töissä" ne viikot ja pitää lomia, mutta haluaisin säästää lomani myöhemmäksi.

Onko tälläinen ok?

Kommentit (11)

Vierailija

bonusisyyslomaa Ruotsissa kylläkin oli. Ellei tiedotuksen häirintä ole sitten estänyt minuakin havaitsemasta mahdollista muutosta vanhempainetuuksiin liittyvässä lainsäädännössä.

Ruotsissa ilmeisesti pyrittiin lisäämään miesten osallistumista lastenhoitoon lasten vaikeiden ruoka-aineallergioiden vaikeuttaessa vauvojen hoitoa. Koska vauvaiän vaikeisiin sairauksiin liityy usein käyttäytymistä ratkaisevasti muuttava kommunikaatiohäiriö, jonka syytä ei vielä 90-luvulla tunnettu, nähtiin miesten osallistuminen lastenhoitoon välttämättömäksi lasten käyttäytymisongelmien poistamiseksi.Tilannetta pahnensi entisestään myöskin se, että osalla ruotsalaisista naisista oli jo tuolloin itsellään kommunkaatiohäiriö, mikä tietenkin vaikeutti heidän äitiyttään suuresti.

Vanhemmuuteen liittyvistä lomista ilmoitetaan aina työnantajalle.

Vierailija

mies piti vanhempain vapaata viimeisen kuukauden pätkän ja minä en saanut mitään. sen jälkeen alkoi normaalisti kotihoidontuki.

Eli ei ollut jatkobonuksilla vaan ihan rehellisellä vanhempainlomalla ja minun kotihoidontuki alkoi ihan normaalisti (joka on hesassa isompi kuin minimiäitiysraha)

Näin meillä koska itse ollin minimi äitiysrahalla ja isäntä oli kesälomallaan ja sai lisäksi vanhempainrahan joka oli paljon suurempi kuin minimini

Eli kesälomallaankin voi olla vanhempainlomalla ja siis saada molempia etuuksia yhtäaikaa (toinen vanhemmista) Näistä ei kaikki kelan hlö kerro eikä tiedä mutta ihan äitiysrahakäsittelijän pitäisi se osata kertoa.

Vierailija

isyysrahaa. Saimme KELAsta jo päätöksenkin jossa nimennomaan oli eritelty 2 viikkoa: vanhempainraha ja 2 viikkoa: isyysraha. Siinä käsityksessä olen kyllä ollut että tuon isyysrahakauden aikana minä saisin kotihoidontukea ja olen jotenkin esikoisen ajalta tämän muistavinani myös - 100% varma en tietenkään muististani ole...

Minni79:

Lainaus:

Eli, tuosta piti vielä kirjottaa, että jos mies pitää vanhempainloman 2 vikaa viikkoa, niin ne ovat siis VANHEMPAINLOMAA ja sen lisäksi tulee 2 bonusvapaaviikkoa, mikä myöskin VANHEMPAINLOMAA. Vasta näiden 4 vkon jälkeen alkaa hoitovapaa, mitä voi pitää äiti tai isä. eli hoitovapaata tuo miehen pitämä aika ei ole, vaan vanhempainlomaa. :) Siltä ajalta isä saa vanhempainrahaa, mikä lasketaan tuloista kuten äitiysrahakin, hoitovapaalta sitten tulee vähän eritavoin laskettua rahaa, eil hoitoraha (vajaa 300 euroa) + hoitolisä (riippuen puolison tuloista, max muistaakseni 160 euroa) + mahdollinen kuntalisä.

Minni vielä

Vierailija

Työnantajalle PITÄÄ ilmoittaa, sillä vanhempainloma kerryttää vuosilomaa ja hoitovapaa ei. Eli työnantajaan päin sinun pitää anoa hoitovapaata siitä alkaen, kun oma vanhempainvapaaosasi päättyy (tai pitää kertynyt kesälomasi, mikä sit puolestaan taas kerryttää uutta lomaasi). Kelan korvaukset alkaa osallesi juosta vasta sitten, kun miehesi palaa bonusvapailta töihin. ELi kaksi ei voi saa yhtä aikaa kelalta korvausta.

Vierailija

sekä bonusvapaan 2 vkoa. Ja hoitovapaa alkaa vasta bonusviikkojen jälkeen! eli jos isä nuo 4 vkoa lomaa pitää ja saa kelasta silloin vanhempainrahaa, ei äiti tuolta 4 vkolta saa kelasta mitään. Vasta isän vapaiden päätyttyä. Itselläni tuli pitkä tauko kelan rahojen kanssa, sain vikan äitiysrahan syyskuun puolivälin tienoilla ja eka hoitoraha tulee 31.10. Joten minun oli pakko ottaa kesälomapalkka tuohon miehen loman ajalle, muuten ei oltaisi selvitty taloudellisesti. En nyt ihan ole varma, mitä juttua hait kysymykselläsi, mutta siis jos et meinaa pitää lomiasi miehen vapaan aikana, tuskin tarvitsee töihinkään ilmoitella mittään. Mutta tosiaan 4 viikkoa menee sitten ilman tuloja kelasta + ne viikot mitkä ovat ennen seuraavaa kuun vikaa päivää (kotihoidontuki maksetaan aina kuun vika pvä).

Minni

Vierailija

Moikka,

Meillä oli sama juttu kesällä. En ilmottanut töihin mitään, kesälomani alkoi sitten bonusisyysvapaan jälkeen. Olin sopinut alkamispäivän jo aikaisemmin. Mun käsittääkseni ei tarvitse ilmottaa, muutakun tietenkin se, milloin pidät lomasi, että tietävät maksaa ne.

Vierailija

MoulinRouge:

Lainaus:

Ilmeisesti siis äiti saa jo hoitorahaa, kun isä on sillä vikalla 2-viikoisella (eli isyyslomaosuudella), onko näin, tietääkö joku? Silloinhan olen sitten jo hoitovapaalla samaanaikaan kun mies pitää vikaa kaksiviikkoistaan isyyslomasta, mutta ekan kaksiviikkoisen aikana en ole oikein " missään" kun isälle lasketaan siitä se hoitovapaaosuus...

Eli, tuosta piti vielä kirjottaa, että jos mies pitää vanhempainloman 2 vikaa viikkoa, niin ne ovat siis VANHEMPAINLOMAA ja sen lisäksi tulee 2 bonusvapaaviikkoa, mikä myöskin VANHEMPAINLOMAA. Vasta näiden 4 vkon jälkeen alkaa hoitovapaa, mitä voi pitää äiti tai isä. eli hoitovapaata tuo miehen pitämä aika ei ole, vaan vanhempainlomaa. :) Siltä ajalta isä saa vanhempainrahaa, mikä lasketaan tuloista kuten äitiysrahakin, hoitovapaalta sitten tulee vähän eritavoin laskettua rahaa, eil hoitoraha (vajaa 300 euroa) + hoitolisä (riippuen puolison tuloista, max muistaakseni 160 euroa) + mahdollinen kuntalisä.

Minni vielä

Vierailija

Eli: kun nyt olen ilmoittanut töihin että olen ä-lomalla ja jatkan sitten suoraan hoitovapaalle, niin onko välttämätöntä ilmoittaa töihin että mies pitää tämän isyysloman (jossa osa vanhempainvapaata) ja näinollen itse olen ilman vanhempainrahaa sen ajan, eli käytännössä " tyhjän päällä" vai pitääkö mennä näennäisesti pariksi viikoksi töihin - eli käytännössä pitämään kertyneitä kesälomia?

Ilmeisesti siis äiti saa jo hoitorahaa, kun isä on sillä vikalla 2-viikoisella (eli isyyslomaosuudella), onko näin, tietääkö joku? Silloinhan olen sitten jo hoitovapaalla samaanaikaan kun mies pitää vikaa kaksiviikkoistaan isyyslomasta, mutta ekan kaksiviikkoisen aikana en ole oikein " missään" kun isälle lasketaan siitä se hoitovapaaosuus...

Monimutkaista =0

Vierailija

Mielestäni asiasta täytyy ilmoittaa työnantajalle, koska lomapäivät kertyvät " äitiysloman" aikana, mutta EI hoitovapaalla. Jos työnantaja luulee, että olet äitiyslomalla, niin silloinhan lomapäivät ja lomarahat kertyvät väärin.

Hurtta

Vierailija

siitä bonusisysvapaasta ei tarvi ilmoittaa työnantajalle, vain siitä,että et pidäkään vanhempianlomaasi loppuun asti vaan jäät lomalle/hoitovapaalle.

Vierailija

Kelan papruissa lukee, että bonusisyysloman ajalta ei makseta hoitorahaa. Suora lainaus oppaasta: " Äidille ei makseta vanhempainpäivärahaa tai kotihoidon tukea ajalta, jolloin isä saa vanhempainrahaa tai isyysrahaa vanhempainrahakauden jälkeen."

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat