*aurinkoista perjantaita HUHTIkuisille*

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Täällä aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta viimeöisen ukkosmyrskyn jälkeen. Oli sellainen jytinä ja ryske, että esikoinen heräsi monta kertaa, vaikka otin viereen nukkumaan. Kun pienempi sitten pomppasi pystyyn jo 6:17, jäivät yöunet aika vähälle. Aamulla oli taas todella kuvottava olo, mutta nyt alkaa helpottaa. Ajattelin olla reipas ja mennä uimaan. Ihanaa kohta alkaa viikonloppu, mieskin on sitten lauantaiaamuna taas vihdoin kotona. Ensiviikko onkin täällä sitten risainen kun tiistai ja torstai ovat vapaapäiviä. Olin jotenkin seonnut raskausviikkolaskuissani, tänään alkaakin viikko 14 eikä 15.

Eilisestä inspiroituneena ajattelin laitta pystyyn hömppätarvike GALLUPIn:

1. Mikä sinusta (sinulle) kaikkein turhin vauvatarvike?

2. Ja mitkä on pakko-olla?

1. Minulle turhin varmaankin tuttipullokeitin/pesin. Varmaankin koska en ole paljon pulloja käyttänyt. Toisaalta en ymmärrä miksei niitä voisi tiskata ja keittää ilman keittiön työtilaa syövää (rumaa) hilavitkutinta. Kakkossijalla hyppykiikku. Serkulta saatiin, ei kertaakaan käytetty 2:lla lapsella.

2. Pakko-olla: vauvan sänky, vaunut/rattaat, hoitoalusta, 1 tuttipullo ja hm... tutti

Käteviä, mutta ilmankin pärjäisin: sitteri (ehkä pakko-olla osastoa), amme, rintareppu, itkuhälytin, kannellinen roskakori, sideharsot pukluliinoina

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Täällä on pilvistä, mutta edelleen lunta! Kivaa, harvemmin näillä leveysasteilla on lokakuussa lunta.

Eilen oli lääkärineuvola ja sokerit oli kahdella plussalla. Olen nyt sitten menossa aamulla labraan jossa mittaavat sokerit paastopissasta ja -verestä. Lääkäri lupasi soittaa iltapäivällä tuloksen. Mulla oli esikoisenkin kanssa sokerit kerran plussalla, mutta se oli joku tilapäinen häiriö- tosin paljon myöhemmillä viikoilla, joten saa nähdä kuinka nyt käy. Muuten kaikki oli ok, sydänäänetkin saatiin lopulta kuulumaan ja hyvin sykki 155 kertaa minuutissa:)

Hömppägalluppiin:

1. ehdottomasti turhin juttu jonka esikoiselle hankin oli ' vauvan kesäpesä' . Osoittautui sellaiseksi minikokoiseksi tunnelin malliseksi teltaksi jonka katto oli hyttysverkkoa. Idea oli että vauva olisi voinut siellä loikoa hyttysiltä turvassa ulkona, mutta meidän silloin puolivuotias ahdistui siellä kyllä valtaisasti, enkä käyttänyt moista kapinetta kertaakaan ekan kokeilun jälkeen.

2. tärkeimpiä varusteita meillä on turvakaukalo autoon (maalla kun asutaan niin autolla pääasiassa liikutaan), kantoliina ja vaunut. Meidän esikoista en koskaan saanut nukkumaan omaan sänkyynsä-en edes vastasyntyneenä koliikkivauvana- joten sängyn käyttö on jäänyt vähemmälle... TOIVON TODELLA että seuraava suostuu pinnasänkyyn! Tuttipullot ja tutit tietysti, mutta niitäkään en esikoiselle onnistunut markkinoimaan, tissi toimitti kakkien imuvälineitten virkaa;)

Nyt lähden sinne labraan, kamala nälkä kun en saanut syödä aamulla mitään..

Mukavaa viikonloppua kaikille!

lala rv 15+6

Vierailija

Ei täällä paista aurinko, plääh. Mutta lumi oli vielä täälläkin maassa ja todella liukasta.

Sitten mukaan galluppiin:

1. Olen kikatellut kaupoissa pullotermareita ja -lämmittimiä. Konttauskypärä on kanssa niin häpäsy. Sitten olen ihmetellyt kaikkia " kodinturva" välineitä, siis este kaapinoveen, hellaan ja kaikkiin muihin paikkoihin, eikös lasta vois joskus kieltääkin? Saadaan aika helposti vanhemmat suojelemaan lapsia kaikelta ja samalla herätettyä mieletön kiinnostus kyseisiä tamineita kohtaan.

2. Uusi turvakaukalo, turvallinen sänky ja ehdottomasti uusi patja. Isopyöräiset vaunut on mukavat työntää, rintareppu oli ainakin ykkösellä kovassa käytössä. Syöttötuoli, sitteri ja kävelytuoli, kaikkia on käytetty ja hartaasti. Joku on joskus sanonut että lapset joita pidetään kävelytuolissa oppivat myöhemmin kävelemään, onneksi oli tuoli, tyttö kun oppi 10kk kävelemään, muuten olis varmaan sitten kävellyt puolivuotiaana!

Sitten tietty kaikki hygienia asiat, suolatipat ja tutit ja muut. Jestas että sitä tavaraa tarvitaankin.

Masurintamalla kaikki aika kivasti, iltapäivällä supisteli muutaman kerran tosi kipakasti, mutta illalla oli taas rauhallisempaa ja vauva telmi masussa reippaasti lähes koko illan.

Peppinetta 17+4

Vierailija

Terkut neuvolasta. Ja onnellisen iloisen hymyilyttävän häkellyttävät terkut ovatkin. Aina on niin ihanaa nähdä vauva hyvinvoivana ja käsiään ja jalkojaan heiluttelemassa. Sieltä se pikkuinen uusi idoli meille poseerasi:) Kaikki veriarvot ja paineet oli suht ok ja muutenkin neuvolan täti kehui mua hyvinvoivan näköiseksi. Painoa oli tullut n. 1,5 kg alkutilanteesta, eli linjoissa pysytään toistaiseksi.

Tarvegalluppia on kiva lueskella. Esikoista odottaessa en osaa itse kommentoida oikeestaan mitään. Siispä opiskelen muiden kirjoituksia!

Toinen galluppi kysyi työasiaa. Itse kuulun niihin, joka ei aijo palata samaan työhön äitiys- ja hoitovapaan jälkeen, vaan suunta on uusille urille sitten joskus. Nyt kuitenkin odotan niin kovasti sitä huhtikuuta ja äitiyslomaa ja työ vauvan tulon jälkeen tuntuu niin kaukaiselta.

Nyt voin sanoa, että tänään odotus on onnellista, vaikka ilma on niin syksyisen harmaa ja sateinen. Onnellista odotusta myös muille!!!!

T. madelei 15+5

Vierailija

täällä taas iltakirjoittelija paikalla...

Oli harvinaisen tuskapäivä tänään töissä, ei meinannut tulla loppua, ei. Paha olokin jostain taas tuli ja hiiveä väsymys. Onneksi on viikonloppu, jihuu! Masu tuntuu kehittyneen parissa päivässä, turvotusta tuntuu olevan vähemmän. Paidat jäävät lyhyiksi! Ja kaikki housut puristavat istuessa, pakko käytää jo mammafarkkuja.

GAllupeihin:

1. Turhaa meille oli esikoisen kanssa ainakin ne kävelyhärvelit ja muut. Bodyja ruvettiin käyttämään enemmän vasta kun rupesi liikkumaan, pienet menivät ihan ite eestään. Paitoja oli ja potkareita pikkuisella.

2. Ilman harsoja ei voi olla, samoin Rv:n villapökät korvaamattomat. Lisäksi kunnon vaunut ovat ehdotomat! Ja se turvakaukalo!

TÖistä en osaa sanoa, lultavasti jatkan samalla linjalla. Haluaisin perustaa omaa, mutta vähän pelottaa. Täytyy katella, josko vielä joskus on tarpeeksi paukkuja...

Hyvää illanjatkoa kaikille!

Tilpehööri 14+1

Vierailija

Nyt on jo ihan kivaa löysäillä kotona kun olo on kohtuullinen. Pää on tosin täynnä räkää, mutta se on pientä.

GALLUPIn:

Esikoisen kanssa turhimmaksi osoittautuivat tutit, tuttipullot, rintapumppu ja maidonkerääjät. Eli ne, jotka jollekin toiselle voivat olla aivan korvaamattomia! Tytölle ei ahkerasta harjoittelusta huolimatta ikinä kelvannut tutti tai tuttipullo, ja omat tissini eivät falskanneet yhtään (kiva sinänsä) ja pumppaaminenkaan ei onnistunut. Saa nähdä miten käy nyt. Vauvan sänkykin oli turha ekat 6 kk, nukkui yöt perhepedissä ja päikkärit ulkona vaunuissa. Perhepeti oli ainoa keino mulle selvitä hengissä, tyttö söi kahden tunnin välein vuorokauden ympäri...

Konttauskypärät ja turvalaitteet ovat mustakin turhia MUTTA kannattaa muistaa, että lapsia on erilaisia. Jotkut ovat vain järjettömiä tasmanian tuholaisia ja vetävät hellalta kuumat kattilat päälleen vaikka väkisin. Tai oppivat kävelemään kahdeksankuisina jolloin motoriikkaa ja järkeä ei ole nimeksikään ;-) Eli kyllä nuokin on todelliseeen tarpeeseen kehitetty, kaikki eivät vain tarvitse.

Hyvät vaunut ovat ehtottomat. Samoin kantoliina ja turvakaukalo. Sitteristäkin tykkäsin, sellaisen taidan hankkia tällä kertaa. Hoitopöytä oli musta myös hyvä, kamat pysyivät järjestyksessä yhdessä paikassa, eikä selkä rasittunut niinkuin sängylla/lattialla vaihtaessa. Onko joku kokeillut Samsoniten (?) pikkuvauvojen matkasänkyä? Olemme lähdössä kesäksi saareen ja kahden ison matkasängyn raahaaminen tuntuu turhalta.

Nyt on masu kasvanut ja hylkeen sijaan alan näyttää raskaana olevalta. Kiva.

Pipsukka 17+5

Vierailija

Siis jos joku jaksaa vastata. Tai tämä voi myös toimia keskustelun avauksena: Nyt kun mammaloma häämöttää ja olen ollut nykyisissä hommissa viimeiset 8v niin olen alkanut suunnitella että mammalomalta lähtisinkin uusille urille ja ihan eri alalle =) Onko meitä muita? Idea on kytenyt pikkuhiljaa ja voihan se olla että palaan takaisin näihin hommiin mutta jotenkin nyt kiehtoo ajatus uudesta.

Annu =)

Vierailija

1. Turhaa oli meillä esikoisen kanssa tuttipullot. Joi niistä velliä noin kuukauden ajan, ihan turhan monta ostin. Muuta turhaa ei ole tullut hankittua.

2. Sitteri oli meillä erittäin hyödyllinen. Vauva viihtyi siinä hyvin esim. äidin syödessä (ja samalla sitteria jalalla keinuttaessa) ja suihkussa käydessä. Vaunut, kantoliina, hoitopöytä... onhan noita.

Lotta rv 13

Vierailija

..ja oikein pyryttämällä! Onneksi alkoi pyryttää vasta nyt, kun just tultiin kotia. Esikoisella oli seurakuntakerho, ja sillä aikaa kerkesin käydä nuorimmaisen ja koirulin kanssa lenkillä. Ei tarvitse illalla enää lähteä, vaan voi aloittaa viikonlopun vieton heti, kun mies tulee töistä kotia! =) IHANAA viikonloppu!!!

Tohon galluppiin, hmmm... Me ilmeisesti ollaan osteltu aika vähän turhaa, koska mulle ei oikeasti tule mitään mieleen! Tuttipullot on kyllä olleet vähän turhia, vaikka on mies niistä joskus syöttänyt pakkasesta mun maitoa. Perhepedissä nukutaan, mutta lapsi kyllä alkaa unilleen omaan sänkyynsä, joten ei sänkykään ole turha ollut. Me ollaan yleensäkkin osteltu tosi vähän, vain ne perusjutut.

HYÖDYLLISIMMÄT jutut sitten; HYVÄT vaunut (uudet, hyvät jouset, kevyt yhdistelmät, turvalaidat) ja TURVALLINEN, testattu turvakaukalo (luetaan tosi tarkaan turvatestit) sekä liina/reppu. Ne listaisin kaikista tärkeimpiin.

Mä olen tosi tylsä ihminen (älkää herpaantuko), mutta älkää surko jos teillä jää kaapin perille käyttämättä se hyppykiikku ja kävelyteline; ne saakin jäädä (myökää pois). Lapsi ei hyödy niistä millään lailla, suurimmalle osalle lapsista niillä tekee vain hallaa. Lattia tahin kantoliina/reppu on lapsen paras paikka olla sekä virikkeiden että tasapainon kehittymisen ja liikkumaan oppimisen kannalta. Liinan vain välillä, jos ei lattialla viihdy, mutta lattialle katselemaan voi laittaa jo hyvinkin pienen vauvan. Ei siihen sen kummempia tarvita! :)

Älkää siis pitäkö tätä moralisointina, en jauhaisi asiasta, ellen olisi kuntouttanut lapsia, joille kyseiset telineet ovat tehneet hallaa.

Sitten siihen Annun kyselyyn; mullakin on ollut mielessä uudet suuntaukset työkuvioihin, kunhan sit töihin haluaa lähteä. Vanhaan työpaikkaan en halua enää takaisin, ja haluaisin muutenkin suuntautua johonkin muuhun. Nyt tavoitteena onkin sitten miettiä tarkkaan, mitä tulevaisuudelta haluan, ja mitä tosissani haluan tehdä (muutakin kuin lapsia;) ) Nää on aina hankalia juttuja.

Mutta eipä muuta tänään, nyt vain ruoan laittoon.

Mukavaa alkavaa viikonloppua mammat! =)

tilda 14+5

Vierailija

Minäkin taidan kallistua sinne tuttipullokeittimen puoleen. vai mikä lie härpätin nyt onkaan

Meillä taas ehdottomia ovat pinnasänky,turvakaukalo,sitteri,vaunut ja hyppykiikku.Hoitopöytä on vähän siinä ja siinä...

Esikoinen tykkäsi tuosta hyppykiikusta niin valtavasti,että ostamme sen pikku kakkosellekkin.Ajatus kiikusta esikoisen kohdallla vähän pelästytti,kun olin kuullut kaikkea huonoa siitä.Mutta meidän kohdalla hyppimisestä ei aiheutunut minkäänlaisia haittavaikutuksia,ei pienintäkään=)

Oman navan asioita;Eilen taas vähän supisteli ja seurailenkin vielä viikonlopun ajan ja maanantaina soittelen neuvolaan ja kysyn,että kannattaisiko käydä lääkärin luona tarkistuttamassa paikkojen kunto.

Onko täällä muita selkäpotilaita? Minulla on eilisestä saakka ollut selkä niin kipeä,että sohvaltakin nousemiseen tarvitsin isännän apua ja yöllä heräili,kun kääntyillessä vihloi alaselkää..,Kävelykin kieltämättä näyttää siltä,että olisi lujahtanut ruokalusikallinen housuun.=D

Liikkeitä en tunne edelleenkään ja vaikka kuinka neuvolan täti sanoi,etä liikettä piisaa,niin kuitenkin alkaa vähän huoli nostamaan päätään.

Pyydän,että jos saan lähetteen äitipolille,niin samaan lähetteeseen laitettaisiin se,että tarkastetaan missäs se pirpana oikein liikuskelee.

Lueskelin ekan raskauteni merkintöjä ja olin ensimmäiset liikkeet olin tuntenut viikolla 18+ jotain..Noh,jospas rauhoitetaan tilanne sinne maanantaille.

Niksu78 17+2

Vierailija

1. turhimpiin lukisin

- vaipparoskis

- renkaansuojat vaunuihin

- pullonlämmitin tai pesin mikä onkaan

2. pakko olla

- upouudet vaunut

- kaukalo

- sitteri

- pinnasänky

- tutit, tuttipullot...

Ja omaan napaan ei uutta, kaikki tuntuu olevan hyvin, oloa myöten. Ja alkaa täälläkin näyttää jo vähän vauvamasulta, hurja turvotus alkaa helpottaa, joten masu näyttää ehkä tosiaan siltä, miltä tässä vaiheessa kuuluukin, eikä siltä, että kohta jo synnäri kutsuu :)

Aurinkoista ja pirteää viikonloppua!

Vierailija

Eilen jo toivoin parempaa päivää, mutta reisille meni eilinenkin. En sitten saanut sitä työpaikkaa ja kikkeli otsassa kasvoi järkyttävän suureksi. No, eilinen meni siis itsesäälissä kierien, mutta eiköhän tämä päivä tuo jo jotain positiivista tullessaan. Itseasiassa toi jo! Vakuutusyhtiö oli korvannut täysmääräisesti esikoisen lomamatkalla rikki menneet vaunut. Nyt siis rauhassa katselemaan tulokkaalle uusia ;)

Gallup:

1. Turhin on ehdottomasti hyppykeinu. Sellainen saatiin esikoiselle, eikä sitä koskaan edes saatu laitettua kattoon kiinni. Tuolla se lojuu kaapin pohjalla ja uskon sen sinne myös jäävän.

2. Turvakaukalo taitaa nousta päällimmäiseksi. Käytetään sen verran autoa, että ilman sitä ei todellakaan tultaisi toimeen. Samalle viivalle nousee sitten ainakin vaunut.

S rv 17+6

Vierailija

kun ei ennestään ole omia lapsia niin en tiedä kaiken maailman hilavitkuttimista mitään.

1. Tuttipullonkeittimestä en muista kuulleenikaan, mutta sellaista en tule todellakaan hankkimaan. En myöskään harkitse kävelytelinettä taikka konttauskypärää. Tuo kypäräkin on sellainen minusta, ettei vauva opi ikinä varomaan itse itseään, jos sillä on tuollainen pehmike päässä.

2. Pakko on olla sitteri, kaukalo, sänky, vaunut, jonkinlaisia vaippoja ;-), tutit ja tuttipullot, harsoja, ehkä kaiken maailman omia rintahässäköitä, talkkia, amme...

Oon tuota vauvan nukkumista miettinyt ja voi olla että joudun laittamaan hänet alusta asti pinnasänkyyn. Tuo meidän hauvavauva on tottunut nukkumaan välissämme ja vähän pelkään tuleeko valtataistelu. Myöhemmin olisi kuitenkin helpompaa, jos lapsi nukkuu omassa pedissä alusta asti. Niin olisi ollut tuon hauvelinkin kanssa.

Huomenna muutto ja maanantaihin asti olen nettipimennossa.

Iglu ja Kepa rv16+2

Eilisestä inspiroituneena ajattelin laitta pystyyn hömppätarvike GALLUPIn:

1. Minulle turhin varmaankin tuttipullokeitin/pesin. Varmaankin koska en ole paljon pulloja käyttänyt. Toisaalta en ymmärrä miksei niitä voisi tiskata ja keittää ilman keittiön työtilaa syövää (rumaa) hilavitkutinta. Kakkossijalla hyppykiikku. Serkulta saatiin, ei kertaakaan käytetty 2:lla lapsella.

2. Pakko-olla: vauvan sänky, vaunut/rattaat, hoitoalusta, 1 tuttipullo ja hm... tutti

Käteviä, mutta ilmankin pärjäisin: sitteri (ehkä pakko-olla osastoa), amme, rintareppu, itkuhälytin, kannellinen roskakori, sideharsot pukluliinoina

[/quote]

Vierailija

Kylpä jää myöhäselle tää " jutustelu" . Olin vaatekutsuilla, tosi hyvä ajankohta, ostin silti vaatteita joitakin aivan ihania sille ajalle kun taas ollaan 38:a. Mutta paidat käy tietenkin nytkin. Vatsalle kuuluu oikein hyvää, ehkä liikkeet on olleet jotenkin huomaamattomampia. Tai si äiti ollut niin menossa, ettei huomaa vaan.

Galluppiin. Niihin turhimpiin kuuluu tietenkin nämä yleisimmät mitä jokaisella on mainittukin, mut niitä omia turhia mitä oon hommannut on imetystyyny ja hyppykiikku. Imetystyyny oli turhan hankala ja kuuma, ja hyppykiikun sain lainaksi, joka ihan turha. Tähän asti meille turhaa ovat olleet myös itkuhälyttimet. Niitä ilman on pärjännyt loistavasti.

Hyösyllisimmät imetysliivit, suojalaput liiveihin (kankaiset), tietty vaunut ja kaukalo, mut mikä vielä jota ei sanottu jo...... ruskovillan silkkimyssy joka ei syö hiuksia ja on lämmin. Otan sen aina laitokselle jo mukaan. Ja nyt keksin; MAITOHAPPOBAKTEERI tabut. Niitä ilman en olisi varmaan selvinnyt. Ainakin uskon niiden olevan suuri perusta meidän rauhallisille vauvoille. Ei ilmavaivoja eikä muitakaan vaivoja ole ollut. Sideharsot on tosi jees, ja kunnon syöttölusikat. Sellaset pitkävartiset. Nää niitä pienempiä juttuja mitä yritän kaivella, nimittäin vaikea miettiä tästä yheltä istumalta.

Nyt alkoi masussa jalkkismatsi. Eli kyllä olin itse siis liian liikkuva tänään. Nyt on pikkusen vuoro sit;))Noh, hyvää yötä ja huomenta samaan menoon! Saas nähä tuleeko yhtä hiljainen viikonloppu kun aiemmin on ollut.

Lumo 17+5??? ei pysy perässä.. täytyy käydä tarkistamassa

Vierailija

Itse olen ollut nykyisessä työssäni viim. 4 vuotta, vuorotyö.Olen ajatellut kakkosen syntymän jälkeen joko jäädä kotiin (jos on varaa) tai sitten yritän saada toisen työn, päivätyön.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat