Homeopatia ja synnytys - ajatuksia/kokemuksia?!?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kyselin tuolla odotuspuolella jo samaa ja ajattelin heittää vielä tännekin eli onko kukaan valmistautunut tai valmistautumassa synnytykseen homeopatian avulla? Mulla on pari todella positiivista kokemusta homeopaattisten valmisteiden käytöstä - ensin yhden leikkauksen ja siitä palautumisen yhteydessä ja nyt tämän raskauden aikana raskauspahoinvoinnin hoitamisessa. Olis todella kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia tai ajatuksia teiltä, jotka tunnette homeopatiaa paremmin.

Lähinnä oon lukenu, että homeopatian avulla voisi valmentaa kroppaa (pehmentää paikkoja etukäteen), nopeuttaa avautumisvaihetta (en tiedä onko tässä sitten riskejä kun on synnyttänyt jo aikaisemmin) ja edesauttaa palautumista. Jotenkin homeopatia kuullostaisi paremmalta kuin perinteinen kivunlievitys jo vauvankin kannalta.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Heippa,

Palailen aiheeseen. Erinomainen homeopaatti, joka toimii pääkaupunkiseudulla, on Lea Putus-Talja. Hän työskentelee kätilönä Kätilöopistolla ja on kokenut tekijä myös kotikätilönä. Yhteystiedot löytyvät varmasti netistä. Lea vastaanottaa Töölössä Suomen Homeopaatit ry:n tiloissa yleensä keskiviikkoiltoina. ( http://www.homeopaatit.org/ )

Minulla ei ole mitään kytköstä tai mainostustarkoitusta. Tyytyväinen asiakas olen kyllä.

Vierailija

Homeopaattisten valmisteiden turvallisuus

Homeopatian harrastajat kertovat yleensä, ettei heidän hoitoonsa liity sivuvaikutuksia, vaikka valmistuksessa käytetään myrkkyjä, kuten arsenikkia. Tämä on odotettavissa, koska aidoissa homeopaattisissa valmisteissa farmakologisesti vaikuttavat aineet on laimennettu olemattomiin. Homeopaattisen kotihoidon oppaassa (31) kuvataan lääkkeitä täysin vaarattomiksi kaikille ja kaikissa tilanteissa: ¿Lääkeaineita voi täysin turvallisesti antaa vanhuksille, lapsille ja vauvoille. Ne ovat hyvän makuisia ja lapset pitävät niistä. Ne eivät ole myrkyllisiä ¿ vaikka lapsi onnistuisi syömään koko pullollisen (tai tyhjentämään koko homeopaattisen kotiapteekkisi), siitä ei koidu hänelle vahinkoa. Niitä voi täysin turvallisesti käyttää raskauden aikana. Ne eivät sotke tavallisten lääkkeiden vaikutusta.¿

Homeopaattisten valmisteiden on kuitenkin raportoitu aiheuttaneen sivuvaikutuksia (34, 35, 36). Todennäköisin mekanismi on allerginen reaktio, jonka aiheuttaa joko vaikuttavaksi tarkoitettu aine, makuaine tai valmistusprosessin heikkoudesta johtuva epäpuhtaus. Koska homeopaattisista valmisteista ei juuri koskaan voida mitata vaikuttavien aineiden pitoisuuksia, jää myös mahdollisten muiden aineiden pitoisuuksien seuranta helposti tekemättä. Myös suoranaisia väärennoksiä on ilmennyt: Morice (37) havaitsi, että homeopaattinen astmalääke Dumcap, jonka lähtöaineena etiketin mukaan olivat strykniini ja arsenikki, sisälsi terapeuttisesti vaikuttavia määriä glukokortikoideja.

30. Straten M. Vaihtoehtoislääkintä. Otava. Keuruu 1990

31. Gemmel DM. Homeopaattinen kotihoito. Homeopaattien Farmasia RL Oy. Hameenlinna 1991

32. Kent JT. Materia Medica of Homoeopathic Remedies. Great Britain 1992.

33. Hahnemann S. Organon of Medicine. Sixth Edition, Hahnemann¿s Own Written Revision. B. Jain Publishers PVT. LTD, New Delhi 1991

34. Mäntyranta T, Haahtela T. Luonnonlääkkeet ja allergia. Sosiaali- ja terveyshallitus. Raportteja 64. 1992

35. Van Ulsen J, Stolz E, Joost T. Chromate dermatitis from a homeopathic drug. Contact Dermatitis. 1988 Jan; 18(1): 56¿7.

36. Monk B. Severe cutaneous reactions to alternative remedies. Br Med J (Clin Res Ed). 1986 Sep 13; 293(6548): 665-6.

37. Morice A Adulterated ¿homoeopathic¿ cure for asthma. Lancet 1986 Apr 12; 1(8485): 862¿3.

38. Puustinen R, Saano V. Antroposofisen lääkinnän ideologia ja teoreettiset perusteet. Suomen Lääkärilehti 10/1995; 50: 1160¿1163.

39. Jantunen A. Homeopatia. Kirjassa Terveen elämän salaisuudet 1. WSOY, Porvoo 1987

40. Saano V. Luonnonlääkinnän lupaukset. Suomen Lääkärilehti 1993; 48: 2001¿2004.

41. Treuherz F. Klassinen homeopatia. Menneisyyden, nykypäivän ja huomisen lääketiede. Esite. Luontaislääketieteen Instituutti Kairon. Ei vuosilukua.

42. Tuntematon. Homeopaatti tuomittiin maksamaan 108000 mk. Virhehoidosta 5 kk vankeutta. Uusi Suomi 25.1.1974.

43. Tuntematon. Homeopatialla lasta hoitaneet vanhemmat tuomittiin taposta. Helsingin Sanomat 30.10.1993.

44. Visapää A. Homeopatia ei ole vaihtoehto vaan täydentävä hoitomuoto. Etelä-Suomen Sanomat 30.9.1990.

Markku Javanainen, Veijo Saano

© Copyright 1996 Suomen Lääkärilehti ja kirjoittajat.

Kirjoitus vapaasti siteerattavissa ja levitettävissä ei-kaupallisiin tarkoituksiin, lähteeksi mainittava kirjoittajen lisäksi Suomen Lääkärilehti vsk 51, 1¿2/1996, sivut 53¿58

Vierailija

tänään sitä ostamassa. Muita en uskalla ottaa, koska niiden yhdistäminen vaatisi jo homeopatiaan perehtyneen ihmisen ohjeet.

Mun laskettu aika oli jo 21.11., joten en tiedä kuinka nopeasti se vaikuttaa, mutta oisin voinut kyllä kokeilla noita muitakin, mitkä auttaa synnytyksessä, jos oisin aikaisemmin hokannut. Hyvä, että joku hokas kysyä noista, sillä lääkepuudutuksissa on niin paljon sivuhaittoja.

Vierailija

Meillä on perhelääkäri, joka on tehnyt jokaisen neljään raskauteeni juuri siihen raskauteen sopivan ohjelman. Esikoisen synnytyksessä ei vielä ollut apuna homeopaattisia lääkkeitä ja se oli yhtä helvettiä!!! Ainoa positiivinen asia oli siitä synnytyksestä, kun saimme lahjaksi pienen poikamme. Kaksi seuravaa synnytystä ovat oleet todella ihania ,nopeita, helppoja ja pehmeitä tuohon ekaan verrattuna. En ole tarvinnut kivunlievitykseen muuta kuin ilokaasua lievällä annostuksella, että ihan luomuvauvoja ovat olleet. Etenkin viimeinen oli todellinen luomu synnytys, vaikka olisi kotiin tullut ;) Nyt odotellaan neljättä ja resepti sekä " lääkkeet" ovat kaapissa valmiina. Caulophyllum D-30, Caulophyllum D-6, Pulsatilla D-6 ja Sepia D-6 ovat tämän synnytyksen apuna ja valmistelevina ja pehmentävänä tekijöinä :) Niitä aletaan ottaa 6 viikkoa ennen LA:ta ja tietyn ohjeen mukaan, jonka lääkärini on tehnyt. Että suosittelen, että on ainakin kokenut homeopaatti joka ohjelman tekee ja määrää mitä otetaan.

Muuten suosittelen lämpimästi kokeilemaaan ja itse en enää ilman näitä " taikarohtoja" suostuisi synnyttämään, niiiiiin suuren avun olen itse niistä saanut!!

Rillamari ja helmi rv 27+5

Vierailija

kritisoit ajatusta siitä, mille lapsi mahdollisesti altistuu jos/kun äiti käyttää homeopaattisia valmisteita raskauden ja synnytyksen aikana, mutta heti seuraavassa kappaleessa oletit valmisteilla olevan pelkkä plasebo-vaikutus.

Jos mielestäsi homeopaattisilla tuotteilla ei ole vaikutusta, niin miten niistä voisi olla haittaakaan, äidille tai vauvalle?

Kysyy ihmetellen

Wiimu

Vierailija

Kohtu on palautunut tosi hyvin, kun olen ottanut Arnikaa synnytyksen jälkeen. Kymmenennen lapsen syntymän jälkeen sain jopa puhuttua kätilön ympäri, ettei laittanut mulle ns. isoa tippaa, joka yleensä automaattisesti laitetaan monisynnyttäjille. Sanoin, että laitetaan sitten, jos näyttää, ettei kohtu ala supistua. Eipä näyttänyt :) Päinvastoin. Mullekin on ihmetelty, että ' Mitenkäs tämä on jo nyt näin napakka...'

En muista, nappailinko ennen viime synnytystä (se 10.) Gaulofyllumia vai Gelsemiumia, mutta ehkä ei olisi pitänyt. Nimittäin synnytys kesti vain 40 minuuttia. Oli kyllä ylihelppo ja lähes kivuton, mutta silti... Ehkä sitä tarvii vähän sopeutumisaikaa synnnyttämiseenkin. Onneksi olin valmiiksi sairaalassa, kotoa ei olisi ehditty edes lähteä!

Ymmärrän kyllä farmaseuttiopiskelijan huolet homeopatiaa kohtaa. Jos ne ihmepillerit auttaisivat kaikille kaikkiin vaivoihin, olisi Suomessa pian aikamoinen liuta työttömiä apteekkareita. (Tämä kommentti saattoi nyt mennä ihan ohi, sillä en ehtinyt lukea kyseisen farmaseutin kirjoitusta)

Vierailija

Jos Jasmiina tiedät tai osaat suositella homeopaatteja pääkaupunkiseudulla, niin mielelläni otan ne vastaan (joko ihan tänne tai sitten mailiin bojoinespoo@yahoo.com). En omin päin uskalla alkaa kokeilemaan missään tapauksessa (yksi keskenmeno takana esikoisen jälkeen, joten turhia riskejä haluan välttää).

Vierailija

Olen käyttänyt Arnicaa synnytyksen aikana ja jälkeen(luomusynnytys, ei mitään vaivoja jälkikäteen ja jälkivuoto kesti vajaat 2 viikkoa), virtsatietulehduskierteen katkaisuun, lapsen korvatulehduksiin, nuhiin, yskiin, raskaudenaikaiseen pahoinvointiini jne. Aivan loistavaa mielestäni että on tällainen lapsille ja odottajillekin turvallinen " lääkitys" , joka todella tepsii! En ole koskaan käynyt homeopaatilla, mutta ajattelin että ennen seuraavaa synnytystä haluaisin käydä että saisin tarkat ohjeet mitä ja milloin jos synnytyksessä jotain homeopaattista apua tarvitsen(eka synnytys vain 5h5min joten mitään vauhditusta en ainakaan kaivannut;-))

Vierailija

Kiitos tästä keskustelusta. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Joku kyseli homeopaatteja pk-seudulla. Ainakin Ympyrätalon apteekki Hakaniemessä myy homeopaattisia tuotteita ja siellä on myös asiaan perehtynyt myyjä (homeopaatti?) paikalla. Uskoisin, että Ympyrätalon apteekissa osattaisiin neuvoa homeopaatin vastaanotollekin.

Osaisiko kukaan neuvoa mitään kirjaa homeopatia + raskaus + synnytys -aiheeseen liittyen?

t. P

maami74
Seuraa 
Liittynyt12.8.2005

Noihin olisin kommentoinut..

Wiimulle: Et varmaan ymmärtänyt ihan sitä kirjoitusta mihin kommentoit? Jos (homeopaattisessa) lääkkeessä on vaikuttavaa ainetta vain nimeksi ts. plasebovaikutusta On siinä toki muitakin aineita. Eli NE MUUT aineethan voivat vaikuttaa lapseen.?

Triku: Lapsillahan on joskus " kipuja" jotka ovat oikeasti lähinnä huomionhakua, ja näihin vaivoihin kyllä auttaa yleensä vaikka se kalkkitabletti. Eli mielestäni sillä on vain plasebovaikutusta..

Ja siihen homeopaattiseen " lääkitykseen" :

En ole puolesta, enkä vastaan pikemminkin päinvastoin ; D

Itse olen synnyttänyt kuusi lasta. Ensimmäisen ihan luomusti. Toisessa sain paraservikaalin ja aquarakkulat. Loput ilokaasun avulla. Hyvin synnytykset on menneet. Ja kohdun supistumista on aina poikkeuksetta kehuttu! Enkä huoli (enää) niitä kohtuasupistavia tableteita, kyllähän tuo supistuu hyvin ilmankin.

Olen itsekin miettinyt joskus noita homeopaattisia juttuja, mutta toistaiseksi en ole uskaltanut niihin kajota. Enkä tiedä yhtään homeopaattia, jolta asiaa voisin kysellä..

Eli ajatuksen tasolle on vielä jäänyt, mutta voi olla että tulevassa synnytyksessä vaikka kokeilisin, jos ....

Toivotaan jokaiselle hyvää synnytystä. Joko luomua, lääkkeellistäkivunlievitystä käyttäen tai homeopaattisilla lääkkeillä. Päämäärähän siinä on se tärkein juttu! Eiköstä vaan.

Vierailija

Opiskelen farmasiaa, joten tiedänkin asiasta jotain enkä puhu ihan mututuntumalta. lisäksi olen 1xäiti. synnytys on aina ieno kokemus, ja siihen kaikki haluavat ehkä jotenkin valmistautua: joku joogaa, joku opettelee synnytyslaulua ym... tämä on varmasti jokaiselle luonnollista. Homeopaattisia valmisteita synnytykseen ja sen jälkeen suosittelevalle antaisin kuitenkin ajattelemisen aihetta:

ensinnäkin: kuinka uskallatte luottaa standardoidusti tutkimattoman lääkkeen olevan turvallinen syntymättömälle lapsellenne? tiukka lääketieteellinen kontrolli ja tutkimus on sellainen asia, jota minä ainakin vaadin lääkekäyttöön tarkoitetulta aineelta jolle aion syntymättömän lapseni (ja myös syntymän jälkeen) altistaa. homeopaattisten aineiden käyttäjiä ei sikiöhaittojen suhteen seurata (kuten tehdään todella tarkasti apteekkilääkitystä käytettäessä) joten vaikka kukaan ei voi todistaa että sikiöhaittoja tulisi, ei voida myöskään todistaa että niitä EI tulisi.

esimerkiksi itämaista (kiina, japani ym.) tuoduista luontaistuotteista, rohdoksista, teestä ym. on kliinisissä tutkimuksissa löydetty huomattavia raskasmetallijäämiä sekä tahallisesti lisättyjä teollisia lääkeaineita. tällainen sisältö kliinisesti valvomattomassa valmisteessa voi olla täysin mahdollinen, eikä sen turvallisuutta iskiölle voi mitenkään taata.

toiseksi: tuolla linkittämällänne sivullakin kerrottiin ns. negatiivisesta potensoinnista, joka on homeopaattisten lääkkeiden valmistustapa. ajattelitteko mitä se todella tarkoittaa? se on siis todellakin sitä, että alkuperäistä vaikuttavaa ainetta laimennetaan koko ajan niin, että lopullisessa tuotteessa on vaikuttavaa ainetta häviävän vähän tai käytännössä ei lainkaan. joten homeopaattisen valmisteen tehokkuus näyttäisi olevan lähinnä plasebo- eli lumevaikutusta. (voin kertoa, että esimerkiksi minun kohtuni supistui huomattavan hienosti ja toivuin synnytyksestä todella hyvin, vaikka en homeopaattisia enkä mitään muitakaan valmisteita käyttänyt. )

en ole polttamassa homeopaatisten valmisteiden tai muunkaan vaihtoehtolääkinnän kannattajia roviolla, enkä voi väittää etteikö joku voi ja saa kokea saaneensa niistä apua. raskaana oleva ja imettävä nainen on mielestäni kuitenkin vastuussa itsestään myös avuttomasta lapsestaan, joten mielestäni lapsia saisi altistaa kliinisesti tutkimattomille valmisteille vasta, kun he pystyvät itse ottamaan kantaa siihen, haluavatko altistua niille vai eivät. plasebovaikutuksella on oma kiistaton merkityksensä myös kliinisessä lääkinnässä, mutta katsoisin ainakin itse raskaana ollessani ja imettäessäni ottavani liian suuren riskin, jos en tarkkaan tiedä, onko menettelyni minulle ja _ennen kaikkea lapselleni_ turvallista.

kaikki tietoni on yliopistoluennoilta saatua.

oikein hyvää jatkoa kaikille teille kaikille. on upeaa että synnytyksenne ovat onnistuneet hienosti myös homeopaattisten valmisteiden avulla, ja upeaa jos ilman niitä. en kyseenalaista hyvää synnytyskokemusta mitenkään, tahdon vielä sanoa että se voi olla ihan yhtä mahtava kokemus ilman vaihtoehtolääkintääkin.

ystävyydellä annuli

Vierailija

Hei! Odotan esikoistani ja olen homeopatian kannalla, sillä en haluaisi puudutteita (en ainakaan edipuraalia) ellei sitten ihan pakko..Olen ajatellut mennä synnyttämään Tammisaareen, koska siellä saa vaihtoehtoisesti kipuihin vyöhyketerapiaa j akupunktiota, taitaa olla ainoa sairaala Suomessa? Onko kenelläkään kokemusta Tammisaaressa synnyttämisestä (kaikki HUS:in piiriin kuuluvat saavat mennä sinne) Ottaisin myös mielelläni vastaan hyviä homeopaattien yht-tietoja Helsingissä. Musta on mahtavaa, kun jossain sairaalassa vaihtoehtoisiin kivunlievityksiin ja lääkkeisiin suhtaudutaan myönteisesti. Tammisaaressa myös suositaan pystyasennosta synnyttämistä.

Vierailija

Moi rillamari:

olisiko kiltti ja kerrot missä ja kuka lääkärisi on? etsin suomesta (pääkaupunkiseudulta) samanlaista lääkäriä kuin mulla saksassa on.

itse käytin homeopatiaa kun maito nousi tiiliskivinä tisseihin ja kipu oli jo kova (olisin varmaan saanut rintatulehduksen niitten pakkautumien johdosta) (belladonna, toimii maidon tuotannon tasaajana) ja häntäluun murtuma särkyihin (hypericum), mutta nämä tuli mun " neuvolantädiltä" mutta olisinpa ollut onnekas ja oma lekurini ei olisii ollut 1kk:n lomalla juuri synnytyksen aikaan, muutamat vaivat olisivat varmaan selvinneet homeopatialla, sekä lapsella että mulla....

Vierailija

Oma historiani on siis tällainen: Ensinmäinen lapsemme synnytys lähti käyntiin viiden päivän käynnistyksen jälkeen rv42+3. Synnytys oli pitkä ja tuskallinen, lopulta päätyi lapsen suuren koon vuoksi sektioon. Kokemuksesta johtuen olin todella peloissani koko seuraavaan raskauden ajan. Eräältä tuttavalta kuitenkin kuulin tästä " naisjuuresta" ja että siitä voisi olla minulle apua.

Yritin kysellä asiasta neuvolassa ja lääkäriltä, ajatuksena että paikat pehmiäisi jne. vähän paremmin ja olisi mahdollista esim. käynnistää ennenkuin vauva kasvaisi viisikiloiseksi. Kaikki kuitenkin tyrmäsi tämän lääkeaineen tai kukaan ei osannut tästä kertoa riittävästi. En siis tiennyt mistä hakea apua.

Rv40 menin sitten lääkäriin ja sain tuomion, että leikataan heti seuraavana päivänä, koska vauva on niin iso ja paikat täysin kypsymättömät. Nyt olen sitten parin viikon päästä menossa taas sektioon ja kaikki loput lapsemme mitä vaan enää voimme saada tulee syntymään sektiolla.

Jotenkin nyt tuntuu siltä, että homeopatian avulla olisin voinut (en tistysti välttämättä) säästyä näiltä sektioilta :(

Ainakin olisin ollut valmis kokeilemaan!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat