Elokuunvauvat PERJANTAINA

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (14)

Vierailija

Vähän enemmän herätyksiä viime yönä kuin edellisenä. Nuha ja yskä ei helpota. Ennillä ei ole kyllä pahentunutkaan, mutta minulla on. No ei mitään uutta. Mulla tulee AINA tähän aikaan syksyllä yskä ja nuha. Ääni on siis taas poissa todennäköisesti seuraavat pari kuukautta. Olen haaveillut kirkkokuoroon menosta, mutta eihän se onnistu kun joka syksy lähtee ääni =) Se on tää taustalla oleva astma, joka saa tavalliset yskät aina jämähtämään. Täytynee taas kaksinkertaistaa annos =(

Eilen ostin yhden purkin peruna-porkkanasosetta. Kun nuha on Enniltä ohi niin kokeillaan pikkuhiljaa. Jos sopii niin teen sitten pakkaseen. Aloitan perunalla ja porkkanalla niin voi sitten antaa semmosta velliä iltaisin ja vähentää niitä yösyöttöjä.

Baby: Nuhanhoitoon: Apteekista saa niitä nenän imemiseen tarkoitettuja letkusysteemejä ja keittosuolatippoja nenään. Kuori valkosipulia ja laita vesilasiin vauvan nukkumispaikan viereen, tai halkaise tavallinen sipuli ja samaan paikkaan. Höyryhengitys on helppoa pesuhuoneessa, kuumaa vettä vain valumaan niin höyryä tulee ilmaan. Älä ole liian kauaa, ettei lima lähde liian nopeasti liikkeelle. Lisäksi voi käyttää jotain Vicksiä tms vähän vauvan rinnalle. Mulla on Intiasta ostettua tiikeribalsamia. Tosi voimakkaan tuoksuista, joten laitan vain ihan vähän Ennin otsaan. Äsken laitoin oman nenäni alle ja oli nenän iho jo sen verran niistämisestä ärtynyt, että vedet valui silmistä kun sitä ainetta haistelin =)

Tänään olis MLL:n perhekahvila, mutta ei todellakaan tässä räkäkunnossa jaksa mennä. Joten kotona tylsistymistä ja sähköpostiterrorismia luvassa. Teille voin laitella uusia herkkuideoita:

1. Viipale pullaa ja lakkahilloa päälle, nam!

Kukka ja lapsilauma (joista onneksi yli puolet koulussa)

Vierailija

Kylläpä tuntuu olevan flunssaa yhdellä sun toisella :( Saa nähdä milloin meillä alkaa jo toinen kierros.

Kukka: miten ihmeessä onnistut kuitenkin kuulostamaan noin pirteältä, vaikka itse ja vauva flunssassa! Sun jutut on muutenkin aina niin positiivisia :)

Meillä oli Vernerillä eilen taas kontrolli Lastenklinikalla tuon hengityksen takia. En nyt itsekään enää tiedä, että oliko tuo hengitys tuollaista jo ennen flunssaa vai tuliko se siinä mukana... Hengittää kuitenkin noilla ympäröivillä apulihaksilla (tai jotain...), joten maha pullistuu (tosin on aika pömppö muutenkin :)) ja on sellaista vaikean näköistä ja tiheetä. Eilen kuitenkin viimein saatiin erikoislääkäri paikalle. Keuhkot kuulostaa puhtaalta, ei vingu enää niinkuin vielä vko sitten. Erikoislääkäri totesi, että taitaa olla vain tapa millä on tottunut hengittämään. Muistelisin että isosiskonsa hengitti vauvana samalla tavalla, muistan nuo sanamuodot miten sitä silloinkin kuvailtiin. No siskollahan sitten todettiin astma, mutta saisi nyt tähänkin sitten edes jonkun selvyyden ja hyvinhän me ollaa esikoisenkin kanssa selvitty, astmasta huolimatta.

Ens viikolla on vielä keuhkoröntgen uudestaan, kun vko sitten keuhkoissa oli sameutta. Mitä sitten lieneekään, en oikein mitään vastaus saanut eilen kun yritin kysellä, ilmeisesti flunssasta johtuu, niin kontrolloivat senkin sitten ensi vkolla. Erikoislääkäri totesi, että kun lapsi on näin virkeä ja selkeästi voi hyvin, syö kuin hevonen ja nukkuu hyvin, niin ei tosiaan voi ihan hirveän kipeä olla. Vointi muuttuu kuulemma niin radikaalisti, että hölmökin tajuaa, jos alkaa hengitys olla vaikeata. Meillä oli eilen aivan ihan hoitaja, joka (ensimmäistä kertaa) kyseli myös mun vointia ja ajatuksia ja meinasinpa purskahtaa itkuunn...

Mutta siis Verneri voi hyvin. Eilen jäi tuon sairaalareissun takia päiväunet vähille, mutta luojan kiitos nukkui yön ihan alyttömän hyvin! Nukahti 22, syö 4:30 ja heräsi lopulta kun herättelin 8 jälkeen. Nyt tuntuu että itsellä on silmät lautasen kokoisina, kun pysyy taas pitkästä aikaa vaivattomasti auki :)

Tänään olisi molemmat lapset menossa mummille muutamaksi tunniksi illalla hoitoon. Meillä on esikoisen tarhassa vanhempien pippalot ja ajattelin mennä sinne tuulettumaan (mies tietenkin töissä, missäpä muuallakaan...). Mummi asuu ihan tarhan vieressä, joten lapset mummille, äiti tarhaan ja sitten vaari heittää meiddät kotiin. Ajattelin siis mennä ihan ilman autoa ja muutaman siiderin verran rentoutua tämän sairaalarumban jälkeen.

Baby: Kukalla olikin jo hyviä ohjeita vauvan flunssan hoitoon. TUo sipuli muuten meillä ainakin auttoi! Samoin meillä Verneri nukkuin paremmin ulkona päikkärit, nuhasta huolimatta siis nukutin vaunuihin. SÄngyn päätyä kannattaa nostaa, senhän kaikki tietää, mutta sen lisäksi minä laitoin vielä patjan alle koroketta. Verneri nukkuin sitten jalkopääpyssä, kun valahti aina alas :), mutta siis pää silti hyvin koholla. Olipas sekavaa...

Nyt taidan mennä kaivamaan Verneriä toppavaatteista ennenkuin läkähtyy. Nukahti autoon, kun vietiin esikko tarhaan.

Caprice

Vierailija

ja jälleen joutuu toteamaan että taas on perjantai...miten nää viikot meneekin näin nopeasti??? onko joku ottanut päivästä tunteja ja viikosta päiviä pois? Siltä meinaan tuntuu! =)))

Janinalla on joku kummallinen vaihe menossa, ennen nukkui pitkät päikkärit ulkona vaunuissa, ei tarvinnut heijata eikä mitään muutakaan, senkun nosti vaunuihin nukkumaan...nyt tällä viikolla monena päivänä, kuten eilen ja tänään, päikkäreitä ei oo nukuttu nimeksikään,väsyttää kyllä selvästi mutta silti nuokkuu ja nukkuu vain pieniä pätkiä ja ulkona ei ollenkaan...herää 5 min sisällä kun sinne on laitettu...=(( keskiviikkona veti mega pitkät äikkärit mutta silloin oltiinkin koko aika liikenteessä... viimeyönä neiti kyllä nukahti jo klo 23 ja heräsi ekan kerran syömään kuudelta... ihmekkös tuo jos päivisin ei nuku...

Lintu75: Kiitos jälleen ihanasta reseptistä! leivoin eilen sitä suklaa unelmakääretorttua, kyllä vaan on niin hyvää ja todella helppo tehdä! =)

tänään heräsin jo kuudelta ja rupesin leipomaan kun Janina oli nukahtanut uudestaan...tein kans Tiramisun kun kaapissa sattui olemaan tuorejuustoa, kahviliköörillä jatkoin kun amarettoa oli vain tilkka... hyvin sopii! =)

Taidan olla riippuvainen siitä..se on Niiiiiiin hyvää, voisin syödä joka päivä!

Oletko kokeillut tehdä samaa jollain toffee tai vaikka jollain muulla liköörillä?

Kaveri kävi tänään kylässä, sillä on la 2 vkon päästä! =) Voi sitä masua, nyyh, omaa vauvamasua on niin ikävä! (taidan olla hullu=) Teki koko ajan mieli käydä taputtelee ja silittelee sen masua,mutta onneksi sentään osasin pitää kädet siitä erossa, muistan itse kuinka inhosin kun joku kävi taputtelee mun mahaa...

Nyt on pizza lautasella, täytyy mennä...

(miten mulla on koko ajan ruoka mielessä??? =)))

Vierailija

Flunssa iski...siis yskä ja nuha ja en saanut nukutuksi mutta olihan tuo jätkä taas 1-2 tunnin välein hereillä. EN TAJUA!!!!!!!! Ekan kerran pepulle taputtamalla sain uneen mutta muut kerrat olikin tissiä ja yksi vaipanvaihto kun selkään asti oli märkä. Mies teki kunnon tankkaukset pojalle illalla vaan ei auttanut. Äsken tuo nukahti tissille taas mutta itse siis hereillä. Alkaa tuntua niin kovin rankalta tuo heräily ja muutaman tunnin yöunet joka yö. Kun nyt ei ihan karmee flunssa iskisi kun mieskin on työreissussa koko viikonlopun. Tarttuuko muuten noin pieniin vauvoihin helposti flunssa? oon kyllä lukenu et monella on ollu...eikä varmaan ole keinoja ennaltaehkäistä? Miten noin pienen flunssaa hoidetaan?

Jatkanpa surffailua......

Baby ja poika

Vierailija

Myös meillä taiteiltu nukuttamisen kanssa. Neiti kun ei oikein suostuisi nukkumaan päivisin, kuin pieniä torkahduksia. Vaunuihin nukahtaa, mutta herää välittömästi, kun vaunut pysähtyvät. Heijailuista ei ole ollut valitettavasti apuja...

Niinpä olen nukutellut Monan päiväkävelyn jälkeen iltapäiväunille meidän sänkyymme vatsalleen. Tämähän ei kait ole suositeltavaa, kun 2 kk:n ikäiset vauvat tulisi aina nukuttaa selälleen tai kyljelleen (jostain luin?), mutta meillä se on nyt toiminut. Jollakin tavalla Mona rauhoittuu, kun ei voi viuhtoa samalla tavalla käsiä ja jalkoja vatsallaan maatessan.

Saapa nähdä, miten tänään käy...Tsemppiä nukuttamiseen!

Neitsy05 ja Mona 2kk

Vierailija

päikkärirytmissä. Niin täälläkin. Selvästi haetaan uutta rytmiä ja joka päivä yritys ei ole niin onnistunut...

maisa1: meillä samaa ongelmaa, että ei meinaa nukkua kuin ulkona jal iikkuvissa vaunuissa. olemme harjoitelleet sisällä nukkumista kerran päivässä ja teemme näin: Tärkeää on aikuisen vahva ja varma päätös:" nyt ruvetaan nukkumaan" . Koko ajan sitä kohti. latan pojan uniasentoon (meillä kyljellään) , tuuti suuhun ja peitto korvalle. poika tempoo, ei rauhotu vaikka väsyttää ja huutaa. Mutta kun aikuinen on järkähtämätön, ja puhuu koko ajan rauhallisella äänellä että " sinä olet väsynyt, nyt nukutaan..." niin kyllä se nukkuu lopulta. Välillä tosin aikuinen menettää ensin hermonsa...

olen myös heittänyt pojan vaunujen koppaa ja " huijannut" että nyt lähdetään ulos. Kulkenut vähän aikaa asunnossa ja laskenut nukkuvan pojan kopassa maahan nukkumaan.

Kuulostaa helpolta, vai? ei se aina noin hyvin mene, mutta uskon että vauva saa siitä turvaa kun " aikuinen tietää mitä ollaan tekemässä" ja päättäväisesti sitä kohti, myös itsellä on helpompi silloin olla...

Vierailija

Meillä Jenna nukkui viime yön hyvin. Heräs vain kerran syömään neljän aikoihin ja syö 100ml pullosta.. Jenna menee yleensäkin yöunille joskus puoli kahdeksta ja kahdeksan ja herää sit neljän ja viiden välillä syömään ja nukkuu tonne yhdeksään asti..Onhan meillä jo nukuttu muuta kokonainen yökin.. Eli meillä ei valvota yössä kun maksimissaan se 20min..

Tytöllä on ainakin hyvät unenlahjat ei voi muuta sanoa. :)

Mutta, nyt taitaa olla alkamassa Jennalla flunssa kun röhisee ja yskii koko ajan.. :( sit tää olis jo kolmas flunssa kahden kuukauden sisällä.. :/

T.martsu ja jenna

Vierailija

Tänään mä olen ensimmäisen kerran pitkään poissa tytön luota, aamulla lähdin Helsinkiin kotoa Jyväskylästä, onneksi tyttö heräsi syömään ennen kuin ehdin lähteä niin sain toisen rinnan tyhjäksi. Toista pumppailinkin jo aamulla heti. Mies hoitaa Sofiaa ja pakastimessa on maitoa, joten eivätköhän he siellä pärjää ja johan mä iltapäivällä ajelen taas kotiin kunhan käyn proffaa moikkaamassa. Mutta saas nähdä maltanko irti neidistä illalla päästää :)

Eilen Sofia taas nukkui kunnon päiväunet, selkeästi nyt vaikuttaa tuo yöunien pituus ja yhtenäisyys päiväuniinkin. Kun yöllä nukkuu kunnolla niin päivälläkin unta tulee mukavasti ja seurana on hyväntuulinen kikkarapää.

Noita nuhanhoitovinkkejä on kyllä hyvä lukea, Sofialla on vähän nuhan alkua, on ollut jo varmaankin viikon verran nenässä enemmän tavaraa, mutta ei onneksi vielä mitään kovin pahaa. Toivottavasti ei tuosta juurikaan pahene, niin tarvitse pienen kovasti vielä sairastaa. Tosin jostain juuri luin, että vauvat sairastavat n. joka toinen kuukausi, että hienoo... Mutta minkäs teet, sairastettavahan se on että vastustuskyky kasvaa.

Mukavaa ja vähänuhaista viikonloppua kaikille!

Vierailija

Kävin lisäilemässä blogiini ohjeita, kun niitä ruokapalstalla kyseltiin. Nyt kyllä väsyttää, kun tuli vierasta kestittyä ensin päivällä ja sitten kolmen lapsen kanssa monta tuntia ostoksilla itäkeskuksessa.

Aamulla pitäisi mennä avoimeen kerhoon jo 9.30.

Elokuunvauva, laitoin eiliseen pinoon jotain juttua.

Nyt en jaksa enempää.

-Lintu75

Vierailija

Tuntuu olevan nuhaneniä joka perheessä. Meilläkin tuo esikoinen yskii öisin, niin julmetusti, että jos vauva ei valvota äitiä, niin tuo yskiminen sitten :((

Voi kuulostaa tosi hassulta, mutta tämä meidän esikkoneiti (5v) ei kertakaikkiaan osaa niistää kunnolla!!! Outoa ehkä? Ollaan kyllä yritetty pitää " räkäsulkeisia" kerran jos toisenkin, mutta ei vaan onnistu. Rääsää sillain inhottavasti sisäänpäin...Öisin sitä on niin hirmu " mukava" kuunnella.

Onneksi ei ole vielä tartuttanut nuhaansa *kop,kop* vauvaan.

Sitäkin jaksan ihmetellä, että miten ihminen voi tällä tavalla laiskottua, kun on kotona. Ennen kuljin suurinpiirtein aina pölyrätti takataskussa ja nyt tuntuu ettei jaksa/ viitsi millään siivota. Tänäkin aamuna pakotin itseni viemään matot tuulettumaan, mutta jotenkin se on sellaista pakkopullaa nykyään. Ajanpuutteestakaan se ei johdu, sillä vauvelin päikkäreiden aikaanhan ei muuta olekaan kuin aikaa.

Meidän Netta oli muuten viime perjantaina yökylässä, mummun ja papan hoivissa...Mies oli niin suloinen, että hommasi yhdeksi yöksi kunnon yöunet, että äiti taas jaksaa paremmin...Sai itse nukkua hieman univelkaa pois. Ja uskokaa tai älkää, niin neiti oli nukkua tursottanut KOKOYÖN heräämättä kertaakaan!!! Niinpä niin , kun nukkuiskin joskus kotonakin. Täällä herää kuin nakutettu neljän tunnin välein.

Kutsuhuuto kuuluu!! Hauskaa viikonloppua kaikille, ajatella taas perjantai.

Vierailija

meillä on aika näköjään näin tiukilla etten (muka) kerkee pinoutuun ollenkaan....*laiskuus*. Luen kyl edelleen ahkerasti joka päivä, toisinaan useesti.

Meillä ukko kasvaa hurjaa kyytiä. Viime lauantaina oli päivällä ekaa kertaa mummilassa hoidossa. Se vähäinen rytmi mitä meillä jo oli, meni lörinäksi=(. Itkut. Väliin oli siis jo pitkään rytminä: klo 22 yöunille, söi klo 4 ja aamulla herättiin klo8. Aamun ekat unet n.puolituntia-45min ennen klo 10 ja ulos pitkille 3h päikkäreille klo 12. Iltapäivällä ½-1h unet klo 17 ja 20. Sit taas yö. Ajat tiettu noin aikoja. Mutta nyt......ei mitään tolkkua, yöllä herätään jatkuvasti, ei millään edes nukahda, päivällä ei nuku kunnolla....Tänäkin aamuna puol6 herätty.....Mä alan oleen aika rikki, itkin illalla itseni uneen ja aamulla itkin pojan kans....Tuntuu todella nyt etten jaksa=(.

Ja sitten kun poika jaksaa hymyillä ja jutella ja oppii uusia asioita (ääniä, liikkumisia) niin sit taas " unohdan" / " suljen pois mielestä" sen väsymykseni ja jaksan taas mennä eteenpäin.

Tiedän et aika tekee tehtävänsä, mut....voimia tarvisin nyt, toisaalta halu lähtä tuulettumaan...

Voiskohan alkaa antaan velliä illalla? Korvikkeellahan meillä mennään kokoajan, nan. Illalla tankkaa n. 150-250ml riippuen väsymys/kiukkutilasta.

Hyvää viikonloppua kaikille ja jaksamisia flunssailijoille. Kunhan ei tulisi tähän hötäkkään tänne...

Minnele ja Joona 11vko 4pvä

Vierailija

Juupa juu. Jos meillä yritettäis nukkua kyljellään tai selällään niin hermot olis riekaileina alta aika yksikön. Jo laitokselta toivoin pikaista kotiutumista sen vuoksi, että voisin laittaa mahalleen sänkyyn. Itse olen koko ikäni nukkunut parhaiten vatsallaan ja raskaus- ja imetysaikana unet senkin vuoksi vähissä. Muutaman kuukauden päästä viimeistään, aah...

Minnele(kö?) pohti velliasiaa. Peruna-porkkanavellihän olis hyvä aloitusvelli kun sitä viljaa ei siinä ole. Sitähän vois vaikka sekoittaa korvikkeeseen vähän kerrallaan niin tottuu.

Vinkki 2.

Ruisleipää kera tomaatin ja sipulin, kuumaa kahvia ja murokeksiä.

Vierailija

Kiitos Kukka ja caprice, toivotaan nyt kuitenkin ettei flunssaa pienelle tulisi, itse niiskutan jonkin verran.

Poika simahti taas pihalle tunti sitten, tällä kertaa ei tarvinnut lähteä kävelylle ja hyvä niin! Toki ulos tekisi mieli mutta koitetaan mieluummin parantua tästä alkavasta taudista.

En ole öihin vielä kukan vaunujen heijaamista kokeillut kun oikeasti pelkään että pojalla on nälkä, ettei mun maito riitä... Kyllähän se varmasti aiheuttas heräilyä??? Korviketta menee kyllä illalla 1,5-2dl, muuten eletään tissimaidolla. Mutta äsken sitte pitkästä aikaa kokeilin HYVÄÄ SÄHKÖPUMPPUA, puolessa tunnissa yhteensä 10 ml!!! Kyllä usko meni vaikka niin sanotaan ettei tuohon voi luottaa mutta kertonee se jotain kun olen aiemmin desinkin saaliita saanut!!!! En millään haluisi tuota lisämaidon määrää lisätä, sillä haluisin imettää! Nytkin lipitän mammateetä jo varmaan ainakin viikon. No anoppi neuvoi kokeilla velliä, kai se on pakko...ei näissä öissä oikein ole mitään järkeä muuten. Surettaa vaan jos ei pärjätä imetyksellä enää päiviä+öitä.

Vierailija

Eilen niin Babyllekin kehuin, että kannattaa todella kokeilla yöllä vauvan heijaamista vaunuissa, jos heräilee usen, niin tottuu sihen, ettei ruokaa tule tunnin välein. Noh, edellisyön poitsu nukkui meillä ilman heijaamista, mutta viime yönä taas palattiin vanhaan kaavaan ja vaunut viuhuivat...

Poika ei myökään päivisin nuku päikkäreitä kunnolla, jos vaunuja ei heiluta, joten alan olla vähän väsynyt, kun koko ajan saa heiluttaa. Pinniksessä ei päivisin suostu nukkumaan yhtään. Ja on ihan sama, ovatko vaunut sisällä vai ulkona. Lenkillekään en kerta kaikkiaan yön jälkeen jaksa lähteä, vaikka kävelessä vaunuissa nukutaan tosi hyvin. Jos jollakulla on hienoja (tai vaikka vähemmänkin hienoja!) ehdotuksia, miten vauva nukkuisi päikkärit ilman sitä iänikuista vaunujen rynkyttämistä, niin pliis kertokaa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat