TE, joilla ollut raskausdiabetes!!!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mä olin sokerirasituksessa 26 viikolla ja keskimmäinen arvo oli raja-arvo. No asiaan ei puututtu, neuvolasta sanottiin että isompi herkuttelu kannattaa jättää väliin.

Viikolla 31+5 olin sitten äitipolilla puutumisoireiden takia ja silloin ultrassa vauva oli iso, 2300g. Sain ajan uudelleen äitipolille paino kontrolliin ja olin siellä eilen. Viikkoja oli 33+3 ja vauvan painoarvio oli 2800g ja sokereita nyt sitten epäilevät todenteolla. Sain ohjeet diabetes-ruokavalioon ja jonkun diabetes-neuvojan piti sieltä näinä päivinä mulle soitella...

Pelätyin eilen sitten tätä tuomiota ja hain netistä tietoa raskausdiabeteksestä.. No tieto senkun lisää tuskaa...!!!!

Nyt aion olla ruokavalion kanssa tiukkana. Mutta riittääkö se?

Ja entäs vauva syntymän jälkeen? Tarviiko vauva jotain erityis seurantaa? Pelottaa että pieni laitetaan eri osastolle äidin kanssa...

Kertokaa kokemuksianne raskausajasta ja ajasta syntymän jälkeen!!! Miten vauva on voinut, minkä kokoisena syntyi... Miten omat verensokerinne synnytyksen jälkeen..???

Ajatukset pyörii päässä ja vähän kyllä pelottaa, lähinnä vauvan takia...

KIITOS jos joku jaksaa lukea ja vastata!

narnia 33+4

Kommentit (12)

Vierailija

Eihän se tosiaan ole mikään maiilman loppu jos vauva joutuu tehotarkkailuun mutta silti se vähän pelottaa ja huolettaa...

eipä ole kukaan diabetes neuvoja soittanut ainakaa vielä.. mutta katsotaan.. diettiä koitan noudattaa tarkoin, en tiä onko siitä tässä vaiheessa apua mutta ainakin itellä on parempi mieli, kun tekee edes jotain asian eteen. Vaikeeta tätä diettiä on kyllä ihan tarkoin noudattaa, esim mökillä missä ruuanlaitto on hankalaa ja toiset ne vaa grillaa makkaraa ja mässyttää karkkia....

Vierailija

Minulla todettiin raskausdiabetes rv 31 tai 32. Hoidoksi sain 1800 kcal ruokavalion. Lisäksi kävin Jorvissa sokerirasituskokeessa. Raskausdiebeteksen vuoksi jouduin (pääsin) vielä loppuraskaudessa ultratutkimukseenkin vauvan koon määrittämiseksi.

Kaikki oli ihan kunnossa ja raskauteni meni jopa yliaikaiseksi, koska istukka toimi kuten pitikin ja lapsivettä oli riittävästi (jostain nimittäin kuulin, että raskausdiabeetikoiden synnytys käynnistettäisiin laskettuna aikana). Poikani syntyi vihdoin 41+5 ja koko oli ihan normaali 3660g.

Tsemppiä loppuraskauteen, uskon että kaikki menee hyvin!

Taneli

Vierailija

Vauva syntyi viikoilla 42+2 käynnistetyllä synnytyksellä, painoi 4650g, 55 cm pituutta ja arvatenkin ensisynnyttäjälle rankka synnytys.

Sokerirasituksessa yksi arvo oli vähän koholla ja sain ruokavalio-ohjeet, joita kohtalaisen hyvin noudatin. Ultran painoarvio viikkoa ennen synntytystä oli alle 4 kiloa, joten pieleen meni ne arviot tai sitten vauva kasvoi viimeisen viikon aikana 700g:)

Vauva vietiin suoraan synnyttyään keskoskaappiin vauvateholle, mutta se johtui pääasiassa rankasta synnytyksestä (juuttui hartioista kiinni).

Sokerit olivat kyllä myös alhaiset, oli kolme päivää sokeritipassa ja sai letkulla maitoa isot määrät. Neljäntenä päivänä sain vasta vierihoitoon.

Nyt vauva on 7-viikkoinen ja syö paljon ja on oikein ponteva ja terve poika. Alku oli hankalaa, mutta yhteiselo alkoi kuitenkin sujua suht hyvin heti kun vierekkäin päästiin, poika silloin oli heti tissin kimpussa. Nyt mennään tissin ja korvikkeen voimilla eteenpäin:) Alkuun oli vähän hankalaa, kun vauva oli tottunut niin isoihin maitomääriin ja tarjolla olikin yllättäen vain tyhjää tissiä, taspaino löytyi vähitellen.

Kyllä niitä omia syömisiä varmaan kannattaa seurailla, mutta itse kokemuksesta viisastuneena olisin ponnekkaammin vaatinut aikaisempaa käynnistämistä, jos olisin tiennyt todellisen koon, no ehkäpä käynnistykseen olisikin ryhdytty aiemmin, jos lääkäritkin olisivat tienneet todellisen koon. Ja ehdottomasti olisi pitänyt lantio kuvata, kun vatsa oli mulla ihan valtava, sf-mitta 39 parhaimmillaan.

Hyvää hoitoa ne vauvelit siellä lastenosastolla saa ja ei se tosiaan ole " maailmanloppu" , jos vauva onkin alkuun siellä seurannassa. Ei se toki kivaakaan ole, mutta vauvan parhaaksi.

onnellista loppuodotusta sinulle!

molli

Vierailija

Raskausdiabetes-epäily tuli Brunon-ultrassa rv 25, kun Brunon mielestä lapsivettä oli paljon. Menin sokerirasitukseen, ja keskimmäinen arvo oli koholla. Sain ruokavalio-ohjeet, joita noudatin tunnontarkasti. Olen 165,5 cm pitkä ja synnyttämään mennessäni painoin 68 kg.

Synnytin 40+2 pojan, joka painoi 4070 g. Synnytys meni sutjakasti eikä vauvalla ollut sokereihin liittyviä ongelmia.

Jänisjussi

Vierailija

raskausdiabetes kummassaki raskaudessa...kontrollissa kävin äitipolilla tiheään ja mulla riitti hoitoon ruokavalio ja guarem ja tietenki sokereita mittasin päivittäin...ekan vauvan kohdalla painoarvio oli nelisen kiloa, mut poika olikin 3170g eli ei yhtään liian iso, vaik papereihin oli laitettu isohko. Tyttö syntyi 2kk sitten painoa oli 2900g eli ei sekään liian iso...Tytöltä mitattiin muutaman kerran veren sokereita, mut ihan ne oli hyvät yks arvo oli alhainen mut sekin johtu siitä ettei olllut ehtiny imeä tissiä enen mittausta....ei ainakaan kummankaan vaavin tarvinu olla eri osastolla...Itse mittailin pari-kolme päivää synnytyksen jälkeen sokereita ja koholla olivat vieläki, mut niin kuulemma ne ruukaakin olla..Puolen vuoden kuluttua synnytyksestä neuvolassa mittaavat sokerit itseltäni...

Vierailija

Mulla oli ekassa ja nyt tokassa raskaudessa molemmissa paastoarvo, eli se eka mittaus raja-arvo.

Ekassa olin rv 35 tarkemmassa tutkimuksessa ja kaikki oli hyvin.

Sillon poika syntyi 3 480 g painosena rv 38+2. Mittasivat pojalta kolmen tunnin välein sokereita ja kun ne oli koko ajan kunnossa niin lakkasivat.

Sairaalassa pyysivät lupaa napanuorasta otettaviin testeihin joilla mittasivat riskin lapsuusajan diabetekseen ja sitä ei löytynyt.

Nyt kakkosesta ei ole ollut myöskään sokerit ollu koholla ja odotellaan tietoa 1. tyypin diabetesriskialttiudesta.

Nyt kakkonen on 3 viikkoa vanha ja jäin taas kiinni paastoarvoistani, neuvola lähetti mut testattavaksi jo aikasemmassa vaiheessa, mutta kaikki on ollu hienosti. Poika syntyi 4 230 g painosena rv 40+2.

Molemmissa raskauksissa olen vaan " koittanu" syödä paremmin. Nyt kakkosesta olin laiskempi liikkumaan ja söin enempi herkkuja. Esikoisesta oli paha loppuun saakka kestävä pahoinvointikin joka verotti painonnousua..

Puoli vuotta synnytyksestä olin ekasta raskaudesta sokereita mittaamassa ja kaikki oli ihan normaalia. Nyt odottelen taas pääsyä kokeisiin.

Vierailija

kaikki menee varmasti oikein hyvin. tietysti pelottaa kun tulee tuommoista huoldittavaa omista ja vauvan sokereista ja koosta, mutta olette hyvässä hoidossa ja seurannassa, joten yritä luottaa siihen ettei ole mitään hätää.

ensinnäkin painoarvioista: arvio on aina arvio. ihmettelen myös sitä,et ton vauvan painon takia sulle on annettu diabetes " diagnoosi" .

itselleni tuli yllättäen raskausdiabetes joka vaati insuliinihoitoa. ruokavalio oli tiukka, sokereita mittasin ja vauvaa seurattiin tarkasti. koko arviot heitti moneen kertaan. rv34 2500g (lapsi suht. iso), rv 36 2500g (hirveä huoli että lapsi ei kasva), rv 37 3kg, rv38 3,5kg - eli ei mitään logiikkaa. raskaus käynnistettiin rv38 tasan, koska " insuliinihoitoisessa diabeteksessä synnytys käynnistetään heti kun lapsen keuhkot ovat kypsät" tyttö syntyi rv38+1 ja painoi 3025g. se siitä jättiläisestä.

ruokavaliosta- olen ihan varma, olkoon se sitten hyvä tai huono, että enää et kyllä juurikaan pysty vauvan kokoon vaikuttamaan vaikka lakkaisit syömästä. kai kasvu voi vähän hidastua, mutta koko on mitä on. hyvä kun seuraavat. ja ainahan se terveellinen ruokavalio on hyväksi...

meillä tyttö joutui automaattisesti suoraan teholle sokeriseurantaan ja olikin sitten vuorokauden sokeritipassa ja yhteensä 2vrk:tta teholla, kunnes siirettiin äitin viereen osastolle. edelleen 3tunnin välein otettiin verikoe sokeriarvojen mittaamiseksi. sokerit pysyi hyvinä tuon jälkeen, mutta 4.päivänä kellastui ja joutui 1vrk sinivaloon. (monesti ns." sokerivauvojen" ongelma koska/jos syntyvät etukäteen käynnistettynä). joten ei mikään helpoin alku, mutta ei mitään ihmeellisen vakavaa.

omia sokereita on seurattu synnytyksessä ja sen jälkeen, mutta enää ei ole mitenkään koholla. riski on tietysti suurempi sairastua 2.tyypin diabeetekseen. itselläni ei ole ylipainoa, joten se vähentää riskiä.

onnea matkaan, yritä olla liikoja huolehtimatta. oma tapaukseni on jossain määrin varmasti " pahin mahdollinen" mitä voisi tapahtua, eikä sekään niin kovin kummonen. sokerit on varmasti lievin syy ikinä et vauva joutuu teholle. vaikka sillä hetkellä se ei juuri lohduta.

kaikkea hyvää.

anni ja täysin terve ja ihana aino 2kk

Vierailija

Ja kiitos siis teille uusille vastanneille! Näitä on niin kiva lukea, kun tietoa asiasta ei juurikaan ole...

Eli lisää vaan tosielämän tarinoita...!!!

KIITOS kaikille!

Vierailija

Palailen takasin astialle! =)

Mää sain tässä edellisessä raskaudessa stressiä hoitoalan ihmisten pelottelusta.. Aina kun juttelin mukavan tuntusen ihmisen kanssa niin kerroin huolestani että mua on peloteltu kamalan isosta lapsesta ja saanut niin apua ajatuksiini..

Arviot on tosiaan arvioita, niin hyvään kuin huonoon! Esikoiseni arvioitiin puolikiloa todellista suuremmaksi ja kakkonen miltei kilon pienemmäksi.. Jos olisin tiennyt että kakkonen painaisi rv 40 yli 4 kiloa niinkun teki (4 230 g) niin olisin vaatinut käynnistyksen aikasemmin..

Kyllä harmitti raja-arvot kun tiesi että vauvaa piikitellään niiden vuoksi. Mutta toisaalta piikityksiä saa joka tapauksessa koska sallin kaikki rokotteet!

Älä liikaa piinaa ajatuksia! Joskus on hyvä ottaa rennosti ja syödä muutakin kun ruisleipää.. Ja saahan mökille mukaan ruisleipää ja salaattia. Tee koko porukalle paljon vaikka rahkaa -sitä sää voit syödä!

Keksi kiertoteitä herkuttelussa.. Mää ostin pari suffelia tai pätkistä jos iski suklaanhimo, ei aina tartte kiskoa koko levyllistä vaan palakin auttaa.

ONNELLISTA odotusta! =)

Vierailija

mulla oli esikoisella jo raskausdiabetes mutta se huomattiin vasta rv 35 ihan muun asian yhteydessä, siis kävin raskausmyrkytysepäilyn takia ultrassa ja siellä huomattiin että vauva on viikoihin nähden liian kookas, silloin painoarvio 3,9 kg! Siitä sisälle sairaalaan ja sokerirasitus näytti hurjat lukemat, mulla kerkes ruokavalio olla viikon kun kalvot puhkes ja poika syntyi 36+4 painaen 4,1 kg.

Poika meni kuitenkin teholle parantelemaan verensokereita ja toipumaan rankasta synnytyksestä.Vierihoitoon pääsi 3 vrk:n ikäisenä. Kotiuduttiin pojan kanssa 5 vrk synnytyksestä mutta takapakkia tuli, jouduttiin viemään kuivunut ja veltto lapsi takaisin sairaalaan, siellä meni sitten seuraavat 8 päivää sinivalossa=(

(Mulla oli aavistus että kaikki ei ole hyvin mutta muut vaan sanoi että, rauhallinen lapsi. Niinpä, poika ei kotiutumisen jälkeen herännyt itse syömään kuin ehkä kerran ja vuorokauden satsi oli max. 20 ml, oli niin uupunut korkeista bilirubiineista. Sitten lähdettiin päivän kotona olon jälkeen takaisin sairaalaan.)

Nyt kuopukselta sokerihomma kontrolloitiin heti ja ruokavalio aloitettiin jo alussa, kaikki sujui hyvin rv 33 asti jolloin aloitin insuliinin. Kävin 20 viikosta asti kahden viikon välein ä-polilla ja viikosta 34 eteenpäin viikon välein. Joskus viikolla 37 huomattiin että vauvan syketaso on kohonnut (syketaso 180-200) ja jäin sairaalaan, kotilomille pääsin ja sitten käynnistettiin 37+4, poika syntyi painaen 4,4 kg.

vauvan sokerit tippui sitten vrk synnytyksestä ja joutui sokeritippaan lastenteholle, siellä vietti 4 päivää ja sitten seuraavat 4 päivää sinivalossa vastasyntyneiden osastolla=( Eli poika oli 9 päivän ikäinen kun haimme hänet kotiin, itse lähdin kotiin 1,5 vrk synnytyksestä ka ramppasin 4 kertaa päivässä sairaalassa imettämässä ja hoitamassa vauvelia=)

Vierailija

Mäkin vähän pohdin tota, että kuinka hyvin toi painoarvio sitten pitää paikkansa. Ja sanoivat nyt, että viikolla 38 vauva on jo 4kg. mistä ne sitä varmaksi sanoo...en ymmärrä!

Ja tosiaan, sain diabetes diagnoosin ihan vaan vauvan painon mukaan.. eli mulla ei ole ollut arvot LIIAN korkeella eikä sokeria pissassa eikä muitakaan oireita..(tai en edes tiä niistä oireista, millasia ne sitten on...)

No hyvää tää terveellinen ruokavalio mulle tekee, kun kuitenkin olen ylipainoinen. Huoli vaan on niin suunnaton vauvan voinnista! Ja tosiaan pelottaa se että vauva joutuu kärsimään syntymän jälkeen..

No,mutta kiitos teille vastanneille ja kirjotelkaahan muutkin kokemuksistanne!!!

Vierailija

Mulla kokemus ettei oteta tosissaan raskausdiabetestä. Koko ajan vain sanottiin että EI ole iso vauva. Olin kontrollissa rv 38 ja sanottiin että ihan normaalisti kasvaa ja on syntyessään n. 3700g - 4000g. Ihan pieleen meni arviot. Synnytys oli kamala, joka päätyi sektioon. Mielestäni kannattaa ottaa tosissaan jos sanotaan isoksi vauvaksi. Vauva oli onneksi terve ja sai olla koko ajan meidän kanssa perhehuoneessa. Verensokereita vaan käytiin vauvalta mittaamassa tietyin väliajoin kantapäästä. Kaikki oli onneksi ok :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat