Koulun pitäisi olla neutraali paikka.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siis ei uskonnonopetusta eikä uskontojen juhlien viettoa, ne saisi jokainen hoitaa kotonaan.

Eri uskontojen historiaa ja tapoja voisi opettaa erillisenä oppiaineena.

Kommentit (6)

Vierailija

että myös omana kouluaikanani uskonnon opetus oli tunnustuksellista. Mielestäni sen lisäksi myös huonotasoista kun sijaiset juoksivat toisensa perään ja varsinainen opettaja oli koko ajan hermolomalla koska jaksoi huutaa oppilaille vain muutaman viikon putkeen.

Ehkei Suomi ole vielä valmis uskonnottomaan koululaitokseen tai kirkon ja valtion eroon. Kyllähän uskontoja voi koulussa opettaa mutta hihhulimeininki ja perkeleenpäät olisi kyllä parempi opettajan jättää sinne kotisohvalle.

Vierailija

Kyllä mä vähän ihmettelen tätä " neutraali" paikka - termiä...?? Jos koulust jätetään uskonto pois kokonaan, niin sitten pitää kyl jättää kaikki " yleissivistävät" a ineet, politiikkaa ei sitten enää puhuta ollenkaan, ja se pakkoruotsi..huh, jätetään se pois samantien ;)

En mä oiken nyt ymmärrä. Kyllä uskonnon opetus kuuluu siihen oppiohjelmaan ja yleissivistykseen siinä missä mikä tahansa muukin. Mun muistaakseni koulussa uskonnonopetus oli melko neutraalia. Siis käytiin hyvinin neutraalisti läpi kaikki uskonnot, niiden historia ja tunnuspiirteet. Ei uskonnontunnilla muistaakseni rukoiltu, luettu raamattua, veisattu virsiä tms. Eli tooooooosi neutraalia, mutta yleissivistävää kyllä!

Ja sitäpaitsi, jos joku oli uskonnollisista syistä haluton osallistumaan tavalliselle oppitunnille, hänellä oli elämänkatsomustietoa - jopa jo 80-luvulla ;)

Niin ja ap:lle heittäisin kysymyksen: mitä uskonnollisia juhlia kouluissa vietetään?

Muistaakseni se ainoa juhla oli joulujuhla/kevätjuhla ja kyllä niistä uskonnollisuus on aika kaukana...

Vierailija

mamma69:

Lainaus:

Mun muistaakseni koulussa uskonnonopetus oli melko neutraalia. Siis käytiin hyvinin neutraalisti läpi kaikki uskonnot, niiden historia ja tunnuspiirteet.

Onko se neutraalia, jos pappi opettaa muita uskontoja? Tai muuten henkilö, joka on vakaumuksellinen kristitty? Valitettavasti omalle kohdalleni koulussa sattui molempia, enkä voi todellakaan puhua " neutraalista" puheesta, kun aiheena oli muut uskonnot.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat