Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lumi-nimestä tuli mieleen (nimien taivutuksesta)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Lumi-nimikin kuuluu nimiin, joiden taivutus on vähän hankala.

" Menen Lumille leikkimään" (Lumelle?)

" Tämä on Lumin lelu" (Lumen?)

" Kissa pelkää Lumia" (Lunta :) ?)

Samahan on esim. Tiuku-nimen kanssa (Menen Tiukulle/Tiu' ulle) - ja monen monen muun. Jopa Sadusta jotkut sanovat " Satulle" , vaikka useimmat kai " Sadulle" .

Olisi kiva kuulla Lumien ja muiden " hankalataivutteisnimisten" lasten vanhemmilta, miten taivutatte. Ja olitteko miettineet asiaa ENNEN kuin päätitte nimestä?

Kommentit (9)

Vierailija

ei Rätylle.

Näissäkin tosiaan nimenhaltija voi aika usein päättää miten haluaa nimensä taipuvan. Mutta virheitä tulee. Suomi on hassu kieli. Virtanen ei taivu Virtanenille vaan Virtaselle :D jne.

Google: " Rädylle" -sanalle 352 osumaa " Rätylle" -sanalle 49 osumaa

Vierailija

kopioituna suoraan nettisivulta:

Vanhat suomalaiset sukunimet taipuvat, niin kuin niitä on vuosisatojen ajat taivutettu suomen kielen taivutusmallien mukaan. Siitä seuraa, että noudatetaan astevaihtelusääntöä. Niinpä kuuluu taivuttaa Rapo : Ravon : Rapoa, Repo : Revon : Repoa ja Räty : Rädyn : Rätyä.

Etunimeä Satu taivutetaan kuten satu-sanaa, mutta Tatu-nimeä Tatun, kun ei ole olemassa vastaavaa sanaa; Tuomaan (vanhempi, perinteinen taivutustapa) tai Tuomaksen (uudempi), samoin Eliaan tai Eliaksen; tavallisimmin Suvin ja Pilvin.

Vierailija

että taipuisko se sitten näin:

" Aleksiksen kanssa" " Aleksiksen auto" " Aleksiksellakin on nälkä"

" Mennään Aleksikselle" (vrt. Aleksisin, Aleksisille)

Minä kyllä mietin ja pohdin etukäteen miehen kanssa, miten lapsen nimi taivutetaan, ja siitä sitten pidetään kiinni. Ja jos alkaa tuntua liian hankalalta, niin oomme yrittäneet esim. keksiä sopivaa lempinimeä, tai sitten kokonaan jotain toista nimeä.

Vierailija

mielestäni tuo " Lumin" ei " Lumen" on oikein. Ja " Menen kylään Lumille" on oikein. Niin kuin esim. nimi Veli. " Velin auto" , ei " Veljen auto" .

Yksi mun Satu-niminen kaveri muuten sai aina kohtauksen, kun joku sanoi " Satun" eikä " Sadun" :)

Vierailija

Tiedän muutaman Sadun ja yhden Satun :)

Mutta minustakin olisi kiva tietää, kuinka moni vanhempi on miettinyt asian valmiiksi? Koska " menen Lumille leikkimään" kuulostaa hiukan hassulta :)

Veli on minustakin tottakai " velille" . Mutta se ei päde kaikkiin nimiin, minusta esim. Satu on sellainen nimi, karvat nousee pystyyn, kun joku sanoo " Satulle" . Mutta se on oma fiilikseni vain. Tunnen enemmän niitä, joita kutsutaan Saduiksi (3). Ja vain yhden Satun.

Yhden Tiukun tunnen, ja hänen kohdallaan vanhemmat pohtivat hyvissä ajoin taivutusasian.

Vierailija

Nimet tosiaan taipuvat eri tavalla, ja samalla nimellä voi olla useita hyväksyttyjä taivutusmuotoja. Tuli mieleen, että sama koskee myös sukunimiä. Esimerkiksi Räty on genetiivimuodossa yleensä Rätyn, eikä Rädyn.

Vierailija

ja kyllä minä kaikkiin kortteihin kirjoitan Satulle! Ja sanon puheessakin Satulle en siis Sadulle! Isäni nimi on Veli ja hänellekin kirjoitan korttiin Velille. Minun mielestäni useimpiin nimiin täytyy vain lisätä -lle tai muu vastaava pääte eikä ruveta liikaa miettimään miten jotain nimeä taivutetaan. Nimen vartalo pysyy alkuperäisasussaan ja päätteen lisäämällä siihen saa eri taivutusmuodon.

Se siis minun mielipide, voihan olla, että olen väärässäkin.

Uusimmat

Suosituimmat