kannattaako käydä rakenneultrassa? miksi olette/ette ole käyneet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

aika pitäisi varata mutta en tiedä hyödyttääkö siellä käydä, lääkäri korosti sen vapaaehtoisutta vähän siihen tyyliin, että ei siellä välttämättä kannata käydä..

Mielipiteitä...?

Kommentit (11)

Vierailija

Meidän kunta tarjosi molemmat ultrat, mutta jos pitäisi valita niin ehdottomasti menisin rakenneultraan. Meillä oli aivan ihana ultraajakin ja pääasia, että sai tietää, että kaikki tärkeät jutut näyttäisi olevan kunnossa ja vauvan koko vastasi viikkoja.

Tässä vielä linkki missä voit katsoa miten ihanasti vauva suostui poseeraamaan ja saatiin mukaan hyvä kasvokuva meidän rakkaasta! (siinä on myös np-ultrasta kuva).

http://irc-galleria.net/archive.php?nick=simbucca

Vierailija

On eri asia, puuttuuko lapselta esim. puolet päästä, vai onko down-syndrooma. Down-lapsiakin on paljon, joilla ei ole muita vaikeita/mahdottomia ongelmia, sydänongelmienkin vakavuus vaihtelee. Sanotaan, että elinkelvottomat yleensä abortoituvat itsestään. Mielestäni tämä luonnollinen abortti on selkeä, mutta milloin itse päättää lapsen elämä tahallisesti, sitä ei kannata kevein perustein tehdä. Lapsivesipunktiossa on aina 1% keskenmenoriski, itse en sitä haluaisi ainakaan lisätä. Lisäksi ainakaan seulontaverikokeiden tulokset eivät aina ole luotettavia, vaan myös aivan terveitä lapsia on abortoitu väärinä hälytyksinä. Siitä ei tietenkään haluta puhua niinkuin ei niistäkään monista leikkauksista, joissa lääkärillä sattuu vahinko. Elämäähän se on, muttei lääketiedettä kannata liikaa ihailla tai pitää ylimpänä auktoriteettina.

Lapsi on aina lapsi, ihminen. Ja minun lapseni on minun lapseni, olipa sairas tai terve, kehitysvammainen tai huippulahjakas tai mitä hyvänsä! Jos jo viikolla 5 voin nähdä hänen sydämen sykkeensä, niin kuinka kevein perustein voisin päättää antaa tuhota liikkuvan lapsen rv12? Tottakai on tapauksia, joissa voidaan melko varmasti jo tietää, että lapsi ei eläisi syntymänsä jälkeen kuin hetken. Jokainen tietenkin kantaa vastuun omasta elämästään ja suuressa määrin myös lastensa elämästä! Itse ne päätökset on tehtävä, mutta kannattaa ottaa selvää ja kuunnella mahdollisimman monta mielipidettä!!

Vierailija

Sillä tavalla, että kun on opiskellut joskus bilsan tunneilla sikiön kehitystä niin pääsi näkemään nyt livenä sitä. Ehkä mä oon vaan niin hitsin tiedonjanoinen hullu... Toki oli kiva että vauva vilkutteli ja näkyi kivekset yms. Mutta just noi rakenteet oli musta kiinnostavampia. Ja sit kävin osittain senkin takia, että istukka oli np-ultrassa etinen, niin se piti tarkistaa. Oli kyllä yhä etinen ja kontrolliultra siis vielä edessä...

Enkä mä halua jättää mitään juttuja kokematta sen takia, että apua jos vaikka joku onkin pielessä (/menee pieleen).

h.h. rv 23+1

Vierailija

Mä aivan ehdottomasti halusin käydä rak.ultrassa, en edes miettiny muuta vaihtoehtoa. Toki lääkäri myös mainitsi np-ultran, mutta siihen en halunnut jo pelkästään sen älyttömän korkean hinnan vuoksi.

Rakenneultrassa näkee ihanasti kuinka vauva liikkuu ja vilkuttelee. Ja ainakin meille näytettiin sydämen poikkileikkaus (kaikki neljä kammiota löytyi), aivot ja tarkka sivuprofiili. Kätilö ottaa tietyt mitat vauvasta, jolloin saadaan tarkempi laskettu aika.

Miksi et menisi? Vai aiotko käydä esim. 4d-ultrassa?

Itse kyllä suosittelen rakenneultraa ja sieltä saatavia kuvia vauva-albumiin :)

Vierailija

siis sen takia, että rakenne ultrassa voidaan löytää sellaisia ongelmia joille voidaan tehdä jotain. Esimerkiksi valmistautua synnytykseen niin, että hoitotoimet voidaan aloittaa heti.

Vierailija

koska mun mieheni sitä halusi enemmän. Kaupunki olisi kustantanut np-ultrankin, mutta se jätettiin väliin. Turhaa stressiä vaan olisi tuonut. Neuvolatädit eivät uskoneet korviaan kun ei haluttu sinne mennä, puhisivat siitä että ei kyllä kukaan ole ennen ilmaisesta ultrasta kieltäytynyt ja totesivat hyvin tiukkaan että tämä on nyt sitten SINUN vastuullasi. Huhhuh! Kenens muunkaan vastuulla tämä voisi olla??

Juu, sitten rakenneultraan mentiin, kun mieheni halusi tietää että kaikki on hyvin. Innostuinhan minäkin sitten ajatuksesta lopulta. Mutta jälkeenpäin voin todeta, että huolta se lisäsi, koska ennen sitä pyöritteli kaikenmaailman peikkoja mielessä. Ja ihan hyvinhän lapsesta saattaa tulla kehitysvammainen vaikka ultrassa sanotaan terveeksi. Kuviin, joita saatiin en kiintynyt ollenkaan, miehelleni ne olivat tärkeitä niinkuin lapsen liikkeen näkeminenkin. Onhan se eri asia nähdä se kuin kuulla vain minun puheitani sen möyryämisestä. Varmaan tekee miehelle hyvää isänvaiston kehittämisprosessissa. Mutta sen lapsen minä haluan nähdä enkä jotain jo seuraavana päivänä vanhoiksi tulleita suttuisia mustavalkokuvia.

Että vapaaehtoinen se todellakin on. Toisille tärkeämpi kuin toisille. Mielestäni oli hienoa keskustella sen tarpeellisuudesta mieheni kanssa ja kohdata myös ne ajatukset tulevina vanhempina, että entä jos ei kaikki olekaan kuten useimmilla.

Vielä sellainen ajatus, että kuinkakohan monta raskautta näiden seulontojen takia keskeytetään (Niistä ei ole tilastoa)? Onkohan niin, että kustannukset näistä seulontatutkimuksista tulevat oikeasti halvemmiksi kuin kehitysvammaisten lapsien kasvattaminen? Ja miten nämä seulonnat lisäävätkään kehitysvammaisiin tai downlapsiin kohdistettuja mielipiteitä negatiivisemmiksi..

Vierailija

tämä oli viittaus tuohon kehityshäiriö-aiheeseen. Rakenneultrassa kannattaa ilman muuta käydä, ja miksei np-ultrassakin, jos ilmaiseksi pääsee. Sekään tuskin täysin luotettava analyysiltään on, joten kannattaa miettiä valmiiksi miten suhtautuu, jos onkin niskapoimu. Mutta veriseulontoihin en ole osallistunut, koska ne ovat niin epävarmoja, enkä kuitenkaan menisi lapsivesinäytteeseen jo keskenmenoriskin takia. Enkä kuitenkaan tekisi aborttia elinkelpoiselle lapselle, vaikka olisi downlapsi. Olen onnellinen jokaisesta lapsesta, jonka saan.

Vierailija

itselleni se oli itsestään selvyys aiemman sairashistorian vuoksi. Np-ultrassa kävin kuitenkin lähinnä uteliaisuudesta tietää, onko massussa ketään. Esim. down-lapsista vain alle 50% paljastuu niskaturvotuksen vuoksi. Tämä tieto tuli itsellekin yllätyksenä, kun olin kuvitellut sen suhteellisen varmaksi.

Rakenneultra sen sijaan oli huomattavasti tarkempi. Siitä saa juuri apuja sikiön kehityksen suhteen, esim. riittävän nopeasti apua synnärille, jos lapsi tarvitsisi tehohoitoa. Ainakin itselläni tieto vakavasta ongelmasta vaikuttaisi myös synnytyssairaalan valintaan, eli kaikissa sairaaloissa ei ole resursseja reagoida isoihin ongelmiin.

Rakenneultrassakaan ei voida todeta varmuudella kaikkea. Itselleni rakenneultran jälkeen tarjottiin mahdollisuutta lapsivesitutkimukseen down-epäilyksen vuooksi. Tietyt seikat lapsen kehityksessä viittaavat siihen, vaikka riski onkin pieni. Murehtisin asioita enemmän, jos en tietäisi, miten asiat ovat. Miksi lasta pitäisi odottaa epätietoisuudessa ja sokeassa uskossa siihen, että ei meille mitään tapahdu ja että kyllä juuri meidän kohdalla asiat menee täydellisesti? Lapsivesitutkimuksen tulokset saa parin viikon sisällä, ennemmin niin kuin usean kuukauden odotuksen jälkeen. Ja entä jos lapsi on erittäin vakavasti sairas? Onko LAPSEN kannalta oikein jatkaa raskautta. Tiedän kokemuksesta, että sairaan lapsen tuskat ja kivut ovat järkyttäviä. Entä jos voisi estää ne luopumalla lapsesta jo ennalta?

Jokainen ratkaiskoon omalta kohdaltaan, miten toimia. Ei näihin asioihion voi olla yhtä oikeaa vastausta. Sikiöseulontojen perusteella Suomessa tehdään vuosittain noin 250 raskaudenkeskeytystä. Tutkimusten perusteella noin 80% vanhemmista (ennalta kysyttynä) kertoo harkitsevansa vakavasti raskaudenkeskeytystä sikiön vaikean kehityshäiriön perusteella. Tuskin on kysymys pelkästään taloudellisista kustannuksista.

Vierailija

..vain koska halusin nähä vauvaa. sit jos ois löytyny jotain niin olisin miettiny enemmän mut pääasia oli nähä vauvaa. mun kahessa edellisissä odotuksissa en ottanu yhtään selvää mitä voi mennä vikaan ja hyvä niin. nyt tiedän ehkä liian paljon ja ei oo aina hyvä asia.

my_selene rv 9+

Vierailija

Siellä katsotaan vain onko kohdussa ketään, kuinka monta, minkä kokoinen/kokoisia ja milloin on laskettuaika. Esikoisen aikana käytiin vain tässä, nyt mennään varmasti yksityiselle rakenneultraan. Onko kellään tietoa paljonko yksityisellä maksaa ultrat? Olkaa iloisia, jos saatte ilmaisia ultria!!

Vierailija

Mutta en viihteen vaan lääketieteen takia. Np-ultrassa kävin, vaikka en ole varma ollenkaan olisinko keskeyttänyt raskautta mahd. down-vian takia.

Rakenteessa sen sijaan tutkitaan onko sydän täydellinen, löytyykö aivoista kaikki osat, toimiiko munuaiset, onko suolisto paikoillaan, onko selkäranka ehjä jne. Rakenteessa voi löytyä asioita jotka kertovat onko vauva elinkelpoinen (huh, mikä kamala sana). Eli jos poikkeamia löytyy, niihin pystyy valmistautumaan (esim. sydänlääkäri valmiina jo synnytyksessä) tai pahimmassa tapauksessa jos vika on niin suuri, ettei vauva kykene elämään kohdun ulkopuolella, tekemään päätöksiä sen mukaan...

Menen siis vaikka pelottaakin :-)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat