Aborteista: onko joku järkevä syy, minkä takia kaikkia aivan alkuraskauden abortteja ei tehdä lääkkeellisesti?

Vierailija

Kommentit (5)

Vierailija

Se oli, kuten kai abortti aina, aivan h--tin kova pala mulle, mutta siinä tilanteessa ei paljon vaihtoehtoja ollut. Luotettava ehkäisy (kierukka) petti pahimmassa mahdollisessa tilanteessa eli silloin, kun oma terveyteni oli perussairauteni takia tosi heikoissa kantimissa ja käytin sikiövaurioita aiheuttavia lääkkeitä. Mulle taas väkisin tuputettiin kaavintaa, mikä olisi ollut mielestäni kaiken järkyttävyyden huippu siinä hirveässä tilanteessa muutenkin. Sain lääkkeellisen keskeytyksen, ja vaikka se henkisesti hirveää olikin, niin fyysinen puoli oli suhteellisen ongelmaton. Mietin siksi, että miksei kaikkia aivan alkuvaiheen abortteja tehdä lääkkeellisenä, koska uskoisin sen olevan ihan puhtaasti naisen fysiikan ja terveyden kannalta parempi vaihtoehto, ei nukutuksia eikä mahdollisia vaurioita kaavinnasta, mutta ne nyt tosin taitavat olla harvinaisia muutenkin. Mutta kakkonen taisi vastatakin, ehkä homma on niin uusi että sen takia vielä kaavinta on vahvana rinnalla.

Vierailija

eikä sitä vielä siksikään tehdä niin paljoa. Tavallaan kokeiluasteella vielä. Oman keskeytyneen keskenmenoni jälkeen minua kovasti houkuteltiin ja painostettiin valitsemaan lääkkeellinen, mutta pelkurina halusin mieluummin kaavinnan: nukutus ja kaikki on ohi. Silloin lääkäri sanoi, että heillä on menossa tällainen tutkimus, jolla pyritään osoittamaan, että lääkkeellinen tyhjennys on aivan yhtä pätevä kuin kaavintakin. Tämä tiedetään jo entuudestaan, mutta mitäänhän ei uskota, ennen kuin se on todistettu tieteellisesti..

Oma mielipiteeni ja kokemukseni on se, että lääkkeellinen on ehkä luonnonmukaisempi ja " miedompi" ; elimistölle ehkä vähemmän vaurioita aiheuttava menetelmä kuin kaavinta. Kuitenkin kaavinta on nopeampi, jotenkin varmempi ja vähemmän komplikaatioita aiheuttava. Verenvuoto lääkkeellisessä tyhjennyksessä saattaakin olla yllättävän runsasta ja varsinkaan kotona sellainen vuoto ei ole mukavaa, eikä välttämättä turvallistakaan. Ja tietysti tällainen synnyttäminen saattaa aiheuttaa myös kovat kivut.

Vierailija

ja musta tuntuu että mun mielestä nimenomaan tuo lääkkeellinen abortti teki tilanteen jollain tavalla " kestettäväksi." Se oli todella kova pala mulle, mutta näin jälkeen päin ajatellen siinä helpotti ehkä se, että siihen ei sisältynyt kenenkään muun ronkkimisia tai toimenpiteitä. Totta joo, on varmaan helpompaa jollain tavalla että nukutetaan ja sitten kaikki on ohi verrattuna siihen, että lääkkeellinen abortti vie monta päivää ja siinä on kipuja, mutta kyllä ne fyysiset kivut kuitenkin ovat pientä verrattuna siihen henkiseen kipuun.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat