Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AUTTAKAA!!!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on 2kk ikäinen tyytö, jolla ei ole n.3päivään tullut ollenkaan kakkaa...Nyt on huutanut aina välillä tosi lujaa kai vatsan väänteitä...Mikä avuksi?

Kommentit (8)

Vierailija

luskallinen sitä niin johan alkaa kakkaa tulla...

Jättäisin ton kuumemittari tempun kuitenkin ihan viimeiseksi keinoksi... kun mikään muu ei enää auta!

Vierailija

Luin jostain juuri että joku jauhaa magnesiumtabletteja vauvan ruokaan juuri ummetuksaen vuoksi ja ummetus loppui siihen.

Tosin kannattaa ottaa selvää minkä ikäisille voi antaa magnesiumia.

Vierailija

Eli ihan kuin mittaisit kuumetta, muista rasvata mittarin pää ensin. Tämä yleensä auttaa vauvaa saamaan ilmaa ulos mahasta.

Sitten voi kokeilla myös pitää vauvaa mahallaan omien polvien päällä ja hieroa koko kämmenellä rauhallisesti selkää (silitellä). Ja jos vauva rauhoittuu niin voi myös silitellä vatsanpäältä hierovin liikkein kämmenellä sellaista puolikuun muotoista liikettä ensin toista puolta ja sitten toistapuolta. (kyljen päältä, navan yli, lonkan päälle)

Muuten kannattaa sitten tarvittaessa röyhtäytellä vaikka kesken syömistenkin, niin ettei ilmaa jää " ruoan alle" .

Tietenkin kannattaa myös varmistaa ettei itkuisuus johdu nälästä, kuumuudesta tai väsymyksestä. Yritä pitää oma pulssisi rauhallisena kun rauhoittelet vauvaa, hän tuntee sen ja tuntee olonsa turvalliseksi. Sekin rauhoittaa... Ja tarvittaessa voi kokeilla panadolia (olihan ikä yli 3kk).

Vierailija

Meillä neito 4kk panttaa kakkaa 9-15 päivää, mutta ei kyllä oloaan valittele. Äiti on se joka meillä on huolissaan vauvan olotilasta. Mää oon alkanu viimeisen kuukauden aikana antamaan neidille luumuvettä, eli keitän luumuja vedessä noin 10 minuuttia ja kaadan veden talteen. Luumuista teen sosetta pakkaseen (täysimetyksellä mennään) valmiiksi. Luumuvettä annan vauvalle tuttipullosta muutaman teelusikallisen verran ja hupskeikkaa: aina on kakka tullut seuraavana päivänä :-)

Kannattaa kokeilla,

A-M

Vierailija

4 päivää kakkaamatta ei ole vielä katastrofi, meillä pojalla oli ennen kiinteitä joskus lähes 2 viikon tauko...

Kuumemittari pyllyyn -konsti on kyllä vanha ja " hyväksi havaittu" , mutta saattaa opettaa suolen laiskaksi, eli edesauttaa kakkaamattomuutta. Suoli oppii siihen, ettei tarvitse itse tehdä työtä, vaan joku muu (tässä tapauksessa kuumemittari) tekee työn sen puolesta. Mun mielestä aika huono juttu, enkä itse olekaan moista keinoa käyttänyt koskaan.

Koita ensin mallasuutetta ihan pullon ohjeen mukaan, kuivatuista luumuista tehtyä nestettä, duphalacia/levolacia tms.

Kakkajumppaa kannattaa tehdä, eli jumppaile ja pumppaile jalkoja eri suuntiin ja hiero vatsaa suolen suuntaisesti.

Meillä on auttanut myös JALKAPOHJAN HIERONTA. Oikea piste löytyy siitä ison ja sen seuraavan varpaan välistä vähän jalkapohjaa alas. Siis sen pienen " kummun" yli, siinä onkin sellainen pieni kolon tapainen.

Koita kaikki muut keinot ennen kuin työnnät mitään pikkuisen pyllyyn, jooko :)

Vierailija

Lääkärit ja neuvolan täditkin tietää ja ohjaa, että sitä ei saa tehdä! Se voi helposti vahingoittaa peräaukon sisäpintaa (työnnetään helposti syvemmälle kuin kuumetta mitattaessa) ja lisäksi vauva sen avulla " oppii" yllättävän nopeasti väärän tavan kakata -> seurauksena pahemmat ummetusongelmat.

Vauva pitää auttaa kakkaamaan ITSE joko ruokavaliota muuttamalla (esim. mustikkaa, luumua lisää) tai jos vielä pelkällä maidolla, niin voi käyttää apteekin ummetuslääkettä (esim levolac). Mallasuute voi olla liian vahvaa ihan pienelle, joka pelkällä maidolla.

Pelkkää rintamaitoa syövän vauvan normaali kakkaamisväli voi olla jopa 10-11 päivää.

Terv. inhottava-besserwisser-kohta-lääkäri

Uusimmat

Suosituimmat