raskauden aikaisesta selkäkivusta...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Te joilla on ollu kans kipua tai muuten tiedätte asiasta..

Mulla on ollut ensin kipuja alaselässä ja nyt ne on levinny oikeaan yläreiteen/pakaraan/lonkkaan. Se kipu tuntuu kävellessä. Tästä on tullu mulle nyt uus stressin aihe kun kohta alkaa työharjoittelu, jossa pitää koko päivä kävellä ja seistä.

Mistäköhän voi johtua tällänen kipu?

Mikä siihen auttaa?

Meneekö se ohi vasta raskauden jälkeen?

Kommentit (4)

Vierailija

Voi kestää koko raskauden tai hävitä ykskaks :-) Eikö ole mukava vastaus...

Iskiakseen voi auttaa liikunta ja venyttely. Se alkaa selkeämmin ristiselästä ja voi säteillä kankun kautta sääreen saakka. Lämpöä kannattaa myös kokeilla ja panadolia.

Liitoskipu alkaa selvemmin suoraan yläankusta (muutama sentti häntäluusta sivuun), usein kipupisteen voi paikallistaa ihan painamalla. Liitoksia on kolme, molemmissa kankuissa ja sitten häpyluussa. Kipu on vihlovaa ja voi myös säteillä reiteen. Liitoskipuihinkin auttaa kevyt liikunta mutta kannattaa välttää kaikkea missä jalkoja venytetään ulospäin (sammakkouinti, haarahyppelyt yms), helposti vain pahentaa kipua. Rauhallinen kävely auttaa, samoin kannattaa tarkkailla ryhtiä kun istuu. Panadolia ja lepoa kai suositellaan. Laita tyyny jalkojen väliin nukkuessa, sekin voi helpottaa.

Mutta kuten alussa sanoin, kumpikin on siitä ikävä tai ok vaiva, että voivat hävitä yhtä nopeasti kuin ilmestyvätkin... tai sitten ovat todellinen riesa ja vaiva koko raskauden. Mulla oli kovia liitoskipuja pari viikkoa sitten (rv16+) aina iltaisin ja nukkumaan mennessä. Nyt olen taas ollut ihan kunnossa pari viikkoa. Toivottavasti pysyykin näin.

Vierailija

Paras on kuulemma sellainen kunnon vehje jonka fysioterapeutti sovittaa oikein. Tavallinen anita-yms. tukivyö ei kuulemma auta jos kovat kivut. Suurimmissa terveyskeskuksissa ja sairaaloissa on oma " tarvikelainaamo" mistä noita voi kysellä.

Vierailija

Mulla kans ollu jo piiitkäään tota alaselkäkipua, johtuu kaiketi huonoista selän tukilihaksista ja asennon(painopisteen)muuttumisesta. Ei siihen kauheesti mikään auta, tukiliivi auttoi mulla jonkun aikaa mut rupes jotenkin tossa vähän aikaa sit tuntumaan epämiellyttävältä. Neuvolatäti ehdotti jotain äitiysliivihousuja, jotka tukisi ehkä paremmin selkää kuin noi tukiliivit. En oo vielä ostanut, kun ne on aika tyyriitä, mut kai se on pakko niitäkin kokeilla... En usko, että menee ohi ennen synnytystä kun sittenhän sitä vasta palautuu omiin " uomiinsa" takaisin. Tosi ikävä vaiva, varsinkin kun fyysisessä työssä satun olemaan...

h.h. rv 23+

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat