Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tietoa??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

En tiedä, mille palstalle tämä kysymys kuuluu, mutta luulenpa, että täältä jonkunlainen vastaus löytyy.

Tarina seuraava: Miespuolinen ulkomaalainen eronnut ystäväni, lapset ovat asuneet hänen kanssaan toista vuotta. Eron hetkellä suomalainen vaimo sanoi että " Ota lapset, minä en halua." Asiasta tietysti tehty tarvittavat paperit ja asia sovittu lastenvalvojalla. Äiti ei ole halunnut maksaa elatusmaksuja, eikä mies ole asiasta halunnut riidellä. Nyt mies kuitenkin on vihjaillut, että voisitko lapsista elatusmaksuja maksaa, vastaus: " Minulla ei ole varaa maksaa, jos maksan, otan myös lapset." Nyt tietysti isällä pelko, että äiti alkaa lapsista riitelemään ja asia menee oikeuteen.

Olen isän ja lasten elämää seurannut yli puoli vuotta ja voin sanoa, että lapsilla on hyvä olla. Jopa koulusta on kehuttu kuinka paljon paremmin lapsilla koulu nyt sujuu. Mutta....

Jos äiti todellakin haluaa riidellä asiasta, mitkä ovat oikeudessa ulkomaalaisen isän oikeudet vastaan suomalainen äiti???

Jotenkin pelkään, ettei kovin hyvät....

Kommentit (3)

Vierailija

on joskus ne vapaaehtoisesti jättänyt ex-miehellensä. Eikös niitä elatusmaksuja enää ulosmitata verotuksessa, tuli vain mieleeni?!

Vierailija

Helpottava tieto, että jos äiti on vapaaehtoisesti lapset jättänyt, ei olekaan niin helppo saada lapsia takaisin. Ja jotenkin tässä on kamala ajatus se, että äiti haluaa lapset vain siitä syystä, ettei halua maksaa elatusmaksuja. Mutta milläpä sen todistat.... Ja kun en tunne sen tarkemmin oikeuslaitoksemme käytäntöä tällaisissa tapauksissa ( mainitsemasi tapauksen toki tiedän ).

Tuntuu vaan niin turhauttavalle, kun itse olen juuri saman kamppailun käynyt ex-mieheni kanssa. Eikö yhtään avioliittoa osata lopettaa niin, ettei jossain vaiheessa lapsia käytetä kiristysvälineenä.... No, tämä loppu meni hieman ohi, mutta tältä tuntuu.

Vierailija

Siinä on yksi ääriesimerkki, mutta ei varmasti ainoa.

Toisaalta Kerstin Campoyn lapset ovat nyt USAssa. Sekin on yksi esimerkki, mutta siinä varsinainen taistelu käytiin USAssa.

Toisaalta, kun tässä kirjoittelen, niin tulee mieleen omakin elämä. Me asuimme jonkin aikaa erossa ja olin jättänyt lapset isälle, vaikka se ei kyllä johtunut siitä, ettenkö olisi heistä välittänyt. Se vain oli siinä tilanteessa parempi vaihtoehto. Luulin ainakin niin. Sitten halusin kuitenkin lapset itselleni ja kävin juttelemassa asianajana luona. Asianajaja sanoi, että lapset on mahdotonta saada itselleen, koska olin jättänyt ensin lapset vapaaehtoisesti. Luovuin siinä vaiheessa jutusta, mikä olikin hyvä, koska olemme taas yhdessä joka tapauksessa. Tosin minä olisin sanonut, että isä on hyvä lapsilleen, mutta selittänyt paljon muita syitä, miksi halusin lapset itselleni. Eli en olisi lähtenyt mustamaalaamaan isää missään tapauksessa.

Varmasti kokeneempaakin kirjoittajaa löytyy....

Uusimmat

Suosituimmat