Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 4 kk puklut lisääntyneet hurjasti...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on 4 kuukauden ikäinen vauva, jonka puklailut ovat lisääntyneet huimasti eilisen ja tämän päivän aikana. Vauva on täysimetyksellä, enkä ole muuttanut omaa ruokailuani mitenkään viime päivien aikana. Tänään olen saanut vaihtaa jo kolme asukertaa vauvalle, tavallisesti vauvalla on samat vaatteet kolme päivää, jonka jälkeen olen itse kyllästynyt niihin (eivät siis ole olleet vielä likaiset, ainakaan minun mielestäni).

Nyt kyselenkin teiltä kanssaäidit neuvoja puklujen vähentämiseksi tai vinkkejä mistä ne voisivat johtua? Röyhtäytän vauvan aina syöttöjen välillä ja jälkeen, lisäksi pidän vauvaa noin 10 minuuttia pystyssä syönnin jälkeen.

Puklut ovat sellaisia kokkareisia pahan hajuisia paksuja yökötyksiä.

A-M

Kommentit (4)

Vierailija

En ikävä kyllä osaa auttaa mutta itsekin olen miettinyt mistä johtuu. Meillä vauva 4,5 kuukautta ja ihan viimeisen viikon aikana on puklut lisääntyneet kummasti. Ennen sitä ei puklannut oikeastaan koskaan mutta nyt tulee usein ylös pahanhajuista " mössöä" , usein jopa tunti ruokailun jälkeen. Meillä ollaan osittaisimetyksellä + syödään soseita. En ole huomannut, että puklaamista tapahtuisi erityisesti minkään ruuan jälkeen vaan samaa tapahtuu oli sitten tissitellyt, syönyt Tuttelia ja sosetta. Mikään sosekaan ei erityisesti aiheuta puklaamista. Ihan maitoa pelkästään ei ole vaan vähän paksumpaa todella pahanhajuista mössöä.

Meilläkin joudutaan vaihtamaan vaatteita pariin otteeseen päivässä sekä äiti ja isä, että vauva. Ja omat hiuksetkin ovat saaneet osansa.

Vierailija

Pulauttelu alkoi 3kk kun aloin antamaan soseita. lopetin soseet mutta pulauttele ei loppunut. vauvani on nyt 4kk ja pulauttelee jatkuvasti. välillä ihan nestemäistä kaaressa ja välillä kökkäreistä. Millään ruokavälillä ei ole merkitystä. Vaikka edellisestä syönnistä olisi kulunut jo kaksikin tuntia niin pulauttelee siltikin varsinkin jos on vatsalleen tai erehtyy kantamaan yhden käden varassa, jolloin käsi painaa vatsaan.

Vierailija

Just 4kk aikaan alkoi kunnon pulautteluvaihe. Soitin neuvolaankin kun ennen puklut oli vaan maitoa ja sit ihan oksennusta. Mulle sanottiin et kuuluu ikään kun vauva jäntevöityy. Lihakset rupee toimimaan erilailla ja kun koko ajan häärää jotain niin tulee mahansisältö vääjäämättä välillä ylös. Jos puklumäärät on koko ajan todella suuria ja ihan kaaressa lentää niin sit voi kysyä vielä uudelleen neuvolasta.

Vierailija

Meillä tyttö oppi kääntymään selältä masulleen 3,5 kk:n iässä ja samalla puklailut lisääntyi huomattavasti!! Monet vauvat on juuri tässä iässä " leimattu" allergikoiksi... joista osa varmasti pitää paikkansa, mutta uskon että ainakin meidän tapauksessa puklailun lisääntyminen johtuu kääntymisestä. Tyttö kun kääntyilee koko ajan ja masu menee ihan sekaisin... puklaili siis ennen kääntymistäkin kyllä mutta nyt selkeästi enemmän.

Mettikääpä tätä...

T: Tikruäiti ja tyttö 4,5 kk

Uusimmat

Suosituimmat