lapsi syö ruokansa käsin.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuulkaas mun oli ihan pakko tulla kysymään erästä asiaa.

Meillä on meinaan semmonen juttu että miehen kulttuurissa syödää ruoka käsin. Ja siis järkihän sanoo että soppa syödää lusikalla mutta moni muu ruoka on semmosta mitä mies syö käsin. Poika on vasta alottanut syömään opettelemisen ja en tiiä onko isältänsä kattonut mallia vai onko alkukankeruutta mutta hän syö ruokansa käsin.

Normaalistihan mun pitäis opettaa häntä käyttämään haarukkaa, mutta en voi kieltää häntä syömästä käsin koska se kuuluu isänsä kulttuuriin. Onhan sillä tietty se haarukka siinä vieressä ja monesti se toisella kädellä yrittää pistää haarukalla ruokaa suuhun (josta suurin osa tippuu lattialle) ja toisella kädellä se pistää ihan paljain käsin sitä ruokaa suuhun.

Luulin että tuo ei tule olemaan ongelma, mutta! Hän käy tarhaa ja syö myös siellä ruokaa. Hän tietty käyttää isältänsä opittua tapaa syödessää ja sitten siellä on lapsia joiden kummankaan vanhemman kulttuuriin ei kuulu syödä käsin ja ku semmonen lapsi kattoo poikani touhuja niin sehän tekee perässä. Ja meidän kulttuurissahan ei saa missää nimessä syödä käsin ruokansa niin siitä nousis sitten meteli ko. lapsen kotona ja lapsi on ihan sekasin että miks tuo saa tehä noin mut mä en.

Nyt kaipaan neuvoja varsinki niiltä joiden miehen kulttuurissa syödää käsin. Syökö lapsi ruokansa käsin? Miten tarhassa sujuu ruokailu?

Kiitos vastauksista!

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Ruuan laadusta riippuu voiko sitä syödä käsin. Irtoriisiä on aika vaikea :)

Leipä onkin loistava keksintö ja antaa se paljon makua ruokaan. Meillä syödään tosin yleensä lusikalla.

Miten muuten vasenkätiset menettelevät? Heille on tottuneempaa syödä vasemmalla kädellä. Muutenkin on vasenkätisten diskriminointia jos heidät pakotetaan oppimaan oikeakätisiksi. Näinhän Suomessa on aikaisemmin tehty, ei enää nykyään.

Vierailija

vaan myös esim. Eteläisessä-Afrikassa useat ruokalajit syödään sormin.

Tuo vasemmankäden likaisuus mielestäni on hyvinkin mielenkiintoinen juttu... Vasenkäsihän pitäisi olla se " vessakäsi" , mutta miettikääpäs millä kädellä pidätte kiinni esim. leivästä tms. leikatessanne sitä?!? Siis jos olette oikeakätisiä. Itse aloin ajatella tätä asiaa leikattuani sipulia: haistelin kättäni vielä päivän kuluttua, ja mielestäni se tuoksahti edelleen sipulilta. Sitten mieleeni tuli tämä " likaisuus" , sehän oikeastaan pitäisikin olla päinvastoin! Oikea pitää välinettä, kun taas vasen pitää leikattavaa ruokaa, eli jos vasenkäsi on se likainen, silloinhan kädessä olevat bakteerit yms. siirtyvät ruokaan, kun taas oikea, puhdas käsi " menee hukkaan" ...

Vierailija

Kuten kerroin kaikki tuntemani vasenkätiset muslimit syövät oikealla kädellä. MUTTA muuten ovat täysin vasenkätisiä ja saavat ollakkin. Islamissa ei ole tätä " vasenkätiset eivät pääse taivaaseen" juttua kuten kristinuskossa. Ainoastaan ruoansyöminen vasemmalla kädellä on kiellettyä koska alapesut vessassa tehdään vasemmala kädellä ja koska sanotaan, että shaitaan (saatana) syö kanssasi jos syöt vasemmalla kädellä. Mutta kirjoittaminen yms toiminnat ovat ihan ok vasurillakin. Tunnen USEITA vasenkätisiä muslimeita ja kukaan ei ole koskaan pitänyt vaikeana syödä oikealla kädellä. Moni islamiin aikuisena palannut vasuri on opetellut taidon vasta aikuisena ja hyvin sujuu. Kyllä minäkin oikeakätisenä osaisin syödä myös vasurilla jos haluaisin tai siihen olisi tarvis.

Vierailija

Ei ne lapsetkaan mitään ihan imbesillejä ole, kyllä oppivat syömään " sivistyneesti" vaikka kotona syötäisiinkin käsin. Tottakai lapselle voi opettaa miten toimitaan kylässä tai ravintolassa jos ei itse havainnoimalla ole oppinut. Harva parivuotias kuitenkaan käyttää sujuvasti veistä ja haarukkaa ruokaillessaan joten ei kannata turhia stressata ;)

Vierailija

äidin vastuu opettaa käyttäytymään kuten täällä hyviin tapoihin kuuluu.

Minun on myös vaikea uskoa, että kaikki söisivät käsin Pakistanissakaan (eivät ainakaan minun pakistanilaiset ystäväni syöneet sormin koskaan).

Vierailija

käyttäen. Haluaa käyttää isoja haarukoita ja lusikoita eli välillä menee suuhun ja välillä ei. Silloin kun syö minun kanssani käyttää haarukkaa tai lusikkaa, mutta maistellessaan mieheni ruokia syö käsin. Ei tosin paljoa syö, koska ruuat ylisuolaisia ja liikaa mausteita.

Ei minulla ole ainakaan mitään ongelmaa syömistapojen suhteen, kotona saa syödä miten haluaa ja sitten ravintolassa tai kylässä käytetään aterimia. Jos olemme olleet jossakin kylässä, mieheni ei kehtaa syödä käsin vaikka haluaisikin vaan käyttää aterimia. Miehelläni oli ainakin kotoisaa lapsemme 1-v. syntymäpäivillä kun kaikki perheenjäseneni lappasivat ruokaa käsin suuhunsa, kun kuulemma maistuu paremmalta.

Mitä tulee vasenkätisyyteen... ala-asteella opettajat pakottivat lyömään pesäpalloa oikeakätisten puolelta, saksia oli pakko pitää oikeassa kädessä, koska en oppinut virkkaamaan ja kutomaan oli se minun syyni koska olen vasuri, musiikkitunnilla soitin triangelia muiden soittaessa kitaraa, koska opettaja ei osannut opettaa vasenkätiselle jne..

Jos lapsestamme tulee vasenkätinen ja joku yrittää " muuttaa" oikeakätiseksi, nostan metakan. Näin punasta jo silloin kun selvästi vasenkätinen lapsi otti lelun vasempaan käteen ja vanhemmat siirsivät oikeaan käteen. Toistivat samaa uudelleen ja uudelleen. Käskin jo jättämään lapsen rauhaan. Sanokoot uskonnot ja kulttuurit mitä tahansa, niin luonnotonta yrittää muuttaa oikeakätiseksi.

Vierailija

meillä ainakin silloin pienenä mättivät ruuan sormin (paitsi tietty keitot) kun haarukat ja lusikat oli oikein kädessä söivät niin, mutta joitakin ruokia syödään leivän kanssa sormin edelleen.

koulussa esim. käyttävät välineitä.

kyllä ne syömis tavat on opetettava molemmin tavoin.

Vierailija

Juuri lapset lopettivat syömisen. Lounaaksi oli chorpaa eli keittoa. Mitä söivät " tietenkin" leivällä käsin. Lusikkaa ei tarvita. Meillä syödään lähes kaikki ruoat sormin tai leivällä. Se on muslimeille sunnakin eli Profeetan esimerkin seuraamista. Syömiseen käytetään vain oikeaa kättä (ei siis vain kulttuurijuttu).

Lapset kuitenkin osaavat ihan sujuvasti käyttää myös lusikkaa ja haarukkaa. Ja valitsevat itse miten milloinkin syövät.

Samoin meillä syödään erittäin usein lattialla pöytäliinan päällä mutta vaihtelevasti myös ruokapöydässä. Miehen kotimaassa " kaikki" syövät lattialla ja ja lähes kaiken sormin tai leivällä. Ja usein yhteisestä isosta kulhosta. Itse pidän tälläisistä tavoista ja olen halunnut lapsille ne opettaa luonnollisena asiana. Mutta kuten sanottua osaavat myös syödä ruokapöydässä ruokalivälineillä.

Jennille sanoisin samaa kuin muutkin. Poikasi on vielä pieni ja on luonnollista (nimenomaan miten luonnollista se on!!) syödä sormin. Ja jos myös haluatte opettaa iskänkin tapoja lapselle niin en olisi mitenkään huolissani hänen ruokatavoistaan. Kyllä hän tulee oppimaan syömään myös ruokailuvälineitä käyttäen.

Vierailija

mutta jos mennää pytyn puolelle niin mielestäni se itämainen vessa (siis ollaan kyykyssä) on kyllä hygieenisempi kuin länsimainen istuinvessa. Tiedä häntä miten asiointi onnistunee kun on raskaana tai jos polvia pakottaa :) Minusta on myös iljettävää ja koitankin julkisissa vessoissa käymistä välttää kun niissä ei aina ole vettä pesua varten. (Siis en tarkoita käsienpesuallasta).

Noudatatteko te ortodoksisimmat muslimit muuten täysin profeetta Muhammadin elämäntapoja (kun tuo käsillä syönti tuli esille)? Esim. tässä asioimisjutussa ja muutenkin pikku yksityiskohdissa.

Vierailija

Amina:

Lainaus:

Ymmärtäisin jos asuisitte miehesi kotimaassa, mutta mielestäni sivistyneessä yhteiskunnassa on syötävä ruokailuvälineitä käyttäen. Mitä koulussa sanotaan, kun lapsesi syö käsin? tai ravintolassa, kun menette syömään? Pienelle lapselle on hankala opettaa, mitä kotona saa tehdä ja mitä yleisellä paikalla saa tehdä.

Mieheni kulttuurissa syödään pelkästään haarukalla tai lusikalla. Silti lapset opetamme syömään myös veistä apuna käyttäen. Ainakin osaavat syödä. en tarkoita, että aina söisivät näin.

Meillä ei ainakaan kulttuuri sanele sitä, että syömme paljon käsin vaan enemmänkin uskonto. Tiedän, ei ole kiellettyä muslimille syödä ruokailuvälineillä mutta on Profeetta Muhameddin esimerkin mukaista syödä käsin.

Ja kuten kerroin meidän lapsista aiemmin, he kyllä osaavat syödä haarukalla ja lusikallakin. Ja syövätkin päiväkodissa niillä eivätkä käsin. Ei ole ollut ollenkaan hankalaa opettaa lapsille kahta eri tapaa (eikä niitä ole edes opetettu). Kumpikaan tapa ei poissulje toista. Ja meillä saa kotona syödä ihan kummalla tyylillä kukin tahtoo juuri sinä päivänä ja sitä ruokaa mitä haluaa. En ole koskaan edes maininnut lapsille, että suomessa ei yleensä syödä käsin tai että muslimin olisi hyvä syödä käsin. Päiväkodissa syödään ruokavälineillä kun muutkin syövät ja kotona syödään miten milloinkin jokainen halunsa mukaan. Ei sen hankalampaa.

Vierailija

miisa29:

Lainaus:

Meillä pestään kädet ennen ruokailua, arabimaissa ruokailun jälkeen.

Mieheni on myös arabi ja heillä on tapana pestä kädet sekä ENNEN että JÄLKEEN ruokailun.

Vierailija

Ymmärtäisin jos asuisitte miehesi kotimaassa, mutta mielestäni sivistyneessä yhteiskunnassa on syötävä ruokailuvälineitä käyttäen. Mitä koulussa sanotaan, kun lapsesi syö käsin? tai ravintolassa, kun menette syömään? Pienelle lapselle on hankala opettaa, mitä kotona saa tehdä ja mitä yleisellä paikalla saa tehdä.

Mieheni kulttuurissa syödään pelkästään haarukalla tai lusikalla. Silti lapset opetamme syömään myös veistä apuna käyttäen. Ainakin osaavat syödä. en tarkoita, että aina söisivät näin.

Vierailija

Se ei käsittääkseni kuitenkaan ole kristinuskon ominaispiirre että vasenkätisten ei katsota pääsevän taivaaseen. Vasenkätisyyttä on kuitenkin pidetty hyvin pitkään " vääränä" . Maailma on vasenkätisistä liian oikealla ;)

Minusta vasenkätisiä ei saisi opettaa oikeakätisiksi. Muuten tuossa käsin syömisessä kannattaa ottaa huomioon aina esim. isäntäperheen tavat. Ja jos ei halua leimautua sitten likaiseksi esim. Intiassa niin ehkä kannattaakin sitten syödä oikealla kädellä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat