Onko vauvan poskien punotus aina merkki allergiasta???

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tytöllä 7,5kk on taas posket punottaneet noin viikon ajan. Mielestäni ei ole saanut mitään uutta ruokaakaan enkä itsekkään ole syönyt mitään tavallisesta poikkeavaa. Ekan kerran posket punottivat n.1,5kk sitten ja silloin jätin vähäksi aikaa kanan ja porsaan pois koska ne olivat uusia ruoka-aineita. Näitä on nyt kuitenkin syöty taas kuukausi eikä ole ollut mitään oireita. Tytöllä on ollut nuhaa muutaman viikon ajan ja ilmatkin ovat kylmenneet eli voisiko poskien punotus tulla näistä? Posket ovat siis kuivat ja punaiset. Aamulla ovat aika hyvän näköiset eli punoitusta on lievästi mutta iltaa kohden punoitus lisääntyy ja illalla ennen nukkumaan menoa posket helottavat punaisina. Muuten iho on todella siisti eikä ole ollut mitään ihottumaa. Perheessä eikä suvussa ole allergioita. Mietin vaan että yritänkö hoitaa rasvaamalla vai pitäiskö mennä lääkäriin? Yksityiselle..?

Kommentit (7)

Vierailija

Mä luulen, että meillä tämän aiheutaa sellainen ydistelmä kuin ruoan jälkeen naaman pesu (kuivattaa) ja pakkanen. Eli posket ovat pikkasen kuivahkot ja kevyesti punoittavat. Ulkoa tultuamme posket punoittavat monta tuntia sisälläökin, mutta siitä se sitten vähän laskee. Mä olen laittanut illalla Bpanthenia poskiin, mutta ei se kauheesti auta, kun monta kertaa päivässä tuota nassua kuitenkin tulee pestyä. Mutta auttaa varmaan siihen, ettei mene ihan niin kuivaksi, että olisi pienillä haavoilla.

Mulla ainakin itselläni heti ilmojen kylmettyä kuivuivat huulet ja sormenpäät ihan haavoille asti.

Itse en ainakaan usko, että meidänkään tapauksessa olisi kyse allergiasta,koska ei ole mitään uutta ruokaa kokeiltu.

Vierailija

ja olen pohtinut,että mistä johtuisi.tosin meillä tehdään tälläkin hetkellä hampaita..ja noh ulkoillaan jonkun verran ja pestään iltaisin kasvot;)eli joku niistä hope.koska meilläkään ei allergioita, eikä lähisuvuissakaan.pitää koettaa rasvaa kevyesti illalla.krisse

Vierailija

Allergiseen punoitukseen liittyy usein myös karheus, jota pakkanen ei aina aiheuta. Ja aika usein allergialla on muitakin oireita kuin vain poskien punoitus.

Allergioita meillä ei ole, mutta pojalla on nyt hiukan karheat posket, kun poika kuolaa ja kylmä puree päälle. Kuolaaminen lisää poskien " rohtumista" , erityisesti kylmällä säällä. Jos laitat rasvaa, niin laita illalla, ulkoillessa ei saisi olla rasvaa poskilla - se lisää jäätymistä, tosiin kuin meidän lapsuudessa uskottiin :)

(mulle ainakin laitettiin " pakkasrasvaa" poskiin joskus talvella.)

Atsalea ja poika kohta 9 kk

Vierailija

Meillä nelikuisella ovat myös posket punoittaneet nyt pakkasten tultua ja ainakin terveydenhoitaja veikkasi kylmiä ilmoja syyksi. Poika on aika herkkäihoisen oloinen. Muistathan ettet rasvaa ennen ulosmenoa, ainakaan vesipitoisella rasvalla!

Vierailija

vilkastumisesta mikä voi tapahtua :

-allergisen reaktion yhteydessä lisääntyneestä adrenaliinin erityksestä elimistössä

-kuumeen yhetydessä (tosin kuume voi liittyä myös allergiseen ragointiin)

-kylmän ilman saadessa veren kiertämään nopeammmin elimistöä lämmitäämään

Nuhan yhteydessä poskien punoitus voi johtua myös kosketusallergisesta tai ärsytysreaktiosta. Nenää pyyhittäessä poskiin osuu väistämättä paperi-tai kangasnenäliinoja, joista nykyään varsinkin jälkimmäiset voivat tietenkin myös aiheuttaa allergisia reaktiota. Aiemmin kosketusallergia oli mahdollinen erityisesti paperinenäliinojen kosketuksesta, tuotantomenetelmät kuitenkin paranivat tämän jälkeen ja paperinenäliinojen kuten muidenkin paperituotteiden aiheuttamat allergiareaktiot harvinaistuivat. Puuvilla viljaristireagoi ja aiheuttaa täten etenkin vilja-allergisille iho-oireita.

Poskien voiteluun käytettyt tuotteet voivat myös aiheuttaa allergisia reaktioita.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat